Full version: Fågelholkar
njila
Hej!

Har denna fantastiska vinter haft massor med koltrastar och gråsiskor runt matbordet, ja domherrar också. Fast idag har skatorna parkerat sig här, och grannens katt, mad.gif Hur får jag bort dom!!!!
Snart är det dags att sätta upp holkar hade jag tänkt. Innan småfåglarna bestämmer sig för andra platser.
Vet någon här när bästa tiden är, så jag inte är ute försent.
Vill de ha holken i något favoritvädersträck?
Och hur häckar koltrasten? Har en liten hona som bor under balkongen som jag särskilt värnar om.
Och så alla dessa förtjusande gråsiskor med rött på huvudet och bröstet, eller flytter de norrut. sad.gif
Storleken på hålet påverkar väl också vilken fågel det blir.
På landet hade min farfar satt upp en holk under taknocken, och där bodde det fladdermöss på vintern, om jag minns rätt att det var på vintern. Jag älskar fladdermöss!
Och när ska man göra rent i boet, så man inte stör fåglarna?
Uj, jag har så många frågor att någon kanske kan tipsa om någon sajt som kan mer om fåglar i trädgården!

mycket kvitter blir det!
njila
KURT
Jag har aldrig hört talas om att trastar använder holkar, de fåglar som "normalt" använder håligheter och springor brukar man kunna få att häcka i holk. Medan de fåglar som "bara" bygger vanliga bon inte häckar i holkar. Men man kan ju naturligtvis även gynna bobyggande på andra sätt, tex genom att plantera buskar osv.

Radioprogrammet naturmorgon har många holktips:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=220575

Hur en koltrast blir till
amaira
Hej Njila! Kvittra på du, och sjung ut om du vill biggrin.gif och välkommen ska du vara wub.gif .

Gråsiskan häckar helst uppe i norr även om de vintertid besöker även oss söderboende. Sällsynt kan det hända att något par häckar även söderut i landet, men de använder inte holkar.

De bygger sina bon i grenklykor och på grenar, eller i snår.

Koltrasten är inte heller någon "hål-boare" utan gör ett bo av lera och växtdelar och annat, väl gömt i nån tät buske eller gran, eller som här i vår vedstapel.
Ofta håller de till nära marken, och kan vara ganska utsatt för just katter, om det vill sig illa.

Hur man blir av med granskapets katter - det skulle jag också vilja veta!

Jag älskar katter, men inte deras fria härjningar bland småfåglarna.

När jag hade egna katter, fick de finna sig i att vara instängda just den tiden när fågelungarna lämnade boet.

"Tjuvaktiga skator" blir man inte heller av med så lätt. Men jag gillar mina skator.
Snöflinga
Fågelholkar tror jag mig ha läst skall sättas upp under vintern..
Ingången skall ej vara mot söder eller norr, sedan om det var öst el. väst kommer jag inte ihåg......... Brukade rensa holkarna efter sista ung-kullen och lägga in lite torrt gräs, eftersom det är många småfåglar som använder dem som vinterbostad........ Passa på nu när det är bokrea och inhandla fågellitteratur, det finns så mycket.............

Pica-pica, de vackra skatorna som är så kloka, tycker jag du kan slänga ut några brödbitar till ibland, de skrämmer inte småfåglarna, utan de samsas ganska bra smile.gif sad.gif
andersh
titta på:
Bankebergs Fågelholkar

Där finns många tips om fågelholkar samt möjlighet att beställa alla slags olika modeller.
njila
Oh! de hade en fladdermusholk, och holk för sädesärla! Jag kommer att ruinera mig! wub.gif
Tack för råden!

njila
Eva i Skåne
Holk för sädesärla.
Jag trodde inte de bodde i holk. Jag brukar ha sädesärlor trippande på tomten på somrarna. Eftersom de mest rör sig på marken så trodde jag att de även bodde "nere".
amaira
CITAT (Eva i Skåne @ 20-02-2005, 22:43)
Holk för sädesärla.
Jag trodde inte de bodde i holk. Jag brukar ha sädesärlor trippande på tomten på somrarna. Eftersom de mest rör sig på marken så trodde jag att de även bodde "nere".

Sädesärlan är faktiskt inga "vanliga" holkfåglar, så du är inte helt fel ute.

Men de bygger sina bon på undangömda ställen, t.ex i murar, stenrösen, i ris, under tak, osv, så de uppskattar även holkar, om holkarna har rätt uteende.

Såhär:

(bilden tagen från nätet)

Därför kan man göra speciella holkar för sädesärlor, rödstjärtar, grå flugsnappare, osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon