Full version: Gula klätterrosor
fruberglund
Har hittat några andra gula eller nästan gula klätterrosor som jag undrar vad ni har för erfarenheter av.

Alchymist - hur gul är den egentligen? Den ska tåla zon 4 enligt Flora Linnea.

Maigold - är det egentligen en klätterros? Också zon 4.

Goldfinch - Zon 5 men klassad som en rambler.

Vad är egentligen bäst, klätterros eller ramblers??? Skillnad?
fruberglund
Hittade både Alchymist och Leverkusen m.fl. med rabatt hos Flora Linnea

3 st plantor för 269:-, det måste väl vara billigt??? Självklart slinker det ju med en och annan extra ros också i så fall smile.gif
Kajsa
Här kan du läsa om skillnaden mellan klätterrosor / ramblers
Flora Linnea
Kajsa
Och ska du till mässan i Älvsjö kan du hämta rosorna där, då slipper du fraktkostnaden biggrin.gif Flora Linnea är där.
fruberglund
När är mässan? Vart ligger Älvsjö (utanför Stockholm antar jag)? Tja, då blir det lika dyrt som frakten i så fall (har ca 35 mil till Sthlm) smile.gif
Caprice
Jag har Maigold...
Den är inte riktigt gul, mer bärnstensfärgad, väldigt vacker färg..!

Det är en klättrare, blir ca 3 met hög. Den är skuggtålig...

Caprice
kerstin z5-6
Maigold är nyplanterad här -återkommer med omdöme
Christina i Taxinge~
Maigold har jag här hos mig i zon 3 sen 5 år tillbaka och tyvärr trivs den inte så bra... sad.gif
Har hört att den kan vara lite kinkig.
Min "buske" har typ 3 grenar som blivit mellan 1-2m och blommorna kommer s p a r s a m t

Så här ser iaf blomman ut, när nån behagar visa sig...

Jag har nog inte tänkt mig Maigold som en klättrare - snarare en storvuxen buske.......när den trivs!
fruberglund
Goldfinch då? Ingen som har den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon