boelzon4
18-02-2005, 08:21
Tänkte köpa lite plantor i vår. Jag bor i zon 4 (ja, det framgår ju) och första frågan är: Bör jag satsa på en medeltidig eller rentav en sen sort, för att minska risken för frostskador?
Är det en bra idé att snickra en lång upphöjd bädd åt sparrisen (tänkte inte kupa utan odla grön). På så sätt får de ju bättre jorddjup, det är inte SÅ djup matjord där jag tänkte sätta dem.
Vill de ha sandigt/väldränerat? Eller går det på ett lite fuktigt ställe?
Hur många plantor per meter?
Vad säger ni?
CallEva på Öland
18-02-2005, 12:43
Hej där!
Här på Ön har vi ju helt annan växtzon, men vi har aldrig haft problemet med frostskador.
Sandig, lätt, ogräsfri, jord,
Gör en "bänk" ca 80 cm bred slösa med stallgödsel, sätt med ca 60 cm avstånd.
Vänta, vänta, vänta så där tre år sedan är det bara att njuta.
Om du har boken "Vår trädgård", kan du läsa om flera råd och tips.
Calle på Ön där sparrisen ligger under det vita täcket
grönsaksodlaren
19-02-2005, 15:04
Köp sorten rambo. Säljs av www.sparris.se
Sparrisen planteras bäst i en list, mina är cirka 60 cm höga och dä'r jorden är bearbetad till ett djup på 80 cm vilket ger rötterna en bra start.
Blanda ut med sandjord, gärna mjäla som man kan få lov att ta t ex ett grustag i skogen, (bäst att fråga först). Denna kalkas upp till ett ph på cirka 7,5.
För att undvika frost kan man täcka listen med löv. En hög list ger en tidigare start och tidigare skörd. Första skörd ger listen efter cirka 3 år, plantering i år ger en god sköd år 2008. Gödsla på våren med fulgödselmedel NPK (t ex blå korn.) cirka 80 gram mer kvadratmeter fördelat i två givor, april och juli. (60+20) Ev. kan juligivan ersättas med tång om man har det i närheten. Vattning vanligen bara nödvändigt under det första året pga de långa rötterna hos sparrisen.
se www.sparris.se för mer info. Deras plantor håller en mkt hög kvalite.
Bor i zon 4 ( kallt läge ) och vi har plantor av sparris sedan 20 år, minns ej sorten. Dom har aldrig frusit, har en sandig jord i trädgården. Brukar slänga på komposterad matkompost varje vår. Ja, det är en vacker planta när man släpper upp den, brukar ta kvistar av den i buketter på sommaren.
boelzon4
20-02-2005, 19:11
Tack för svaren! jag skall se till att göra en bra plats för dem. Grönsparris är ju godast!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.