Hej!

Tack för svar!
Ja, inte kan jag låta bli de vackra plistrarna!

De ska nog få härja lite i den nya trädgården. Har en bra plats åt dem. Låter som just min idé att fylla på med vackert bladverk där det finns en skuggad, ledig plats - som du beskriver!
Jag hittade flera sorter i plantlistan från en lokal plantskola faktiskt, så jag tror att jag tar och köper några st när säsongen tar vid. Så slipper jag besvära dig, men tack för erbjudandet!
Vilken sort är finast tycker du? Jag kan förstås titta på dem själv när jag köper dem, men...de har White Nancy, Variegatum, Hermans Pride, Gold Nugget, Pink Pewter samt Roseus. Inte Beacon Silver dock.
Någon favvis?
Jo, vi har 2 trädgårdar, men ska flytta ihop firma och bostad i ett hus. Så nu säljer vi och flyttar, fast bara ut till kusten, 10 minuter bort. Det ska bli skönt, det var mer jobbigt än roligt att ha 2 trädgårdar, i alla fall när man har 2 småbarn samtidigt och ingen tid i världen. Kan säkert vara roligt om man hinner sköta om dem. Hann i alla fall röja upp den övervuxna trädgården ordentligt och gräva mängder med rabatter till den andra. Skall flytta med mig ALLA (hoppas jag bestämt!) mina frösådda och köpta växter, perenner, rosor och klätterväxter bl a. Min växtskatt lämnar jag helst inte, fast lite krångligt lär det bli.
Ska bli spännande att bygga på denna lilla trädgård, som ingen ägnat mycket energi åt på många herrans år, men som är välskött om än relativt tom. En gammal trädgård är det dock, även fast inte många växter tycks finnas kvar. Murar, oinredda så att säga, finns det att roa sig med. Ett litet träd att låta något klättra i. En del rosor. Mycket potential.
Hupp, det blev långt! Så långt om den nya trädgården och flytten...
Ha det gott!
Mossmatta (har en sådan på landet) är rätt mysigt tycker jag!