Full version: hög och brant berg
inci
JAG ÄR NY INFLYTTAD I ETT HUS SOM HAR ETT BRANT OCH HÖGT BERG BAKÅM HUSET. PROBLEMET ÄR ATT OGRÄSET VÄXER 50-100CM HÖGT PÅ DEN. FÖR ATT MAN SKA KUNNA KLIPPA DEN MÅSTE MAN STÖDJA ETT STEGE MOT BERGET MEN DET ÄR RÄTT SÅ FARLIGT ATT GÖRA. VAD JAG UNDRAR ÖVER OM JAG GÖR EN STÅR GENOMGÅNG OCH RENSAR PÅ NÅGOT SÄTT OGRÄSET VAD SKA JAG GÖRA ATT DET SKA INTE KOMMA TILLBAKA? VILKA VÄXTER MARKTÄCKARE SKULLE PASSA? OBS DET GÅR INTE ATT GÅ PÅ BERGET DET ÄR VÄLDIGT BRANT. ELLER HAR DU NÅGOT ANNAT LÖSNING PÅ DET? SNÄLLA HJÄLP MIG. wacko.gif [SIZE=1]
kerstin z5-6
Svårt -växer ogräset i sprickorna ?En plantering även marktäckare måste ju rensas från ogräs till en början -innan det blir självgående om det ens någonsin blir det ?-har du nån bild på det hela ?
Sommartorparn
CITAT (inci @ 17-02-2005, 20:38)
JAG ÄR NY INFLYTTAD I ETT HUS SOM HAR ETT BRANT OCH HÖGT BERG BAKÅM HUSET. PROBLEMET ÄR ATT OGRÄSET VÄXER 50-100CM HÖGT PÅ DEN. FÖR ATT MAN SKA KUNNA KLIPPA DEN MÅSTE MAN STÖDJA ETT STEGE MOT BERGET MEN DET ÄR RÄTT SÅ FARLIGT ATT GÖRA. VAD JAG UNDRAR ÖVER OM JAG GÖR EN STÅR GENOMGÅNG OCH RENSAR PÅ NÅGOT SÄTT OGRÄSET VAD SKA JAG GÖRA ATT DET SKA INTE KOMMA TILLBAKA? VILKA VÄXTER MARKTÄCKARE SKULLE PASSA? OBS DET GÅR INTE ATT GÅ PÅ BERGET DET ÄR VÄLDIGT BRANT. ELLER HAR DU NÅGOT ANNAT LÖSNING PÅ DET? SNÄLLA HJÄLP MIG. wacko.gif [SIZE=1]

Tat't lugnt. Du behöver inte skrika för det..... wink.gif

Vad är det för ogräs? Kan du inte bara kalla berget för "berg med vackra vilda växter" och låta det vara som det är?

Hur stor ogräsbevuxen yta handlar det om?

Växer ogräset i jordmån eller är rötterna inkilade i klippskrevor?

Hur vill du ha det i framtiden? Som ett slags stenparti där du går och rensar och pysslar kontinuerligt eller mera som ett vildvuxet berg men med andra slags växter?

Ett sätt att få bort ogräset är att täcka hela berget med svart plast och låta det ligga kvar ett eller ett par år (svårare ogräs kräver längre tid) Men sedan måste du snabbt fylla på med ny växtlighet innan det kommer igen.
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 18-02-2005, 10:31)
Ett sätt att få bort ogräset är att täcka hela berget med svart plast och låta det ligga kvar ett eller ett par år (svårare ogräs kräver längre tid) Men sedan måste du snabbt fylla på med ny växtlighet innan det kommer igen.

Eller använda roundup wink.gif nu startade jag den diskussionen igen biggrin.gif rolleyes.gif unsure.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon