|
Hojanna
17-02-2005, 20:29
Hej! Undrar om det finns många sådana som jag här, som drömmer om en egen trädgård men inte har någon?! Mitt odlingsintresse började när jag gick i gymnasiet. Experimenterade med att så olika fröer och fruktkärnor på fönsterbrädan i lägenheten. Vad kul det var när det växte upp en planta och att få se den utvecklas! Sen har jag pluggat vidare och flyttat några gånger. Har inte kunnat förverkliga mitt intresse, istället läser jag mycket trädgårdsböcker och drömmer... Till hösten skall jag flytta igen, då skall jag åtminstone ha en lägenhet med balkong! Men en dag skall jag flytta till ett hus på landet, med en stor trädgård! /Hojanna
hej och välkommen hit du är inte ensam. vi är många som inte har en trädgård, utan drömmer, och försöker få plats med så mycket det går på balkongen jag har till och med "snott" en stor rabatt av min hyresvärd, som jag planterar i
Caprice
17-02-2005, 21:32
Hojanna, det är intresset som binder oss alla samman här... !
Caprice
CITAT (Caprice @ 17-02-2005, 21:32) Hojanna, det är intresset som binder oss alla samman här... !
Caprice Jaa, och drömmarna, drömmarna ..... Välkommen förresten, önskar amaira också.
....fy... vilket öde... Välkommen hit iallafall... Jag har funderat på det där att vara "trädgårdslös" men ändå ha ett odlarintresse.... Om man känner en bonde nånstans och frågar om man kan få odla upp en liten bit på hans mark som han ändå inte använder så tror jag att väldigt få skulle få ett nej... Det finns så otroligt många småsnuttar och hörnen på gärden och åkrar som är bortrationaliserade nuförtiden... Om nån av mina bekanta frågat skulle då iallafall jag inte säga nej...
Hej Hojanna! Var bor du? Själv har jag 2 alldeles för stora trädgårdar, känns det som!
Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till min kille: "du vet, när vi har flyttat och har en trädgård, då ska jag ha..." eller "det får vänta tills jag har trädgård" eller när jag tittar i en trädgårdstidning "så där ska jag inte ha det, jag ska ha mycket mer..." eller "såååå vill jag också ha det!".  Och vi har inga planer alls att bli med trädgård på länge...
Vi köpte vårat hus 2000, det står på en ....fotbollsplan. nästan 2000m2 gräsmatta. Jag har...eller rättare sagt, kan inte bestämma mej om hur det ska se ut. Jag ser ingen "bild" i skallen.
Huset står nära en riksväg, så ett bullerplank skulle inte vara dumt till att börja med. Det är på landet, men ändå hyfsat nära till grannarna. Man känner sej lite lätt iaktagen. Huset står MITT på tomten så det behövs en hel del runtomkring.
Måste nog anlita en trädgårdsdesigner som kommer och talar om för mej hur det ska se ut, ingen som råkar vara en sån???
Blomstertanten
19-02-2005, 09:59
CITAT (pejori @ 17-02-2005, 21:02) jag har till och med "snott" en stor rabatt av min hyresvärd, som jag planterar i  :rolleyes: Skönt att höra att man inte är ensam !  Fast jag har inte nöjt mig med att "sno" en rabatt !
Hojanna
19-02-2005, 17:10
Bra idé det där om att be att få odla på nån annans lott eller varför inte sno åt sig en liten plätt nånstans! Malvia, jag bor tyvärr inte i Uppland! Men du kan nog skatta dig lycklig. Hellre två för stora trädgårdar än ingen alls! Ja, det är ett öde att vara trädgårdslös när man har ett stort trädgårdsintresse. Men jag har planer för framtiden! Om ett par år kanske, då borde jag ha stadgat mig någonstans! Tills dess får det bli fönsterbrädan, förhoppningsvis balkong i höst...
anna_rispan
19-02-2005, 18:33
CITAT (carol @ 18-02-2005, 16:00) Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till min kille: "du vet, när vi har flyttat och har en trädgård, då ska jag ha..." eller "det får vänta tills jag har trädgård" eller när jag tittar i en trädgårdstidning "så där ska jag inte ha det, jag ska ha mycket mer..." eller "såååå vill jag också ha det!".  vad jag känner igen mig. Vill också så mycket o längtar efter en egen trädgård. Men det dröjer nog ett bra tag innan jag har den. Mixtrar med balkongodling o har lite växter på mammas odlindlott. O drömmer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|