Hinken
Jag har en gräsmatta som var mycket blöt i somras. Jag funderar därför på att dränera den nu i sommar. Jag hade tänkt att lägga dräneringsslang i drän.grus inkapslat i geotextil, men hur tätt och djupt ska jag lägga dessa, vilken dimension ska jag använda?

Förutsättningarna är följande:
Gräsmattan är ca 25x8 m med svag lutning från ena långsidan mot den andra. Under gräsmattan är det lera, gräsmattan slutar i ett dike i tomtgränsen. Tomten är belägen i Götaälvdalen.

Jag hade tänkt att utgå från dikesbotten och lägga ett dränderingsrör var 3-4 meter i 1-2%lutning i gräsmattans lutningsriktning.

När vi köpte huset våren 2004 är relativt (ca 5 år sedan) omdränerat, besitningsmannen vi anlitade för husköpet bedömde att husets dränering var i mycket gott skick, således behövs ingen omläggning där.

Tacksam för tips och råd!
Hinken
Ingen som har några tips? blink.gif
E-a
Hej Hinken!!!! Jag kan inget om dränering men gå in på olleberg.nu och fråga honom.....Han kan det mesta när det gäller gräsmattor.....
Lycka till.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon