Full version: Rosor....
lisselbo
Har en kanonfin vildvuxen röd ros i rabatten. Men har ingen aning vad den heter. Hur kan jag få reda på vad det är för sort, för mig ser alla röda rosor likadana ut. Ska se efter om jag har någon bild på den så kanske nå´n av er vet vad det är.
mvh Marie

Ingen speciellt bra bild

fruberglund
Jag vet inte men den var väldigt fin i alla fall smile.gif
Kajsa
Har en sida på mina favoriter från Wij herrgård, mest för att se vilka rosor dom valde i sin nya Rosträdgård i zon 5. Men här ser du lite om olika grupper och lite olika underbara rosor. Din ros ser modern ut, en ännu låg klätterros?? Du får ta en närbild i sommar. Jag vågar inte ens gissa. Olika rosor
kerstin z5-6
har den klättertendens? -liknar Flammentanz men foton o färger är svårt

Om inte ? Nina Weibull
lisselbo
Den är ganska låg på den här bilden, klippte ner den så kraftigt att jag trodde jag dödat den. Den har annars klättrat ganska högt upp på spaljen.
Ska ta bättre bilder i sommar, den brukar blomma något helt otroligt.
~Marie~
Sommartorparn
Min gissning är Flammentanz. Så har min sett ut i många år innan jag begrep att den inte skulle beskäras som rabattros.

Blommorna hänger i klasar som blir ganska tunga. Blommar hela sommaren men bara en gång. Ingen doft. Röd färg som bleknar åt det rosa hållet när den vissnar. Skickar iväg långa spröt eftersom den vill vara en klätterros.

Gör en sökning på Google på Flammentanz du hittar säkert både beskrivningar och bilder. Glöm inte Allt om Trädgårds roslista.

Hur gör man för att se skillnad på rosor? Ett sätt att gå på biblioteket och bläddra igenom rosenböcker för att hitta bilder som liknar. Läs sedan beskrivningen för att se om den stämmer vad gäller blomningstid, doft, utseende på taggar, nypon, etc. Ett annat sätt är att bläddra igenom Allt om Trädgårds rosenlista på nätet från A till Ö. Eller rosenförsäljarnas kataloger från A till Ö. Kort sagt. Du kan ägna mycket tid åt detta. biggrin.gif

Ett snabbare sätt är att kasta ut din fråga här på odla. biggrin.gif
Kajsa
Här en bild på min Flammentanz, här bara 2 år, tog ett skutt i sommar och blev då nästan 2 m. Den har en svag doft, blommar en ggn mitt i sommaren. Blommorna sitter i klasar.
Den kan få nypon på hösten. Karminröd. Växer kraftigt.

kerstin z5-6
Vill de klättra ,så är jag i stort sett 100 på att det är den Flammentanz
Den blommar på gammal ved -fjolårets långa raka grenar -och ska endast beskäras måttligt -Gamla grenar som funnits i flera år och som inte längre ger så mkt blommor -tas bort ända nerifrån -i övrigt putsa det som är torrt på våren o snygga till formen -men låt de bli höga
lisselbo
Och jag som nästan jämnade min med marken sad.gif
~Marie~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon