Full version: Så gesneriaceer.
amaira
Inte för att jag har provat själv (inte än i alla fall),
men det lockar onekligen.

Här kan man läsa hur det går till och hur man bär sig åt.

Och här kan man titta på bilder hur Gesneriaceae ser ut. (Bl a. St Paulia, m.fl.)

När jag ändå håller på med länkar, kan jag ta med den här länksidan, också. (den kanske har varit här förut, men jag tar med den ändå)
Airamya
Ojojoj, nu har jag så mycket länkar att undersöka så jag får aldrig mer tid att vara här på Odla... wink.gif tongue.gif
Allvarligt - tack, många intressanta länkar smile.gif
Sulawesii
Det är det roligaste som finns! Enkelt och spännande. Det finns ju så mycket att välja på.
Jag har för första gången en alldeles "egentillverkad" frökapsel på gång! Är livrädd att den ska skrumpna ihop och bli.... ingenting alls. Håll tummarna för den och mig!! Än är den iallafall uppsvälld och fin smile.gif .
Airamya
*håller tummarna*
Sulawesii
smile.gif TACK!!
amaira
*håller också tummar*
Sulawesii
:)Jag får visa bilder sen om det lyckas med fröer och groning!
LenaTuring
CITAT (Sulawesii @ 18-02-2005, 17:08)
Jag har för första gången en alldeles "egentillverkad" frökapsel på gång! Är livrädd att den ska skrumpna ihop och bli.... ingenting alls. Håll tummarna för den och mig!! Än är den iallafall uppsvälld och fin smile.gif .

Vad kul Sulawesii! Vad är det du har en frökapel av??

Jag tycker det är otroligt roligt när man få fram egna frön av Gesneriacer! Tror absolut inte att frökapseln kommer att skrumpna. Men man kan få passa så de inte spricker upp och alla (ofta små) frön slungas ut innan man hinner med.
LenaTuring
CITAT (amaira @ 18-02-2005, 11:50)
Inte för att jag har provat själv (inte än i alla fall),
men det lockar onekligen.

Du måste prova amaira. Risken är bara att man blir biten av alla härliga växter i denna växtfamilj. Det är många arter som är lättförökade och lättodlade.
Zaz
jisses att det fanns så många av det släktet! *hade ingen aning*
....själv vart jag helt tokig i de där Kohleriorna - spec "Lucky Lucifer"... wub.gif
Var ska man placera allt man blir tokig i?! *sucka*
Sulawesii
Det är en Gloxinia, Lena.
Jag började vekvattna den när jag upptäckte frökapseln. Inte för jag brukar torka ut mina gessar, men, för säkerhets skull!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon