netaave
Det där är precis vad jag råkat ut för att mot min vilja bli satt på s.k. sjukersättning i stället för sjukpenning.

Dessutom finns en aspekt till på det, jag har i botten en 100% tjänst och är man fast anställd och får sjukersättning "tills vidare" är man tvungen att säga upp sin tjänst. Jag fick sjukersättning på halvtid, fick då order om att säga upp mig på 50% men samtidigt håller Fk ögonen på mig och så fort de anser att jag kan jobba 75% i stället för 50% som jag gör nu blir jag av med halva 50% sjukersättningen men har då inte motsvarande tid i min tjänst kvar.
*Felix matte*
Såg programmet och det jag reagerade på var att personalen på FK får bonus 700kr för varje person de för över från sjukpenning till sjukersättning. ohmy.gif mad.gif

Kanske var det pga bonus som min make erbjöds/tvingades sjukpension efter 10 månaders sjukskrivning unsure.gif hans ersättning sjönk med ca 2000kr/mån över en natt. sad.gif han kunde inte tacka nej eftersom så kort tid hade gårtt sedan hjärtoperationen och orken ännu var dålig.
Det känns som att de "slår till" så fort som möjligt, då patienten saknar ork att reagera mot beslut.
torvan
Missade tyvärr det. Sitter framför datorn sen i lördags för att "rentvå" mig för försäkringskassan. Fick en konstaterad skallskada och whiplash efter en cykeloycka för 2½ år sedan. Har gått 2ggr/v under 3mån på tester mm på neuro och fick till slut tidsbegränsad hel sjukersättning för det. För min del var det skönt då jag slipper den stressen utan får läka i lugn och ro. Trodde jag ja! Det skulle heller inte vara några problem för mig att få livränta eftersom det var så klart fall....
I fredags fick jag så besked från f-kassan. En ortopedisk kirurg (!) har bedömt att mina skador bara beror på olyckan till 25% resten är grava ryggproblem och psykiska problem! Jag bara grät för jag har aldrig i hela mitt liv blivit så kränkt. I 30 år har jag arbetat med barn och aldrig varit sjukskriven för varken rygg eller psykproblem (utom vid ett akut diskbråck
-88) Däremot gick jag själv och fick tala med en psykolog för att få hjälp med några personliga problem under en period. Det har ju absolut inte varit till hinder i mitt jobb utan tvärtom så har det hjälpt mig mycket speciellt i kontakt med barnens föräldrar. Men nu sitter jag här och måste läsa genom deras luntor och försvara mig. Tack och lov ställer mina arbetsgivare genom åren upp och hjälper mig med olika intyg. Det är så att det går inte längre att få tag i gamla sjukskrivningar för dom arkiveras bara några år nu så jag har inga bevis på att jag jobbat! Det jobbigaste är att det här är sånt jag absolut inte ska behöva gå igenom för det gör mig mycket sämre och gör att läkningen går långsammare. Men sånt fattar nog inte en försäkringsläkare... mad.gif torvan
kristerh
jag tycker det är förj... att den allsmäktiga försäkringskassan kan hålla på så här och med regeringens stöd, pinsamt att se ministern försöka bortförklara sig, när får man höra en politiker oftast (s) säga att det här ser inte ok ut vi får försöka ändra på det, för även han måste tycka att förfarandet med bonus per ny sjukpensionär är snett. Men det enda vi får höra är en massa bortförklaringar och svammel, allt går ut på att de kan säga att sjukskrivningarna minskat
Det verkar som om de har som krav för att få sitta i regeringen att man måste vara yrkespolitiker utan empati med en vanlig människa. blink.gif
krister
Anki på Öland
Det ser ut som om jag skall få ge någon som arbetar på försäkringskassan en bonus, men den stackarn får väl bara 350:- eftersom jag fortfarande fixar att jobba ½-tid på gruppboendet som jag jobbat på i 17 år. Men vem vet, dom kanske drar in hela sjukpenningen eftersom jag troligen skulle kunna jobba heltid om kommunen kunde omplacera mig till något skrivbord.
Anki
netaave
Jag förlorar 3768 kr i månaden, jag betalar alltså 5½ persons bonusar varje månad.
kristerh
Grattis, vad snälla ni är som bidrar till deras bonus wink.gif
krister
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 16-02-2005, 14:54)
Jag förlorar 3768 kr i månaden, jag betalar alltså 5½ persons bonusar varje månad.

Var nog ungefär den summan som min make tappade...ca 2000 var nettosumman efter skatt mad.gif
evelina
Skulle kunna skriva en bok om försäkringskassan.
Jag fick gå sjukskriven i 4 år innan jag fick rehab. Hade ingen arbetsgivare bakom mig var ju egen företagare och då är det F-kassan som ska ha hand om den saken. Var tvungen att lägga ner mitt företag efter ett år avbrottsförsäkringarna täcker bara ett år.
Fick gå ett helt år på rehab. med vad allt det innebär.

Smärtutredning, smärtskola ,psykundersökning, sjukgymnastik, musikterapi, läkemedelstester och andra konstigheter jag spenderade 250 dagar på ett år på smärtklinik.
Tillslut gjorde dom en arbetsutredning och fick att jag hade absolut ingen arbetsfunktion överhuvud taget.
Sedan fick jag sjukersättning.
Det jag tycker är så märkligt är att en läkare uppe i Östersund (bor i Sthlm)
bedömer om jag skall få pension eller inte, en läkare som man aldrig har träffat, han läser bara läkarintygen och bedömer.

Vad har jag lärt mig, jo jag är helt frisk i huvudet det har jag ju papper på.
Läkemedelstestet oj oj morfin inge kul ketamin ännu värre det var som en nära döden upplevelse.

Dessutom fick jag deklarera mitt företag och F-skatta under alla dessa år fast jag lagt ner företaget. wacko.gif
Så man är inte mycket värd efter att ha arbetat i 30 år.
Det enda jag var glad över var att jag hade en bra sjuk och olyckfallsförsäkring.

Så ni alla som inte har en privat sådan försäkring skaffa er det för man måste vara helt frisk för att få en sån.
Och glöm inte bort barnen det var det första jag gjorde när dom föddes. En son var med om en svår mopedolycka när han var 16 år och forfarande vid 30 års-ålder opereras han och får ersättning.
Oj detta blev långt smile.gif
Jejja
Jag har ett motsatt problem. Jag sitter här med sjukpenning och väntar på att FK ska få "fingrarna ur" och omvandla till sjukersättning. Jag har t.o.m. bett FK skicka hem blanketter för att jag ska kunna göra en egen ansökan om sjukersättning istället för att vänta på dem.

Min läkare skrev ett intyg i mars förra året om att jag aldrig kommer att kunna jobba mer än 50%. Handläggaren på FK sa till mig att det är bättre för mig ekonomiskt ju längre jag går på sjukpenning istället, så vi skulle försöka dra ut på det så länge vi kunde.

I januari i år tänkte jag börja studera 50% på den halva jag inte är sjukskriven. Då säger FK STOPP! Jag får inte studera med sjukpenning samtidigt, och det spelar ingen roll att det var på 50% vardera. Studier och sjukpenning är bara ett stort NEJ, NEJ, NEJ.

FK bad mig söka sjukersättning istället (vilket jag har väntat på att de ska fixa i ett år redan), men det skulle ta minst ett par månader att få ett beslut även om de skulle prioritera mitt fall. Vilket innebär att hade jag börjat studera hade jag varit tvungen att leva på endast ett halvt studiemedel (ca 3000 kr) per månad tills FK fattat beslut.

Kontentan av det hela: jag blev tvungen att skjuta upp studiestarten till januari 2006 (ett helt år) för att ge FK tid att ordna sjukersättningen åt mig. Mina studier kommer att ta 4 år, men eftersom jag inte kunde börja nu är jag inte klar med studierna förrän 2010! (Tack och lov att högskolan gick med på att skjuta fram studiestarten!)

(Sedan ringde FK och sa att jag måste fixa nya läkarintyg för de de redan har är för gamla... No shit, vad hade de väntat sig när de själva dragit ut på det i ett helt år???)
*Felix matte*
Försäkringskassans handläggare tycks sakna kunskap och ledning... iaf så fick jag den uppfattningen när jag ringde och efterlyste min ansökan om handikappersättning.. Efter en stunds förklarande så... visst ... hittade din ansökan den finns här... ja,ja... den kom in för 1,5 år sedan men som du säkert förstår så har vi en massa ansökningar att ta hand om och bedöma. ohmy.gif huh.gif mad.gif
Sedan fick jag komma och ha ett samtal med handläggaren... säger bara... Stackars... som inte har en susning om verkligheten och nu så skiter jag i om jag kommer att få ett öre eller inte....är bara glad för att jag trots allt är sååå mycket mer bevandrad i verkligheten än Fk:s handläggare. biggrin.gif
netaave
Ett tag för några år sen undrade jag på allvar om det var så, att för att man skulle få jobb på Fk, skulle man då IQ-testas för att de verkligen skulle få de allra dummaste.
Och det var innan jag råkade ut för detta. ohmy.gif huh.gif
Jejja
Jag måste få försvara de anställda på FK lite känns det som. Jag har flera gånger träffat på handläggare som brytt sig väldigt mycket om sina kunder och verkligen gjort sitt yttersta för att hjälpa till på bästa sätt, men de har väldigt knepiga regler att gå efter. De har dessutom alldeles för hög arbetsbelastning med tanke på hur få anställda och jag vill verkligen tro att de gör sitt bästa för kunderna. Att de sedan har folk högre upp utan verklighetsförankring som sitter och bestämmer hur reglerna ska se ut, kan de nog inte göra så mycket åt.

(Däremot har jag på senare tid förundrats över hur vissa personer lyckats bli anställda på arbetsförmedlingen... Jag var på ett möte med två handläggare för ett tag sedan och när jag gick därifrån tänkte jag att jag var den i det rummet med mest i huvudet och ändå är det jag som är utan jobb... Life's a bitch.)
*Felix matte*
CITAT (Jejja @ 18-02-2005, 09:15)
Jag måste få försvara de anställda på FK lite känns det som. Jag har flera gånger träffat på handläggare som brytt sig väldigt mycket om sina kunder och verkligen gjort sitt yttersta för att hjälpa till på bästa sätt, men de har väldigt knepiga regler att gå efter. De har dessutom alldeles för hög arbetsbelastning med tanke på hur få anställda och jag vill verkligen tro att de gör sitt bästa för kunderna. Att de sedan har folk högre upp utan verklighetsförankring som sitter och bestämmer hur reglerna ska se ut, kan de nog inte göra så mycket åt.

(Däremot har jag på senare tid förundrats över hur vissa personer lyckats bli anställda på arbetsförmedlingen... Jag var på ett möte med två handläggare för ett tag sedan och när jag gick därifrån tänkte jag att jag var den i det rummet med mest i huvudet och ändå är det jag som är utan jobb... Life's a bitch.)

Jag håller med dig Jejja...visst är de flesta kompetenta men så finns ju de som får en att rysa...de som absolut inte har en susning om verkligheten vi funktionshindrade/rörelsehindrade (vet eg. inte vad vi heter/benämns nuförtiden) lever i.
Får man frågan ...hur många minuter tror du det tar för honom att borsta och fläta ditt hår?...tre minuter...eller? jag skriver tre minuter/dag. Du behöver skjuts till läkarbesök...vad tror du... tar det mer än 7 minuter... jag säger...vet inte... ja men jag skriver 7 minuter dit och sju hem, det blir 14 minuters hjälp vid varje läkarbesök! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
I samma stil fortsattte hela samtalet och jag kände bara att det här är fööör mycket!

När jag råkar på en sån människa så orkar jag helt enkelt inte bry mig om att förklara. Tycker bara synd om och hoppas att hon själv får vara frisk ända till döddagen.

Ang. Arbetsförmedlingen...finns det någon som fått ett arbete via dem?
Jag känner inte till en endaste sad.gif
zaaritha
Ja--jag förlorade 2000 på att bli "sjukersättad"--va´kallas det??
Undra på att det gick tämligen fort, om min kontaktperson fick 700:- för att
bifalla!!
Ang. AF; dem har jag inget till övers för!
Har haft med dem att göra i flera år o det var för lessamt!
Ja--några var vettiga o försökte hjälpa till---men; så fanns de där som var överlägsna o taskiga o fick mej att känna mej totalt värdelös................
Och: Man var tvungen att hålla reda på alla förändringar o dyl. själv;
för AF "behövde" inte upplysa om det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon