lisselbo
Sticklingen har stått i vatten i ett garage. Hur ska jag göra? Fortsätta ha den i vatten, i svalt rum eller rumstemperatur? Eller ska jag plantera den nu? Den har blivit lite "knottrig" på stammen. Vilken jord blir bäst?
mvh Marie
Fenja
Jag sätter alltid mina lagerbäbbar direkt i vanlig krukjord. Sticklingen placeras i krukkanten så att den har lättare att ta upp syre. Tryck bara till jorden helt lätt. En plastpåse med en massa hål över så att den inte torkar ut. Glöm inte att ta av påsen och vädra någon timme varje dag, vid "vädringen" måste sticklingen stå i skugga.
De vita knottrorna på stammen brukar väl vara ett tecken på att det är rötter på g...
Mvh
Fenja
Christoffer
Vad beror det på att den får mer syre om man placerar den vid krukkanten?
kerstin z5-6
De får fa mer värme där -syre i viss mån -men när solen eller lampan värmer krukan är det varmast i kanten o störst möjlighet för ny rotbildning
lisselbo
Den här sticklingen är ganska lång, ca 40 cm.
Ska jag låta den vara så eller ska jag klippa den lite kortare?
Tänker då på dom här "knottrorna" som finns på stammen.
Eller ska jag plantera den ganska djupt?
mvh Marie
kerstin z5-6
Plantera den djupt - sticker mer än 10 cm upp över ytan kan du kapa lite där -plast påse på -gärna undervärme -o håll tummen smile.gif
lisselbo
Det borde väl funka med det här "växthuset", eller vad tror ni?
Tänkte att det blir lite bökigt med en plastpåse över den.
Sticklingen är ganska bred i toppen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon