|
fruberglund
17-02-2005, 11:19
Jag är nu officiellt fast i rosträsket Hittar bara fler och fler fina rosor jag vill ha och jag har inte ens fått hem de jag beställt än  Kommer bli totalt ruinerad!!! Det värsta är att jag inte ens vet vart jag ska sätta de jag beställt nu och ändå vill jag bara ha mer...mer...mer...  Vad att göra??? Inget eller
Man har kul utmed vägen, och så köper man mindre kläder Har köpt över 30 rosor sista året.
Ewa smålänska höglandet
17-02-2005, 11:55
CITAT (Kajsa @ 17-02-2005, 11:22) Har köpt över 30 rosor sista året. Varför blir det så jag har blivit lika tokig, fast det är så jobbigt jag har bara skogsmark och det tar mellan en och en halv till två timmar innan jag har fått ett stort hål stora stenbumlingar som jag får bända upp här behöver man inte gå på gym inte /Ewa zon 4-5
Caprice
17-02-2005, 11:55
Men visst är det härligt...?  Nostalgie Caprice
Airamya
17-02-2005, 13:02
OJ! Vilken vacker ros!! Jösses... Jag ser ofta bilder på vackra rosor här på Odla... Har aldrig varit någon ros-fantast men ni får mig snart på kroken..
kerstin z5-6
17-02-2005, 17:36
Christina i Taxinge~
17-02-2005, 19:42
Och glöm inte de svenska Balsgårdsrosorna!!! Detta är min Balsgårds "Anna" som slog alla med häpnad sommaren 2004!
Åh vad fin Christina, min Anna är nyplanterad och fick inga blommor förra sommaren, dom växer lite långsammare för dom är rotäkta. Här Balsgårdsrosen Irma
Christina i Taxinge~
17-02-2005, 21:18
Javisst är Balsgårdsrosorna alldeles underbara! Jag har Irma, Anna och Balder - söker febrilt efter Freja sen ett par år, men har hela tiden otur....slutsåld överallt. Freja lär ju vara den som är svårast att föröka. Nu kör vi hårt med bilder, Kajsa, och hoppas att fler trampar ner i det härliga rosträsket! Här är min Irma i kvällssol  Och här en bild ytterligare på Anna....  Mera rosor åt folket!!
Kerstin och jag vräker på rosbilder, så folk här blir nog lessa på oss. Jag planterade Balder i höstas vid en vägg, jag skulle tro det tar ett tag innan den får höjd, jättekul med Balsgårdsrosorna. Klart jag ska ha Freja, den finns hos Flora Linnea har du kollat till våren?
fruberglund
17-02-2005, 23:38
CITAT (Kajsa @ 17-02-2005, 22:44) Kerstin och jag vräker på rosbilder, så folk här blir nog lessa på oss.  Inte då  Fram med fler bara, är så bra som inspiration för oss andra rosnördar Vad är balsgårdsrosor??? Det måste jag ju bara få veta...
Det måste du ha, det finns 4 st alla rotäkta, ej ockulerade. Mycket härdiga, pappan är en Kanadensisk ros därför tuffa. Friska, fick ingen ohyra på Anna eller Irma i sommar. Här kan du läsa. Ganska höga. Balsgårdsrosor
fruberglund
18-02-2005, 01:25
Är inte så förtjust i rosa rosor (eller blommor överhuvudtaget) men en Balder skulle ju inte vara helt fel! Kanske ska köpa ett par såna istället för gula och ha vid entrén
Så underbara vackra bilder!
Som en dröm, för i min verklighet får nästan alla rosor svartfläckssjuka och då är det inte så kul. Beror det på sorten i första hand? Eller på växtplatsen?
Tipsa gärna om rosor som inte får svartfläckssjuka och som tål en del skugga.
Hälsningar Åsa
Låna " Rosor för nordiska trädgårdar " del 2 där finns ett kapitel om vilka rosor som räknas som friska, det är över 100 st, mycket buskrosor, nästan inga moderna rabattrosor. Har några av dom listade Aicha, Fru Dagmar Hastrup, Jens Munk, Therese Bugnet, Balsgårdsrosorna är också friska ( som du hade en länk till i denna spalt) I boken hittar du en massa rosor som tål skugga. Förra sommarens allt regnande gjorde väl en del rosor sjukare vad jag själv såg. Men det är viktigt med gödsel varje vår, men det finns många rosor som bara får lätta svampangrepp, man får läsa på varje ros man tänker köpa. Då är det Rosor för nordiska trädgårdar del 1 där står vad varje sort är känslig för.  Queen Elisabeth tål skugga och får lite svampangrepp
kerstin z5-6
18-02-2005, 18:47
I stort sett alla kanadensiska rosor är resistenta , eller i alla fall har de mkt hög motståndskraft mot svartfläck -Här finns mina sorter Dessutom går de att hitta rotäkta vilket innebär inga rotskott och de är alla härdiga i z 4 och över .. många i z7  Mina kanadicker Här
Stopp! Sluta! annars hamnar jag också i träsket. Fast det är klart, kan Kerstin i zon 5-6 ..... då kanske jag också kan. Himla vackert är det i alla fall.  Vem vet?
Christina i Taxinge~
19-02-2005, 09:16
Förutom Balsgårdsrosorna och de flesta 'kanadensiska' rosorna, så är rugosahybriderna väldigt friska hos mig - doftar och blommar länge Sen finns det en & annan av "annan sort" som blivit favoriter hos mig, t ex "White Nights". Blankt, mörkgrönt bladverk, högväxt & stadig, stora, vita blommor. Tyvärr inte så mycket doft, men man kan inte få allt varje gång
fruberglund
19-02-2005, 14:37
CITAT (Kajsa @ 17-02-2005, 11:22) Man har kul utmed vägen, och så köper man mindre kläder  Hihihi, menar du att man går ner i vikt av att köpa rosor I så fall ska jag köpa massor
Tack för tipsen, jag ska se om jag får tag i boken Rosor för nordiska trädgårdar. Och snart är det bokrea, då kanske man kan hitta något om rosor där. Sen kanske jag också hamnar i rosträsket.
Det låter bra att buskrosor är tåliga, för det är dem jag gillar bäst. De sjuka rosorna kanske är lika bra att ta bort. De följde med huset så jag vet inte vad det är för sort, men det är i alla fall rabattrosor av något slag. Jag har också några rosor som hittills varit friska: Hansa, Dagmar Hastrup, Nevada och Flammentanz.
Hälsningar Åsa
nejlika
13-06-2005, 19:12
Jag börjar också att uppskata rosor, har aldrig tänk så mycket på dom förr. Men när jag köpte en apoteksros till örtagården och sedan vann en jättefin Queen Elisabet så börja jag att verkligen se hur snygga de är.
Med de är ju så mycket att lära sig när man inte kan något om rosor sedan tidigare. Och känslan att vilja ha allt på en gång och vilja göra och kunna allt på en gång gör det inte lättare att faktiskt lära sig. Eller hur?
kerstin z5-6
13-06-2005, 19:16
Det är lätt -man köper dem man gillar -då lär man sig massor om dem
nejlika
13-06-2005, 19:31
Har funderat på en rosrabatt med flera sorters rosor och kanske lite lavendel och brudslöja. Frågan är om för många rosor tillsamans gör att man bara ser helheten och inte varje ros för sig?
De sorterna som jag tänkte prova är Leonardo da vinci, Carl philip och Nina weibull. Är det lätta sorter för en nybörjare? Vilka saker ska man tänka på är man odlar rosor? (både rosor i allmänhet och dess sorter)
Alla är Floribunda rosor och Nina Weibull tål mest kyla zon 5 ros. Leonardo da Vinci är en zon 3 ros, kan frysa bort en svår vinter om man bor i zon 3 som du gör, vintertäck den, ja alla rosorna sent på hösten. Har också köpt rosen för den är så vacker i vår, men den blir kanske inte så långvarig hos mig. Carl Philip zon 4 ros, bra med lite kylmarginal. Plantera dom soligt, lägg i ett par nävar benmjöl i planteringsgropen för varje ros. Plantera i bästa jorden, ev rosjord på påsar om man vill lyxa till det. Rabattrosor är svårt, man kan ha sorter som man får ha kvar, andra blir inte långvariga, det beror på en massa saker om allt ska stämma.
Ophelia
13-06-2005, 20:18
Rosexperter!
Jag blir mer och mer övertygad om att jag gjort ett mycket dumt nybörjarfel när det gäller rosor. Mina två Europeana (inköpta på Plantagen i Sundsvall) förklädda till krukrosor, visade sig vid plantering förmodligen vara barrotade (heter det så?) rosor som nyligen stoppats ner i rejäla krukor med pyttesmå rotsystem.
Mitt förstahandsval till rabatten var annars Champlain men jag kunde inte hitta den hos någon trädgårdshandlare i regionen. I dag är jag lite glad över att den inte gick att få tag i eftersom jag läst att den inte riktigt orkar bära upp sina blommor.
Mina Europeana har till i dag vuxit ca 5 cm och ser väldigt klena ut. Kanske är det normalt efter den något kyliga våren /försommaren. Mina nybörjarögon kan inte avgöra det men jag misstänker att det ska till en sjutusan till sommar om det ska bli något av dom, eller?
Jag var faktiskt idag på konsum och köpte två ”minisar” för att få lite rosenfägring i rabatten under överskådlig tid.
Om det nu inte går bra med Europeana, kan jag nästa år plantera någon ”kanadensare” på samma ställe utan att byta jord?
Jag har läst att Tagetes skulle kunna minimera förekomsten av rosnermatoder så nu odlar jag Tagetes för fullt. Det står faktiskt Tagetes i varenda lite potta jag äger ute på altanen. Tänk om jag blivit lurad!!! Tagetes är inte någon älsklingsblomma precis och ska avnjutas i måttliga mängder.
Skulle det kunna fungera om jag myllar ner ett antal Tagetesplantor till hösten invid rosorna i förebyggande syfte?
Tredje frågan är det någon som vet om det är någon i Sundsvall/Härnösandstrakten som säljer ”kanadensare”?
Tacksam fär uträtande av frågetecknen//Novisen Anki V
kerstin z5-6
13-06-2005, 21:31
Champlain inte orka hålla upp sina rosor ? Struntprat -det är min mest älskade röda kanadick -förutom winnipeg parks som är en storfavorit Visst de har tunga huvuden , men det är det många rosor som har Austinrosorna inte minst ...det avhjälps med pionstöd eller liknande Rosnematoder .. mkt ovanliga i kallare klimat Sundsvall o uppåt  Likaså svartfläckssjuka och rosrost, barkfläcksjuka .. vissa gammeldags rosor har dock "svaga gener för svartfläck -tex Louise Odier -en mkt vacker ros men med anlag för mycket svartfläck .... Överhuvudtaget är rosor friska hos oss -vi får i stället slåss med -zon , vårtorkan o sorken som främsta fiender .. Vårtorkan kan avhjälpas med tidig vattning och granrisruskor mot solen .. sätt ut dem i mars .. så de inte blir täta bandage som ger sorksamhällena en fest .. Påminner igen om Rosensällskapet i norr -inte bara för Västerbotten -mail listebaserat -jag är kontaktperson Pm a mej eller gå in på rosensällskapets hemsida om du vill veta mer  Winnipeg Parks  Rabatt rosor ...såsom Nina w, europeana osv .. behöver oerhört mkt pyssel i form av kupning med jord på hösten säckväv osv för att bli mer långlivade än 2 säsonger i norr -krasst men sant .. Om jag valt dem , och inte rotäkta rosor hde min rosgård nu varit decimerad med -minus 30 rosor -för det är antalet som blivit totalt ringbarkade av sork och därmed nerklippta till marknivå detta  sorkår ...de rotäkta skjuter -somliga har mer än 50 cm långa skott redan .. ifrån totalt ingenting kvar kanadensiska rosor dock ej rotäkta kan lätt beställas via Flora Linnea tex -Blomstergården i Uddevalla har en hel del rotäkta rosor -Bor man i Sundsvall o turar till Vaasa ska man absolut besöka blomkvists plantskola o köpa rotäkta sorter Välkommen i rosträsket ploorp K
Tack Kerstin.
Jag har väntat på dig men nu kan jag gå och sova lungt. Då blir det två Champlain nästa år om Europeana gått hädan.
Jag håller redan på att mentalt förbereda särbon att jag kommer att ockupera några m2 utanför altanräcket för rosor nästa vår ( han får gräva).
Inte ens en sur fastighetsförvaltare kan väl gnälla över vackra rosor?
Anki V
kerstin z5-6
13-06-2005, 21:45
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|