Ti bee
Föll för vitt rosenplister, Lamium mac. "White Nancy" samt även "Pink Pewter" och "Beacon silver". wub.gif wub.gif Har någon frö till någon av dessa?
Kan byta mot egna fröer av något eller betala för en portion.
smile.gif
Ewa L
Har inte varit inne så sajten så ett tag pga tjänsteresor, så du kanske redan fått "napp".

I annat fall har jag både 'Beacon Silver' och 'White Nancy'. Däremot är jag urusel på att ta frön. En stickling kanske...?

Du är väl medveten om att de sprider sig våldsamt??
Ti bee
Nej, jag visste inte att de sprider våldsamt, att de sprider sig - ja, men inte att det var så mkt. Kanske mindre lyckat till vår nya lilla trädgård då? Vad tror du? Det är en ganska liten trädgård och jag kan inte hysa några alltför invasiva arter.
Men OJ så fina de är! wub.gif smile.gif
Ewa L
Jag vet ju inte hur stor trädgård du har. Var det inte du som hade två?? unsure.gif

Om du kollar på mina skisser i mitt album förstår du nog vad jag har mina Plister till. tongue.gif
Jag tar alltså kontinuerligt bort gräs och ersätter med Perenner och buskar. Då är de ovärderliga!! Använder mycket och gärna starka, vackra marktäckande "ogräs".
[Visserligen jobbar jag inte 200% som du, men är lat av naturen och jag vill inte lägga speciellt mycket tid till att hålla på och rensa.]

Har till och med använt dem utan att ta bort gräsmattan på ett par ställen. Gräsmattan borde här heta "gräsmatta" pga att grannens tallar gör att det är mer åt mossmatta. Tryckte bara ner lite ruggar av Plister på tre ställen. Det gjorde jag mycket sent på säsongen 2004. Är säker på att de kommer att täcka en varsin kvadratmeter vid midsommar. De är dock inte svåra att ta bort = begränsa, de sprider sig inte okontrollerat.

Då tycker jag att "syrran" Gulplister (Lamiastrum galeobdolon Florentinum) är värre. Och då är det ändå den brokbladiga som inte skall vara så hopplös. Dessutom blir den lite tråkig i mitten vid torka. Men jag använder den också i den gula trädgården.

Har också en Vitplister (Lamium Album 'Variegata') som ser ut som en vit brännässla. Den tycker jag också är fin, men där är det mer bladen än blommorna... Nej, nu minns jag, jag tyckte om blommorna också. biggrin.gif Den vågar jag inte uttala mig om vad gäller spridningsvilligheten ännu. Den kom med som "ogräs" vid köp av en annan växt och jag använder den i min månskensrabatt.

Ett långt svar på din fråga: Vad tror du? laugh.gif biggrin.gif
Ti bee
Hej! smile.gif Tack för svar!
Ja, inte kan jag låta bli de vackra plistrarna! wub.gif De ska nog få härja lite i den nya trädgården. Har en bra plats åt dem. Låter som just min idé att fylla på med vackert bladverk där det finns en skuggad, ledig plats - som du beskriver! smile.gif
Jag hittade flera sorter i plantlistan från en lokal plantskola faktiskt, så jag tror att jag tar och köper några st när säsongen tar vid. Så slipper jag besvära dig, men tack för erbjudandet!

Vilken sort är finast tycker du? Jag kan förstås titta på dem själv när jag köper dem, men...de har White Nancy, Variegatum, Hermans Pride, Gold Nugget, Pink Pewter samt Roseus. Inte Beacon Silver dock.
Någon favvis? smile.gif

Jo, vi har 2 trädgårdar, men ska flytta ihop firma och bostad i ett hus. Så nu säljer vi och flyttar, fast bara ut till kusten, 10 minuter bort. Det ska bli skönt, det var mer jobbigt än roligt att ha 2 trädgårdar, i alla fall när man har 2 småbarn samtidigt och ingen tid i världen. Kan säkert vara roligt om man hinner sköta om dem. Hann i alla fall röja upp den övervuxna trädgården ordentligt och gräva mängder med rabatter till den andra. Skall flytta med mig ALLA (hoppas jag bestämt!) mina frösådda och köpta växter, perenner, rosor och klätterväxter bl a. Min växtskatt lämnar jag helst inte, fast lite krångligt lär det bli.
Ska bli spännande att bygga på denna lilla trädgård, som ingen ägnat mycket energi åt på många herrans år, men som är välskött om än relativt tom. En gammal trädgård är det dock, även fast inte många växter tycks finnas kvar. Murar, oinredda så att säga, finns det att roa sig med. Ett litet träd att låta något klättra i. En del rosor. Mycket potential.
Hupp, det blev långt! Så långt om den nya trädgården och flytten...
Ha det gott! smile.gif

Mossmatta (har en sådan på landet) är rätt mysigt tycker jag! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon