Full version: Bougainvillea
Robert
Hej,

Är det någon som vet hur en Bougainvillea beter sig på vintern?

Jag har en vinterträdgård, där jag förra sommaren införskaffade en Bougainvillea, och den blommade praktfullt långt in på hösten, sedan växte den kraftigt och var väldigt grön och frodig. Men så i slutet av december så började den tappa blad, och varje gång man stötte till krukan föll det massor av blad. Någon vecka in i januari så var det bara en kalt gren verk, och sedan dess händer inte något. Det är ca 10-13 grader i vinterträdgården, och jag är helt säker på att det inte varit köldgrader.

Vad skall man göra för att få den att trivas igen?

Mvh / Robert
Inger GMT
Hej.
Jag köpte en Bougainvillea förra sommaren.På hösten klippte jag ner den, hade hört att den skulle tappa alla blad under vintern Men nu har jag haft min under växtbelysning så den har behållit nästan alla blad.
Har du inte möjlighet att ställa den ljusare, kanske under belysning? Ducsha den regelbundet det brukar de flesta växter tycka om.
hälsn Inger
GMT Trädgård
torvan
Jag har fått överta en gammal bougainviella av min mamma som har blommat sen före jul. Den trivs tydligen jättebra i mitt hörnfönster som ligger i väst-norrläge utan sol under vintern. Det är nog också lite kallt just där pga stora fönster som drar. Hos mamma stod den i söderfönster i ett varmt rum och var inte alls lika blomvillig. Men jag är helt novis på krukväxter och sköter dom uruselt så det här är inget proffsråd wub.gif torvan
kopernikus
Ingen fara, de gör så när temperaturen blir tillräckligt låg.
Har också två stycken, de brukar tappa nästan alla blad under vintern. Planterar om när det börjar bli ljusare, sedan är det full fart! De blommar varje sommar från juni till nångång....den ena blommar (eller högbladen är kvar rättare sagt) fortfarande fast den inte har några blad kvar. Ser lite roligt ut. Men det är ingen fara!! Ställ den lite varmare och ge den lite ny jord så är den snart igång igen! tongue.gif
kerstin z5-6
Jag har bladen kvar i min vinterträdgård , men den har mkt ljus o några grader varmare än din -den kommer iegn smile.gif
kristerh
Den brukar tappa blad även i det fria, tänker på solkusten i spanien, mina föräldrar har ett par o de"barrar" ordentligt på vintern.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon