Full version: Grönare gräs
gräskarln
Gräskarl eller inte så blir jag tokig på att själv försöka sprida ut gödning och/eller ogräsmedel med strollern. Det är ju jättesvårt. Blir alltid ojämnt och därmed dåligt resultat. För mycket eller för lite och ojämnt.

Jag har sett att i USA köper villaägaren denna tjänst till ett rimligt pris.
Var köper jag den tjänsten i Stockholmsområdet ?

ohmy.gif
Hannele
Gräv fler rabatter, plantera fler fruktträd - så minskar problemen! tongue.gif
Hannele
låt gräsklippet ligga kvar - och spara pengarna!
Kvävet i gräsklippet räcker utmärkt som gödsel,
men ska minskas i slutet av sommaren. Kratta då.
Anders zon III
CITAT (gräskarln @ 09-03-2003, 10:39)
Blir alltid ojämnt och därmed dåligt resultat. För mycket eller för lite och ojämnt.

Jag har sett att i USA köper villaägaren denna tjänst till ett rimligt pris.
Var köper jag den tjänsten i Stockholmsområdet ?

Från den tiden jag gödslade gräsmattan, (har slutat med det), så lät jag gräset växa rätt högt så att det blev spår och jag därmed såg exakt var jag kört med strollern.
Om gräset var kort spred jag för hand - kastade rätt högt upp så att det spreds jämnt. Med lite övning blir det bra - det var ju så ALLA fält såddes i årtusenden innan det fanns maskiner.

Eh...USA har ett annat skattesystem...är inte säker på att du kan få det till ett rimligt pris här...
Hannele
När man inte gödslar och inte krattar, blir det ju väldigt lite jobb... När man inte gödslar, växer gräset ännu långsammare - och man behöver klippa ännu mer sällan.

Eller gräver man rabatt för torktåliga perenner, behöver de skötas typ vart 4:e år! Ifall man planterar tätt, så att ogräset inte får plats. Jag har lyckats skapa väldigt självgående lättskött trädgård.
Hannele
Själv är jag inte så noga med att gräsmattan är så perfekt. Jag har inte så bråttom heller - jag har höllt på flera år och för hand grävt bort all maskros, tistlar och hundkex. Dessutom tycke jag att grön mossa är vackert...

Jag vill ha lättskött trädgård med mycket blommor, frukt och bär - skulle aldrig lägga pengar på gräsmattan - jag har inte ens köpt gräsfrön... Det växer ändå och blir grönt om man klipper.
KURT
I USA har man gott om billig arbetskraft från mellan- och syd- amerika och löneskillnaderna är mycket större. Därför kostar det mera att anställa gödselspridare i Sverige.
Hannele
I Sverige kan du säkert få en kirurg från Ukraina, som kan gödsla din gräsmatta... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon