Full version: Venussko!
Annlo
Jag fyndade idag (tycker jag i alla fall!) rolleyes.gif
Köpte en venussko för 40 kr som hade en något klen blomma, men den lär väl komma igen!
Hur sköter ni denna? Har läst att den vill ha aningens mer vatten än Phallisar t.ex.?
Något annat jag ska tänka på?
Tänkte ställa ut den till sommaren... vad tror ni om det?

Annlouice
pejori
den gillar högre luftfuktighet än phallen.
jag har mina i en ytterkruka som har fuktiga lecakulor i botten, och så vattnar jag varje vecka.. rolleyes.gif rolleyes.gif
akta så du inte får vatten i bladvecken,,,då ruttnar den sad.gif sad.gif
om du kan ställa ut den eller ej, beror på vilken paphiopedilum det är. rolleyes.gif rolleyes.gif
är det en hybrid eller en renrasig?
är den kallblommande eller varm?
det är jättesvårt att veta om man inte är proffs.
så för säkerhets skull, håll den inne i sommar smile.gif
kristerh
De vill inte torka ut för mycket, om det är en sån där med rent gröna blad vill den ha mycket ljus, om den har "melerade" blad brukar den klara sig lite mörkare, när den blommat klart brukar det ta ca 1 år innan den blommar om, det kommer då ett sidoskott som den kommer att blomma på, mammaplantan har då gjort sitt och kommer inte att blomma mer.
krister
Orchid
CITAT (kristerh @ 18-02-2005, 11:55)
De vill inte torka ut för mycket, om det är en sån där med rent gröna blad vill den ha mycket ljus, om den har "melerade" blad brukar den klara sig lite mörkare, när den blommat klart brukar det ta ca 1 år innan den blommar om, det kommer då ett sidoskott som den kommer att blomma på, mammaplantan har då gjort sitt och kommer inte att blomma mer.
krister

Jaha ja.. är det det som händer. Har fått en sidoplanta på min, och mammaplantan är jättehängig.. förstod inte alls vad det var frågan om, trodde det berode på mina "gråa" fingrar rolleyes.gif
pejori
CITAT (Orchid @ 18-02-2005, 12:55)
CITAT (kristerh @ 18-02-2005, 11:55)
krister

Jaha ja.. är det det som händer. Har fått en sidoplanta på min, och mammaplantan är jättehängig.. förstod inte alls vad det var frågan om, trodde det berode på mina "gråa" fingrar rolleyes.gif

tack kristerh smile.gif smile.gif
nu vet jag skilnaden om bladen laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Orchid @ 18-02-2005, 12:55)
Har fått en sidoplanta på min, och mammaplantan är jättehängig.. förstod inte alls vad det var frågan om, trodde det berode på mina "gråa" fingrar rolleyes.gif

Fast... mammaplantan brukar inte vissna wink.gif eller se hängig ut, den brukar bara hänga med som en grön bladmassa, fast efter ett tag (år) ger den nog upp wink.gif 40 kr är rena klippet att få en för även om den skulle vara vilande.
krister
Annlo
Ja jag tyckte också det var billigt! biggrin.gif
Den heter King Arthur enligt etiketten?!
Den har helt gröna blad enligt mitt tycke!

Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon