För 6 år sedan tyngde snömassor ner grenarna på en bollpil så att de bröts. Som en följd av detta skar jag av de skadade grenarna strax under brottstället kanske 1,5 m över marken.
Nya kvastar växte snabbt upp som nu igen har tyngts ner av blötsnö men inte brutits av. De kommer knappast att resa sig?
Vilket är bättre (1) att på nytt kapa kvastgrenarna var för sig vid stamändan eller (2) att på något sätt korta in kronan som ju ändå växer ut, eller (3) är det lika bra att ta bort och ersätta hela trädet?
Big Gardener
16-02-2005, 15:49
Underskatta inte den kraften som träden har. Grenar kan resa sig ganska rejält. Gör framför allt inget förhastat, utan låt det helst vara. Att skaka bort snön tror jag spontant är bättre än att beskära.
Ta ett par ordentliga bilder, både på avstånd och närbilder, på trädet om du kan och lägg ut dem här. Det är ganska svårt att skapa sig en uppfattning av hur det ser ut enbart på din beskrivning.
Boll- eller klotpil som de också kallas har en tendens att samla mängder av snö i sina kronor. Jag brukar rekommendera att man skakar ur sin klotpil de gånger under vintern som snön faller så att det samlas i kronorna. Här i Stocksholmstrakten har otaliga yngre klotpilar lagt sig ned när snön blivit tung.
Pilarna kan ligga helt eller delvis, ha knäckskador i stammen och mängder av bruntna grenar. När marken är mjukare reser man dem upp, spjälkar eller stöttar om det behövs - och jag har sett åtminstone fem klotpilar klara det. Enda skillnaden på de klotpilar som lagt sig eller halvknäckts av snön och de som orkat stå rätt upp hela vintern, är att de skadade skickar lite fler stamskott efteråt.
Grenar som är böjda av snön - man upphör aldrig att förvånas hur de reser sig på våren! Jag har en 3 meter hög pimpinellrosbuske som ligger platt till marken varje snövinter, granar vars grenar hänger rätt ned längs stammen, ungbjörkar som står med toppen under snön... och de reser sig på våren!
Skaka ur din pil lite då och då och skär bort det som dör. Lite knäck här och var klarar pilarnas grenar!
Jag försökte lägga in bilden men mitt nya album strulade sig, ..återkommer
Nu borde mitt album fungera med en bild av en snötyngd Bullata.
CITAT (CGB @ 17-02-2005, 07:46)
Nu borde mitt album fungera med en bild av en snötyngd Bullata.
Big Gardener
17-02-2005, 08:24
Jag tycker formen ser ganska konstig ut, som om det har skett en onormal höjdtillväxt. Är trädet ympat på högstam?
Min gissning är att du tyvärr gjorde trädet en björntjänst när du beskar det första gången. Dessutom var min första tanke att trädet verkar stå relativt mörkt eftersom det på ena sidan har en husvägg och på de andra sidorna högre växter. Stämmer detta? Beskärning i kombination med frånvaro av ljus kan få trädet att skjuta onormalt långa skott för att "nå upp till ljuset". Därav de väldigt långa grenarna från trädets första förgrening.
Låt inte snön ligga kvar utan skaka av denna snarast möjligt.
"onormal höjdtillväxt".
Jag vet inte hur det är med bollpil, men på klotlönnar kan ibland vildtypsanlaget slå igenom på enskillda grenar så att de börja växa uppåt och bli långa.
Big Gardener
17-02-2005, 08:39
Kurt: Jo, det är helt riktigt. Men just olika namnsorter av Lönn är (ö)känt för att spontanmutera tillbaka till sin ursprungsform. Med Salix har jag varken sett eller hört någon annan som sett någon spontanmutation. I detta fallet handlar det ju dessutom inte om en enstaka gren utan om flertalet.
Bollpil ska ha en mycket tät och samlad krona från förgreningsstället som breder ut sig efterhand som den växer. Slutstorleken är ca 5 meter bred och fem meter hög. Om den första förgreningen ligger på 1,5 m så torde den grenen som sticker upp i vädret vara minst 2 meter och den ser ut vara relativt kal dessutom. Det vill jag påstå inte är helt normalt.
Bollpilen var redan bruten när jag kapade den för ca 6 år sedan. Helt riktigt står den i skugga mot norr och är av någon anledning dessutom planterad alldeles för nära husväggen, kanske för 20-25 år sedan. Den står i lera istället för i genomsläpplig fuktig sandjord.
Jag tror inte trädet är ympat. Kvasten börjar där jag kapade den. Man ser tydligt skillnaden i stammens omkrets.
Vad göra, ingenting, eller?
Bollpilen var redan bruten när jag kapade den för ca 6 år sedan. Helt riktigt står den i skugga mot norr och är av någon anledning dessutom planterad alldeles för nära husväggen, kanske för 20-25 år sedan. Den står i lera istället för i genomsläpplig fuktig sandjord.
Jag tror inte trädet är ympat. Kvasten börjar där jag kapade den. Man ser tydligt skillnaden i stammens omkrets.
Vad göra, ingenting, eller?
Big Gardener
17-02-2005, 12:44
Du ska åtminstonde inte beskära eftersom det defenitivt inte löser problemet med att trädet står för skuggigt. Börja med att skaka av snön. Fundera sen över om du kan låta det stå i det skick det är nu.
Sommartorparn
17-02-2005, 12:45
citat: " Helt riktigt står den i skugga mot norr och är av någon anledning dessutom planterad alldeles för nära husväggen, kanske för 20-25 år sedan. Den står i lera istället för i genomsläpplig fuktig sandjord."
Med andra ord så står pilen egentligen inte på ett bra ställe. Det kanske skulle kunna vara svaret på din fråga?
Som husägare så blir jag också fundersam på vad som har hänt med din dränering under de år som pilen stått där. Pilar och är förfärliga på att leta sig ner i rör och helt sätta igen dom med sina rötter. Den skadan är troligtvis redan skedd.....
Rotsystemet på en bullata är visserligen självklart mindre än på de större salixsorterna och säkert har detta träd hittat huvudsakliga näringen i den lerrika gräsmattan. Men en och annan rottråd kommer man säkert att hitta i dräneringsskiktet den dag man gräver om där.
Den här klotpilen har helt klart ett glesare grenverk inne i kronan än den skulle haft i andra ljusförhållanden, men den kan ju vara fin ändå. Om den befrias från snön och får växa fritt och obeskuret kastar den säkert upp nytt grenverk där grenarna inte orkar resa sig. Och så får du ett mellanting av hängbollpil (alladeles egentillverkad variant) och vanlig bollpil.
Det går att sträcka samman grenar med breda spännband för att få dem att ändra riktning, men det gör man när trädet är savspänt och mjukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.