CITAT (16kvm stor balkong @ 17-02-2005, 15:55)
Man ympar alltså in päron kvistar på kvitten? Kan man göra tvärt om?
Det finns ett päronträd på tomten som aldrig gett annat än stenhårda knöliga päron i flera år, vet ej vad det beror på...
Ja, jo....Snarare är det så att man har en grundstam som består av kvitten och ädelved som består av päron. Förenligheten (sammanväxningen) mellan päron och kvitten är dock inte alltid den bästa för alla päronsorter eftersom arterna faktiskt ligger en bit från varandra.
Om det går att göra tvärt om? Intressant fråga. Jag har aldrig testat och det är fullt tänkbart. Du bör dock tänka på att de kvittensorter som finns för grundstammar är selekterade just för att de dels är svagväxande och dels för att de har god förenlighet med päron. Vanlig kvitten har troligtvis inte lika god förenlighet med päron. Men är du bra på att ympa vore det ju intressant att prova!
Om päronen är stenhårda och knöliga? Du sade att du bor i zon III? Det kan vara en kombination av dålig polinering, kall sommar, päronrost, stencellssjuka (virus) och stinkflystick. Det finns mycket gott och blandat på päron...
Jag förslår att du börjar med att testa rosenkvitten. Den är relativt lättodlad och härdig. I första hand tror jag inte du ska dra in en vanlig kvitten i växthusen eftersom den troligtvis skulle spränga växthuset en dag om det inte är väldigt stort.