|
Full version: vitmossa .....
råse-marie
18-02-2005, 08:47
Någon som brukar plocka vitmossa själv. Om man köper kan man använda den igen eller är den förbrukad när plantan är klar ????
kristerh
18-02-2005, 14:50
Jag brukar plocka själv, och lägga i frysen. jag förstog inte vad du menade med resten av frågan krister
mollys_matte
19-02-2005, 20:48
Finns massor av vitmossa i skogen! Jag brukar plocka och lägga runt orkideeerna när de börjar bli ledsna, har läst nånstans att det är bra?! är ju inte direkt en sån mossa som det blir ont om... där det är lite surt så växer det ju massvis!
Om man plockar sin egen mossa måste man oxå veta skillnaden mellan vitmossa som ska användas till odling och det vi oftast kallar för vitmossa. Det är inte samma sak, tror det har funnits en länk här någon gång med bild som visar skillnaden.
/Åsa
Bilder på olika mossor; Här finns fina bilder på mossor av olika slag, både "riktig" vitmossa och annat. Mera om vitmossor; Mer information och fler bilder på vitmossor av olika slag. Lite om fönsterlav; Slutligen en bra länk där man kan titta på bilder av den lav som säljs som "vitmossa" vid jul. De två senare länkarna ger en bra bild av hur stor skillnad det är på fönsterlav och vitmossa, så om man tittar på dom bilderna är det nog ganska lätt att få tag på rätt sort när man ger sej ut i skogen!
mollys_matte
21-02-2005, 14:43
Vad jag vet så finns det bara en sorts vitmossa?!? Det är den som sedan blir torv om den får växa ostört läääänge, och absolut inget man stoppar i adventsstaken! Gjorde mig osams med dem på Coop Forum pga av detta faktum i julas
CITAT (mollys_matte @ 21-02-2005, 14:43) Vad jag vet så finns det bara en sorts vitmossa?!? Det är den som sedan blir torv om den får växa ostört läääänge, och absolut inget man stoppar i adventsstaken! Gjorde mig osams med dem på Coop Forum pga av detta faktum i julas  En produkt i affären kan tydligen ha ett "produktnamn" som inte behöver vara ett "verkligt" namn i naturen. I affären kan man tex köpa foreller! Det finns vad jag vet ingen fiskart i Sverige som heter forell!
mollys_matte
21-02-2005, 14:54
CITAT (KURT @ 21-02-2005, 14:47) En produkt i affären kan tydligen ha ett "produktnamn" som inte behöver vara ett "verkligt" namn i naturen. I affären kan man tex köpa foreller! Det finns vad jag vet ingen fiskart i Sverige som heter forell! *haha* Det visste jag inte! Men när det finns vitmossa, så kan de ju faktiskt kalla fönsterlaven för just fönsterlav, tycker man ju?! För som sagt, vitmossa gör sig inte i ljusstakar
kristerh
21-02-2005, 15:06
CITAT (mollys_matte @ 21-02-2005, 14:54) Men när det finns vitmossa, så kan de ju faktiskt kalla fönsterlaven för just fönsterlav, tycker man ju?! För som sagt, vitmossa gör sig inte i ljusstakar  Varför inte  om man håller den fuktig så slipper vi dessa bränder som kommer från adventstakarna heter den förresten fönsterlav, trodde det var renlav krister
mollys_matte
21-02-2005, 21:27
CITAT (kristerh @ 21-02-2005, 15:06) CITAT (mollys_matte @ 21-02-2005, 14:54) Men när det finns vitmossa, så kan de ju faktiskt kalla fönsterlaven för just fönsterlav, tycker man ju?! För som sagt, vitmossa gör sig inte i ljusstakar  Varför inte  om man håller den fuktig så slipper vi dessa bränder som kommer från adventstakarna heter den förresten fönsterlav, trodde det var renlav krister Vitmossan är ju inte så snygg... Sen kan man ju faktiskt hålla laven fuktig med, ute i naturen är den faktiskt mjuk! Fönsterlav är lite "bulligare" än renlav, men det funkar ju med renlav med, de är ganska lika, men just fönsterlaven brukade man använda mellan fönster förr, och renlaven, ja den gillar renar att äta
Ursäkta, men jag tycker att vitmossan är betydligt snyggare än renlaven och den gör sej mycket bättre i ljusstakarna oxå. Perfekt oxå att göra fina kransar av och sen dessutom växer den ju mycket fortare än renlaven så man slipper ha dåligt samvete när man plockar den!!!!
mollys_matte
25-02-2005, 17:43
Allvarligt? Vitmossa? sån som blir torv? Du är nog ensam om att ha det, blir inte den väldigt sladdrig? Jag skulle nog inte kunna ha vitmossa i ljusstaken Fast det är väl en smaksak! Alltså inte sånt som säljs som vitmossa i affären, utan sån du plockar ute? *mycket fascinerad, ta inte illa upp  *
Vitmossan ser mycket mer levande ut och du kan göra massor av konstnärliga saker av den. Renlaven är ju mera stereotypisk!!!!!!!! Men vi florister brukar ju använda konstiga saker och särskilt om man gillar den konstnärliga biten.
Men smaken är ju alltid delad, som tur är!!!!
Christoffer
27-02-2005, 19:56
Så det är tillåtet att plocka vitmossa, men inte grönmossa?
Har faktiskt inte en aning om det är lagligt eller inte. Har man egen jordbruksmark frågar man inte om man får gräva en grop eller inte!!!!!!!! Om våra hästar trampar sönder den eller om den används till andra småsaker är nog en världslig sak.
*harkel* jag har nog för mig att det är olagligt att plocka vitmossa, åtm om man gör det från en mosse... ...Var ute på en exkursion på en högmosse, och när alla vi orkidéfantaster började samla in så påpekade exkursionsledarna att vi var lagbrytare men vände sig bort och såg åt andra hållet...
Ja,a du då vet man det!! Men var kommer renlaven i från som de flesta har i sina ljusstakar?? Och för att inte prata om alla allhelgonakransar??? Och grönmossan i julgrupperna!!!? Vi som jobbar inom blombranchen vet ju att det köps upp från alla möjliga håll! Telefonförsäljare, dels från "norrland" brukar ringa o erbjuda mossa till bra priser!? Ingen koll ingen kontroll!!!
...har för mig, men är inte helt säker på, att mycket som säljs/används i Sverige kommer från USA/Canada - kanske inte lika mkt naturskydd där...?
Men sen är det helt klart så att många passar på att tjäna lite extra kosing på att kränga mossa de plockar själva. Problemet är ju att mossor/lavar växer så förbaskat långsamt, så att om alla plockade "bara lite" mossa skulle det kanske inte bli så mkt kvar... (fast jag tycker nog allt att det finns rätt mkt, så om man bara snor litegrann så går det säkert bra *ehum*)
Den är inte fridlyst om man kollar upp vilka mossor som ÄR det... Läs om fridlysta mossor m.m...OM det sedan finns ett undantag som du nämde så ta reda på källan...
ah, ok. I stand corrected! (skönt, så är jag inte nån lagbrytare då!  ) Det var ju så sett inte nån riktig botanisk auktoritet som uttalade sig, utan bara en geolog och en hydrolog... De botanister jag umgåtts med har faktiskt aldrig nämnt mossor/lavar i andra sammanhang än när vi varit i riktiga uskogsreservat, och då gäller förstås andra regler....
Många uttalar sig om allt möjligt, jag får faktiskt höra allt möjligt konstigt av folk ibland... Men det är alltid bäst att ta reda på FAKTA själv... När det gäller naturreservat så kan det ju vara annat som gäller... Vitmossan växer ganska fort och det går ju att odla den om man inte vill plocka den...
Fast odla i lägenhet låter ...besvärligt. Tror knappast heller mina föräldrar skulle uppskatta att få en vitmosseodling dessutom, förutom alla andra växter/övervintringsprojekt jag öser på dem i brist på utrymme... Fast det svinder lite att köpa små block för 40 spänn när det finns hur mkt som helst gratis i det fria...
kerstin z5-6
01-03-2005, 22:04
ähum .. med tanke på att renarna svälter här nu -pga att de inte kommer åt renlaven .. lär det finnas goda tillgånger nästa jul i norr ..
CITAT (Zaz @ 01-03-2005, 22:01) Fast odla i lägenhet låter ...besvärligt. Tror knappast heller mina föräldrar skulle uppskatta att få en vitmosseodling dessutom, förutom alla andra växter/övervintringsprojekt jag öser på dem i brist på utrymme... Fast det svinder lite att köpa små block för 40 spänn när det finns hur mkt som helst gratis i det fria... Du vet väl skillnaden på mossorna? De flesta har fel angående detta...
CITAT (adrian @ 01-03-2005, 22:12) Du vet väl skillnaden på mossorna? De flesta har fel angående detta...  Jamen ja, det vet jag!*flin* Har faktiskt läst hela *ironisk* 5 p botanisk ekologi och av 600 arter var väl imponerande 12 st mossor och lavar...
Men hur fort var det renlaven växte nu då, var det en eller två millimeter /år????????????????
Swingtime
03-03-2005, 00:19
Även om den inte är fridlyst så ingår mossa inte i allemansrätten så man måste få markägarens tillstånd.
CITAT (Swingtime @ 03-03-2005, 00:19) Även om den inte är fridlyst så ingår mossa inte i allemansrätten så man måste få markägarens tillstånd.  Ja precis!! Man får plocka blommor, bär och svamp, men inte bryta kvistar eller plocka mossa och lavar. Oj vad arg jag skulle bli om jag såg någon plocka mossor på mina marker! Däremot får ju markägare plocka!! (dem som inte är fridlysta såklart) Som markägare är man ju mycket mera rädd om det som finns på ens marker, och plockar man till försäljning så tar man ju med urskiljning. (Gäller väl många i alla fall) I Norrland, där skogsbolagen äger mycket skog, har jag för mig att "plockare" kan få tillstånd att plocka mossor och lavar för försäljning. I Härjedalen är det visst en hel del polacker och andra "öststatare" som passar på att tjäna pengar på det viset.
kerstin z5-6
03-03-2005, 08:34
Skogsbolag -hm ...Inte häromkring :)men Norrland är ju stort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|