Full version: klematisförvirring
Heddas matte
Jo..
har sedan tidigare en Jackmanni somjag skär ner varje vår. Förrförraåret illa jag ha en till klematis som skulle växa tillsammans med Jackmannin, så jag köpte Nelly Moser i tron att den ska klippas ner samma tid. Förra året köpte jag en Hagley Hybrid för att plantera tillsammans med klätterros, med information från plantskolan att den inte skall klippas ner utan bara rensas lite.
Nu läste jag någon annan stans, minns ej var, att det är precis tvärtom. Nelly Moser ska inte klippas och Hagley Hybrid ska kapas jäms med fotknölarna. wacko.gif
Eftersom min Nelly nu är käckt intrasslad med herr Jackman och Mr Hagley kramas för fullt med fru Flammentanz blir jag lite bekymrad.
Kommer Nelly att dö om hon blir nerklippt och kommer Hagley att dö om han inte blir nerklippt? sad.gif
kerstin z5-6
nej , det finns ingen som springer runt med sax i naturen o klipper laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hagley är ju storblommig o kan klippas , såvitt jag vet är Nelly och jackmaniii detsamma - Det enda som händer,om du INTE klipper är att de blommar högre o högre upp .Hagley blommar juli -augusti så före det skulle jag inte klippa den
Låt dem blomma färdigt i år ev ggr 2 /om de gör det/ försommar o sensommar / o ansa sedan alla rankor enl tripp trapp trull metoden ..i september
låg mellan hög -
Heddas matte
Nej det gör det ju inte förstås biggrin.gif
men det låter verkligen som om plantorna skulle dö om man gör fel när man läser en del rådgivande litteratur.
Ska prova den metoden i år.. kanske det rentav kan göra herr Jackmanni lite gott att få växa till sig lite smile.gif Tack!
kerstin z5-6
Förtydligar tongue.gifå våren ska de ju eg klippas , vintern tar ju en del i nedfrysning , jag praktiserar då , om jag vet att de bara blommar En gång. -tripp trapp klippning ....jag TROR att dina är sådana engångsblommare , men det där ser du ju .

Det finns inga måsten man gör som man vill och praktiserar det som passar ens egen trädgård . Risken med sen klippning är förstås att de fryser ner för mkt o får börja om helt.
Så vet du att de bara blommar en gång -gör det på våren.
Men du kan klippa dem alla på samma vis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon