Full version: Olivträd
Nanna
Ska ett olivträd ha mycket eller lite vatten?
kristerh
Jag låter mina torka ut ordentligt, de blir snustorra innan jag vattnar dem rejält.
krister
Eva St
Och låt dem stå ute på sommaren då växer de så det knakar
aalo
Mitt olivträd vill ha mkt vatten.
Det står i sandig jord med bra dränering
således torkar det ut snabbt.
Även nu på vintern, men det beror kanske
på att det står under växtbelysning.
Ulrika på balkongen
Mitt praktfulla olivträd på inglasade balkongen börjad enyligen tappa blad! Hjääälp! Jag tro att det var sedan det fått en rejäl skvätt vatten, men är inte säker. Har någon av er någon lösning?

Ulrika
Eva St
Min har också gjort så både förra året och nu i år. Förra året blev jag superorolig när den började tappa sina blad på senvintern men fick lugnande kommentarer från många kunniga på detta forum. Vad jag förstod så är det helt normalt att den gör så och i våras när jag ställde ut den i trädgården fick den en herrans fart att växa och att sätta nya blad den har aldrig varit så fin som då. I år tar jag det lite mer med ro när bladen faller och hoppas på samma utveckling som förra året.
Ulrika på balkongen
Det var skönt att höra! Tack! *puh*
kristerh
CITAT (Ulrika på balkongen @ 17-02-2005, 12:28)
Mitt praktfulla olivträd på inglasade balkongen börjad enyligen tappa blad! Hjääälp! Jag tro att det var sedan det fått en rejäl skvätt vatten, men är inte säker. Har någon av er någon lösning?

Ulrika

jag har mina under en blomlampa på vintern och de tappar inte många blad, åren innan hade jag ingen lampa till dem och då föll bladen ordentligt, de kan även få torra grenar om de inte står ljust, och det är ju lite tråkigt, även om det kommer nya skott från stammen på våren.
krister
Eva St
Min står ganska kallt och med extrabelysning men tappar ändå blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon