Full version: Rosfråga igen
fruberglund
Såg bild på Golden Showers i Rosenlust (ja, jag vet att de fejkar sina bilder) och blev så sugen på den.

I Rosenlust-katalogen stod det att den tål zon 4 men enligt Rosenposten tål den bara zon 3. Någon som vet vad som gäller?

Tänkte maila Knud i så fall och lägga till 2 st på min beställning jag redan gjort (som ska skickas till mig i mars/april), det borde väl gå bra att göra så, någon som vet? Eller måste jag göra en helt ny beställning?

Erfarenheter av denna ros i övrigt???

Tips på andra klängrosor som kan passa vid vår entréportal, helst lite mörkare gula, ej Leverkusen för den har jag redan + att den helst ska vara lite mörkare än Leverkusen som jag anser vara rätt ljus gul.
kerstin z5-6
Det går utmärkt att fylla på best hos Knud .

China town ?
Här är en länk där du kan välja alla gula + zon o svenska kommentarer

Roslistan
Kajsa
Mörkt gula zon 4 rosor finns inte många, men en som inte fanns på gula Roslistan är Crown Princess Margaretha den har en kraftigt gul färg, det är en Austinros, den grävde jag ner i höstas hos mig, zon 4 ros. En annan Austinros med aprikos/gul ljusare färger är A Shropshire Lad zon 4 beställd i vår, roligt om man kan ha några Austinrosor även hos oss. En lägre knallgul Austinros är Graham Thomas zon 4-5 den blir ca 1,5 m bara, men vilken färg titta på den.
Annars är det Lucia ( frös bort efter 5 år ) China Town ( som ännu är kvar) Maigold ( nästan orange ) Alchymist, Aicha för zon 4. Jag har själv jagat gul klätterros i vinter och jag beställde Leverkusen men den hade du redan, ja den lär vi få behålla genom åren.
Golden Showers står som zon 3 ros i boken " Rosor från nordiska Trädgårdar "
kerstin z5-6
Bägge finns på listan under övrigt -eftersom de är aprikos/gul -rosa

Margareta

A Shropshire lad
fruberglund
Hittade en passande ros på roslistan fast det fanns ingen bild, hittade bild på den på nätet, så här ser den ut.

Den skulle vara helt perfekt men vart får jag tag på den? Rosenposten hade den inte, inte den klättrande sorten i alla fall, antar att det finns två eftersom den på Rosenposten hette Goldmarie 82 och den klättrande hette Goldmarie climbing.

Kajsa
Hittade denna sida Climbing Goldmarie men hittar den inte i Botanica eller Rosor från nordiska trädgårdar, att den skulle klara zon 4 kanske inte är så stor chans, kanske Kerstin vet?
fruberglund
Den fanns med på AoTs roslista. Den tål zon 4 så jag skulle kunna ha den. Men vart ska jag hitta den att köpa? Finns det fler bra rosförsäljare annat än Rosenposten (på nätet)?
Christina i Taxinge~
Climbing Goldmarie finns i sortimentet hos Kordes - tyvärr, utsåld för säsongen, men det kommer fler säsonger! smile.gif
Pris i år 7 euro (ung 65,-)

Jag har handlat från Kordes ett par ggr - de har bra rosor! wub.gif

Kordes hemsida
kerstin z5-6
Kordes är bra .. men ännu farligare sida smile.gif
zaaritha
Var inne o kollade gula buskrosor, någon som har erfarenhet av
följande?:Bonanza
Buff Beauty
Charles Austin
Tacksam för upplysningar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon