nypan
hej, nu har ha-begäret inför sommarens äventyr i trädgården slagit till;
har bl a beställt en rosenbuske med namnet thisbe; någon som har erfarenhet av denna ljusgula myskros? Hur brukar ni som har naturtomter preparera jorden? Har rödaktig lera alternativt skogsmylla, som utgångspunkt. Ska bland annat plantera en rosa helena hybrida vid ett stort stenstod, som den är tänkt att klättra över (4 meter högt/2 brett)
men är det så att rosen i fråga behöver sina 60 cm god jord, vad gör man om det inte går att gräva sig ner, sas? /nypan
kerstin z5-6
De som har de brukar jubla i alla tonarter över Thisbe:)
Brunnen kodynga gör underverk med rosor både i ovanpå bef markjord
kristerh
är det ingen som har en bild på Thisbe?
krister
Kajsa
Thisbe
Klicka på varje liten bild. Jag hade Thisbe några år, men blev besviken den frös ända ner varje år. Har beställt en ny i vår, jag var nog lite otålig den behöver lite tid.
zaaritha
Vill ha!!!! Men; den klarar nog inte zon 4?
nypan
thisbe ska enligt flora linnea klara zon IV, fast annorstädes på nätet såg jag zon 1? / nypan
Christina i Taxinge~
Jag har Thisbe här hos mig i zon 3 sen några år tillbaka.
Blommorna är ljuvligt vackra, men busken fryser ner till marken varje år och har tyvärr inte varit nån succé här wink.gif
Den är planterad i god, gödslad lerjord med full sol, så jag tycker den borde vara både glad & tacksam tongue.gif

Min Thisbe

Kajsa
Christina
Har ju beställt en Thisbe i vår, men bortsett från att den fryser ända ner i backen varje vinter borde rötterna sakta men säkert bli större, kommer den tillbaka lite snabbare för varje år tycker du ?? Trösten är att den blommar på årsskotten. Hade min bara tre år sedan gav jag bort den, tänker plantera den lite klokare denna ggn. Myskrosorna Mozart, Trier och Robin Hood zon 4 rosor fryser inte ner så. Kanske är det en zon 2-3 ros som många i den gruppen är ( trots att det står 4 ) Ev kruka för den ?
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 19-02-2005, 16:19)
Christina
Har ju beställt en Thisbe i vår, men bortsett från att den fryser ända ner i backen  varje vinter  borde rötterna sakta men säkert bli större, kommer den tillbaka lite snabbare för varje år tycker du ?? Trösten är att den blommar på årsskotten. Hade min bara tre år sedan gav jag bort den, tänker plantera den lite klokare denna ggn. Myskrosorna  Mozart, Trier och Robin Hood zon 4 rosor fryser inte ner så.  Kanske är det en zon 2-3 ros som många i den gruppen är ( trots att det står 4 )  Ev kruka för den ?

Ja, det är faktiskt så att den kommer tillbaka lite snabbare för varje år, men det lär dröja innan den kan kallas för buske sleep.gif
Det är några grenar som växer upp varje år och som sen fryser bort på vintern...
Det är nog inte helt fel att behandla den som en zon 2 ros (jag bor ju i zon 3...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon