tomas99
Hej på min arbetsplats har vi fria p-platser men vad jag förstår så ska man betala skatt på det, då är frågan ska man säja till arbetsgivaren eller ska man ta kontakt med skattemyndighet. Jag vill göra rätt för mig.
KURT
Det är ju arbetsgivaren som skall rapportera in alla "arbetsförmåner", där ingår fri parkering (som utnyttjas) och ev lunch subventioner.
Rossi
Jag tror inte att man per automatik måste skatta för fri p-plats. Jag har haft fri p-plats i 20 år utan att behöva skatta. Det kan ju bero på att tomten som p-platserna står på ägs av företaget men det kanske är likadant för dig?

Jag hade inte brytt mig måste jag säga. Trots att jag tycker att jag har normal moral så får man ibland svälja mygg och sila elefanter eller hur man nu brukar säga.

Skattemyndigheten borde lägga sitt krut på de stora fiskarna istället för att jaga samvetsgranna personer som du och jag.
amaira
"Betala skatt" innebär att det blir ett påslag i årsinkomsten, och så blir det "möjligtvis" då högre skatt på slutet i deklarationen.

Som tidigare sagt, så är det arbetsgivaren som rapporterar det i samband med andra inkomster som du har från dem.
Så du behöver inte tänka på det. (Så lätt är det inte att "smita" från nån skatt laugh.gif )
Rossi
Ja, så är det säkert.

I mitt fall så äger som sagt företaget tomten där vi parkerar så då slipper vi att skatta.

Det är väl skillnad om företaget hyr p-platser som de låter personalen utnyttja utan att betala. De måste då rapportera in till Skattemyndigheten och så får man betala på det sättet istället.

Tänk vad bra jag har det som slipper!
kristerh
Jag har kollat detta och tydligen är det följande som gäller:
Om arbetsgivaren tillhandahåller en parkering/parkeringar som inte är reserverad till någon speciell, det finns alltså ett antal parkeringar som alla anställda kan välja på, så behöver de inte förmånsbeskattas, är däremot parkeringen reserverad till speciell person så skall den beskattas wink.gif
underligt men så verkar det vara.
krister
lotta_
Här på Skatteverkets hemsida kan ni läsa om vilka regler som gäller.
Copycat
..
tomas99
Tack för alla svar,till copycat jag kör mopedbil men det är bara tillfälligt pga av att jag har ont i ryggen, jag hoppas att till våren sätta på mej löparskorna och springa till jobbet, i övrigt så är mopedbilen ett rätt bra miljöalternativ den drar ca en kaffekopp bensin per mil.

MVH tomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon