Full version: Kvitten
160kvm stort hus
Hej!

Jag vill veta allt om kvitten!!
jag vet att frukterna är gula stenhårda och oaptitliga. men kokar man dom får man den underbaraste sylten..

jag vill veta hur man odlar, vart, zon osv..

Har sökt på odla men inte fått några direkt bra svar.
Så nu vänder jag mig till er, ni allvetande orakel... biggrin.gif

Mvh G
Fenja
Här kan du läsa om rosenkvitten. Jag har odlat den både i lera och sandigare jordar och den verkar vara ganska anspråkslös. Denna bild är sedan i somras, jag fick mängder av frukt:

Mvh
Fenja
160kvm stort hus
Åh va dum jag är.. Det går ju att söka på google ju... wacko.gif

Men tack snälla Fenja!! Du allvetande orake.. *fniss*

Mvh
160kvm stort hus
Glömde L:et, orakeL ska det ju vara...

Tack igen!!
Big Gardener
Skilj på Rosenkvitten (Chaenomeles japonica) och vanlig kvitten (Cydonia oblonga).

Den förstnämnda är framför allt en prydnadsbuske som blir 1,5-2 meter hög ofta med horisontella eller hängande grenar. zon 1-3 (4) Det finns olika sorter, t.ex. 'Crimson Gold' med med intensivt röda blommor. Lämplig som solitär eller som blandväxt. Soligt läge. Frukterna är intressanta ur odlingssynpunkt för industrin också. Kimmo Rumpinen på Balsgård har i sin avhandling kallat frukten för "Den nordiska citronen".

Vanlig kvitten blir en betydligt högre buske 2-4 meter hög och är härdig i zon 1-2 (3). Lämplig som friväxande häck och landskapsväxt. Soligt läge. Gallras med hela grenar från marken. Frukterna där går också att ta vara på. Jag lade in ett antal frukter i sprit för något år sedan och har den på tillväxt. Min dendrologilärare påstod att ju längre frukterna får ligga, desto godare blir smaken och aromen. Många päronsorter ympas på kvitten och det finns olika kvittensorter framtagna just för ympning av päron, t.ex. kvitten A och C samt Adams.
Fenja
CITAT (16kvm stor balkong @ 16-02-2005, 16:02)
Åh va dum jag är.. Det går ju att söka på google ju... wacko.gif

Men tack snälla Fenja!! Du allvetande orake.. *fniss*

Mvh

*niger fint*
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
Tackar Big gardener!!

Man ympar alltså in päron kvistar på kvitten? Kan man göra tvärt om?
Det finns ett päronträd på tomten som aldrig gett annat än stenhårda knöliga päron i flera år, vet ej vad det beror på...

Vi bor i fruängen närmare bestämts sthlm, tror det blir zon 3. Klarar sig busken då? Har trädgård med sol större delen av dagen. ( varmt )

Eller kan man odla den i växthus? Vi har alltså växthus utan botten. Där växer bla en stor vindruvsranka...

Oj oj, många frågor..

Mvh G
Big Gardener
CITAT (16kvm stor balkong @ 17-02-2005, 15:55)
Man ympar alltså in päron kvistar på kvitten? Kan man göra tvärt om?

Det finns ett päronträd på tomten som aldrig gett annat än stenhårda knöliga päron i flera år, vet ej vad det beror på...

Ja, jo....Snarare är det så att man har en grundstam som består av kvitten och ädelved som består av päron. Förenligheten (sammanväxningen) mellan päron och kvitten är dock inte alltid den bästa för alla päronsorter eftersom arterna faktiskt ligger en bit från varandra.

Om det går att göra tvärt om? Intressant fråga. Jag har aldrig testat och det är fullt tänkbart. Du bör dock tänka på att de kvittensorter som finns för grundstammar är selekterade just för att de dels är svagväxande och dels för att de har god förenlighet med päron. Vanlig kvitten har troligtvis inte lika god förenlighet med päron. Men är du bra på att ympa vore det ju intressant att prova!

Om päronen är stenhårda och knöliga? Du sade att du bor i zon III? Det kan vara en kombination av dålig polinering, kall sommar, päronrost, stencellssjuka (virus) och stinkflystick. Det finns mycket gott och blandat på päron...

Jag förslår att du börjar med att testa rosenkvitten. Den är relativt lättodlad och härdig. I första hand tror jag inte du ska dra in en vanlig kvitten i växthusen eftersom den troligtvis skulle spränga växthuset en dag om det inte är väldigt stort.
kerstin z5-6
Chaenomeles japonica har jag i z 5 -den blir inte så stor här , frukt har jag inte sett ännu men busken är ung
160kvm stort hus
Tack igen big!!
Jo angående päronen har dom varit så i urminnes tider.. Typ sen dom gav frukt från första gången..

Varför farfar har sparat det vet jag inte, han och farmor hoppades väl att det skulle fixa till sig en vacker dag.

Och dom har provat allt.

Kanske ett genetiskt fel? *ler*

Men nu ska nog trädet ner...

Men jag skriver ut det ni har tipsat om och hör mig för på plantskolor och liknande...

Mvh G
Åsa, mälardalen zon 2
Såga ner päronet måste du inte göra vill du ha goda päron kan du väl tigga till dig lite päronympar och ympa in dem i trädet och se om det blir bättre frukter på ymparna.
fruberglund
Vi har Rosenkvitten i zon 4 i en norrslänt. Fast en buske vill jag ju inte påstå att våran är smile.gif Den har ett mer krypande växtsätt och är inte så stor. Kanske kan bero på att den är på gränsen av vad den klarar?
Fenja
CITAT (Fenja @ 16-02-2005, 15:50)

Fruberglund, jag bor också i zon 4 och min ser ut så här, den är drygt metern hög.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Angående storleken på rosenkvitten: Det finns flera olika sorter och de blir olika höga (ex Chaenomeles japonica = liten rosenkvitten, Chaenomeles speciosa= stor rosenkvitten, chaenomeles x superba = hybridrosenkvitten + det finns även många namnsorter)

+vissa är fria från tornar andra har tornar, en del ska vara självfertila medans andra inte brukar vara självfertila.
fruberglund
CITAT (Fenja @ 18-02-2005, 17:41)
CITAT (Fenja @ 16-02-2005, 15:50)

Fruberglund, jag bor också i zon 4 och min ser ut så här, den är drygt metern hög.
Mvh
Fenja

Hahaha, min "buske" är inte ens en bråkdel av den...här är den...inte mycket att hurra för alltså:)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon