lisselbo
Men hur ska jag göra i fortsättningen? Just nu står dom mörkt i rumstemperatur.
Hur höga bör dom vara när jag skolar om dom?
Hur många kan jag sätta i varje kruka så att det blir en kraftig planta?
När jag har skolat om dom, bör dom stå svalt då?
Har ett rum som jag har 14-15 grader i (odlingsrummet).
När klarar dom av att flyttas ut?
Hade tänkt att sätta dom som kantväxt i en eller två pallkragar, det är Rügen jag har sått.
Hur stor är chansen att det blir bär i år?

Det är väl det här jag undrar över just nu, men fler frågor kommer säkert.

mvh Marie
neena
Jag har samma sort (fast ska så dem först till helgen). Står på paketet att de inte ger frukt förrän året efter sådd.

Det står även att de skall sås grunt, betyder det att fröna inte ska så långt ner i jorden - eller tvärtom!? Hur gjorde du? Hur mörkt måste de stå för att gro? Vi har relativt ljust i hela lägenheten... Ska jag ställa dem i garderoben kanske!? :)

Tacksam för svar!
/Nina
TeliaNet
jag sådde sådana förra året.
de stod i en plastback med plastfolie och badlakan över under sängen.
jag planterade ut dem direkt.
att ha dem svalt är nog optimalt, men de måste sta ljust när de kommit upp.
Fenja
Lisselbo! När smultronen grott tar man fram dem och ställer dem ljust och i rumstemperatur. Om du vill hålla igen tillväxten ställer du dem svalt. De bör ha fått några karaktärsblad (de som kommer efter det första bladparet) innan omskolning. Normalt sett sätter man dem en och en och de växer till sig till fin plantor. Skolar du dessutom om dem ytterligare en gång innan utplantering så brukar de få en bra storlek. Du kan sätta ut dem när risken för nattfrost är över, men glöm inte att avhärda dem ordentligt innan. De brukar klara sig bra under en fiberduk första tiden ute om du vill sätta ut lite tidigare. De går utmärkt att ha som kantväxt. Första året kan det komma lite enstaka bär, riktig skörd från år två. Plockar du inte av bären frösår de sig ganska bra!

Neena! Grunt betyder ytligt, täck med lite, lite jord. Lägg en tidning över krukorna så blir det mörkt. De kan även behöva stå i kylskåpet någon vecka och kallstratifieras, men testa först med en tidning.

Mvh
Fenja
lisselbo
Neena!
Jag gjorde precis som Fenja säger: Ställde krukorna i en plastlåda, på med en täckskiva från ett gammalt akvarium och en tidning över det så att det blev mörkt. Lät det vara en liten glipa så att det luftas.
Så har det fått stått i rumstemperatur, och efter ca 8 dagar började plantorna visa sig.
Har inte haft dom i kylskåpet.
Hoppas nu bara att krukmakaren kommer snart som jag har beställt, var ju så smart att jag sådde hela påsen. Bara 50 plantor wink.gif . Så det kommer att gå åt en hel del krukor.
mvh Marie
kerstin z5-6
fenja har aldeles rätt :)Ibland blir det mkt plantor och då gör jag såhär :
Stadium 1 -du har massor av krukor o det är första sådden som utskolas-Alla ordentligt , en o en

Stadium två -det är 814 sådden som utskolas -det är kul men krukorna tryter- de första 40 en o en ,övriga två eller tre i samma kruka -"man kan ta dom själv -jag ska ju ändå massplantera "

stadium tre
Nästa omgång gror -det är maj .... inga eller få krukor finns
Ingen plats heller fö -jag skolar ut 10 st -plockar upp gamla sålådor -Fyller dessa med god planteringsjord - pluppar ut kvarvarande plantor i dem med 3 cm mellanrum ,för "senare"utskolning -"när jag planterat ut en del kommer krukorna tillbaka" -Dessa brukar hamna i kallbänk sen

De flesta plantor överlever även stadium 3 smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
Jag har sått samma Smultron som du i flera år. Om plantorna är för små är det väldigt svårt att skola om, vänta tills de är "hanterbara"

Bär kommer du att få i massor redan i år !!!!! Förutsatt att du planterar de så att de får i allafall lite sol. Skolaut de lite långsamt så klarar de sig även vid ev. frost (+ grader ute= stå ute på dagen i 2-3 veckor )

Mina plantor har burit bär i allafall 3-4 år utan större arrangemang
loali
Jag tänkte att jag skulle göra som naturen, och bara strösslade fröna på toppen av fuktad jord! Bör jag kanske toppa med lite mer jord...?
Lady Hamilton
Ja det skulle jag göra, för de är mörker groende
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon