Full version: Björnbär
Aleqxz
Vet någon om och hur man kan ta sticklingar eller föröka på annat sätt?

Tacksam för svar
/alex
KURT
Man kan både ta rotskott och sticklingar, men tänk på att många "trädgårdssorter" är ympade på en annan grundstam, tar man då rotskott så blir det inte samma .
Ewa smålänska höglandet
Kan man ha björnbär i ett spann?

/Ewa zon 4-5
KURT
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 16-02-2005, 10:55)
Kan man ha björnbär i ett spann?

/Ewa zon 4-5

Man kan ju odla hallon i hink, björnbär borde inte kräva så mycket mera. Så det borde fungera.
Ewa smålänska höglandet
Det var så jag tänkte, skall testa

/Ewa zon 4-5
Aleqxz
Tack för svaret.
När ska man ta sticklingen? Vår, sommar eller höst? Spelar ingen roll?

Tack på förhand

/P
KURT
Vanligtvis tar man vedartade stiklingar på hösten eller sticklingar från årsskott på försommaren-sommaren. Så jag skulle prova att ta FLERA sticklingar i Juni. Se också beskrivning:

http://www.actahort.org/books/505/505_43.htm

(även om de också använder rotningshormon).

Boken Växtförökning ger almänna tips om hur man bla tar och sköter sticklingar.
Eva St
Den boken vill jag ha finns den månne med på bokrean eller är det någon som vet något pris på den
KURT
CITAT (Eva St @ 16-02-2005, 18:33)
Den boken vill jag ha finns den månne med på bokrean eller är det någon som vet något pris på den

Den gavs ut 2002 och orde alltså kunnat varit med på rean, men jag har inte sett den där. Kostar ca 110 kr på nätet .
KURT
CITAT (Aleqxz @ 16-02-2005, 14:48)
Tack för svaret.
När ska man ta sticklingen? Vår, sommar eller höst? Spelar ingen roll?

Tack på förhand

/P

Förutom stickling och rotskott så kan man naturligtvis också göra avläggare, det är säkrare men det tar lite längre tid och man kan inte göra så många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon