Full version: Tomater
Irene_L
Hej
I somras satte jag busktomater som var väldigt goda. Jag sparade tomatkärnor som jag sedan torkade (alltså av de tomaterna som mognat).
Dessa har jag nu sått och de har redan grott.
Nu undrar jag : Kommer dom plantorna att ge frukt eller är det bättre att köpa tomatfrön om man vill ha egna tomater..????

Mvh
Irene
TeliaNet
var orginalet F1?
F1 blir precis som orginalet, eller var det tvärt om?
Irene_L
Vet ej om tomaterna var F1. Det står inget på den gamla påsen.
wink.gif Vad är F1 förresten.Har hört det men kommer inte ihåg det nu. Minnet är inte som det ska vara wink.gif
mvh
Irene
TeliaNet
det här är inte mitt område utan den får nog nått odlingsproffs ta, jag är bara belysningsproffs.
Virgo
CITAT (TeliaNet @ 16-02-2005, 16:45)
det här är inte mitt område utan den får nog nått odlingsproffs ta, jag är bara belysningsproffs.

tja......... vad ska man säga? Det luktar igen
Fenja
rolleyes.gif Tror att man brukar rekommendera att INTE ta fröer från F1... Så står det inte F1 på påsen så gissar jag att det går bra att göra som du gjort Irene.

Hybrider är en korsning mellan två helt skilda sorters arter eller varianter
Första generationens hybrider kallas för F1-Hybrider och ger ofta en mer
kompakt, buskig, stor och bra skörd. Anledningen till att avkomman från två helt skilda arter ger ett så bra resultat är okänt.

F1-hybrider som korsas med syskon från samma F1-mamma,
kan bli svaga, taniga och i vissa fall gror inte ens fröet. För att undvika detta korsar man plantan med en annan sorts eller hybrid när man vill tillverka frö.

Mvh
Fenja
Irene_L
Tack för svaret Fenja.
Då låter jag de små plantorna få fortsätta att växa och hoppas att jag får en massa goda tomater till sommaren. Åh vad det känns långt borta.

Mvh
Irene
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 16-02-2005, 17:24)

och avundsjuka och klagandet finns kvar
Fenja
CITAT (TeliaNet @ 16-02-2005, 18:37)
CITAT (Virgo @ 16-02-2005, 17:24)

Hmmm... med den skillnaden kanske att varken jag, eller många här, inte skulle tillskriva oss några professionella kunskaper inom odlingen eller något annat område.
Tillslut blir det kanske lite svårt att ta folk som slår sig för bröstet hela tiden på det allvar de möjligen, trots allt, förtjänar.
Mvh
Fenja
Virgo
CITAT

Sorry Claes,
Fastän jag har goda kunskaper om belysning så klagar jag inte och är absolut inte avundsjuk.
Och vad skulle jag vara avundsjuk på? Dina kunskaper? Bah...! ohmy.gif

Och jag tänker inte fortsätta att käbbla med dig i denna tråd.
TeliaNet
CITAT (Virgo @ 16-02-2005, 20:16)
CITAT

Sorry Claes,
Fastän jag har goda kunskaper om belysning så klagar jag inte och är absolut inte avundsjuk.
Och vad skulle jag vara avundsjuk på? Dina kunskaper? Bah...! ohmy.gif

Och jag tänker inte fortsätta att käbbla med dig i denna tråd.

jaha, ok

inte visste jag att du var kunnig på belysning.
själv lärde jag upp en belysningslärare. laugh.gif
jåj
F1 hybrider är en korsning mellan två arter (Tillverkaren håller detta hemligt) som många korsningar i naturen är "bastarderna" ofta mycket starka och kan ha olika bra egenskaper, Fröer från F1 hybriderna "ramlar" isär och ger upphov till en massa olika varianter som ingår i föräldrarna.
M.A.O. det är ett lotteri att ta fröer från F1 hybriderna det blir många olika sorter.

Tomater som F1 hybrider har ofta fördelen att kunna tåla många av de sjukdomar som tomatplantor lider av.
JÅJ

P.S.
Behöver du många plantor av en tomatsort där frörna är dyra så är det enkelt att föröka med sticklingar.
TeliaNet
då blir avkomman inte lik föräldrarna, så var det.
Tomater
================================================
Skickat den 16-02-2005, 16:45
--------------------------------------------------------------------------------

TL-D 840 - det bästa lysröret för växter
===================================================

Hej

Vad har du för resultat av Phillips TL-D 840 kallvita lysrör under förodling jämförelsevis mot andra lysrör?

Själv har jag fått bäst resultat av Verilux 40W Instant Sun som är fullspectrum lysrör. Tomatplantorna håller sig låga och utvecklas bra, plantor uppdragna under Veriluxlysrör klarar avhärdningen och sol mycket bättre än plantor uppdragna under vanliga kallvita rör.

Micke
TeliaNet

det röret ger även UV-strålning, växterna tar inte UV.
det är likvärdigt med TLD 965.
lite svårt att få tag på och lägger mycket energi på onödig strålning.
fullspektrum betyder att det är ett kontinuerlig spektrum.
jag har sett och själv räknat ut att TLD 840 är lite effektivare och jag håller på att checkar det nu med fluora77+860 vs. TLD 840.
TLD 840 används i industriell växthus odling.
jåj
HEJ TeliaNet

Du är nog ute och seglar om du tror att växterna inte reagerar på UV STRÅLNING.

Det är dags att börja odla och lära innan du skriver!!!

Vi andra vana odlare vet att UV strålningen är en besvärlig sak för våra innomhusplantor.

JÅJ
wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif
kiki
Måste ALLA trådar sluta med en diskussion om lysrör??? blink.gif
TeliaNet
CITAT (jåj @ 17-02-2005, 07:38)
HEJ TeliaNet

Du är nog ute och seglar om du tror att växterna inte reagerar på UV STRÅLNING.

Det är dags att börja odla och lära innan du skriver!!!

Vi andra vana odlare vet att UV strålningen är en besvärlig sak för våra innomhusplantor.

JÅJ
wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif

jag har aldrig påstått att växterna inte reagerar.
de använder inte UV i fotosyntesen.
klart att växterna kan stå i UV strålning, men de drar ingen nytta av det.
Tomater
Hej

Jag trodde du hade nån form av belägg för ditt påstående att TLD 840 är bästa rören för växter men du verkar vara mer intresserad av lampor än odling.

Jag är ingen teoritiker, jag vill bara ha ett bra resultat på min förodling av tomatplantor så dom utvecklas bra och klarar omställningen till utomhusklimatet på bästa sätt där dom utsätts för hela ljusspektrumet. Vad jag kan se så avger TLD 840 för mycket rött för att vara bra för förodling.

Har du någon address till någon återförsäljare där jag kan köpa några rör av TLD 840 så jag kan testa om det blir någon skillnad.

Micke
-asno-
Om du frågar dem som både odlar och använder tilläggsbelysning så får du inte alltid precis samma svar som av TeliaNet laugh.gif laugh.gif
Har själv lysrör och det är precis allt jag vet om dem, inget märke och inget annat heller. Men det blir fina plantor tongue.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon