Full version: växtbelysning
njila
Hej!

Var hittar jag växtbelysning till fröodlingen, har inget växthus, bara vanlig fönster.
Vad kostar det?

njila
kerstin z5-6
Kom till frösådd-Förkultiveringsavdelningen -där kan vi berätta allt om detta, o många trådar finns att läsa
Rören kostar 50 kr st , 36 eller 58 w rör -en hållare kan köpas beg eller ny -sen är det bara att så !
Rören jag har heter 965 men i princip går det bra med vilka som helst -bara det är lysrör
Här är en bra länk om allt som har med frösådd belysning mm att göra -se under A Allmännt sådd inne och B belysning ..
Hälsar K
TeliaNet
all belysning är s.k. växtbel.
växterna tar mest rött och blått.
använd nåt av dessa rören för bra resultat.
de bästa rören:
TL-D 840, TL-D 33, osram fluora 77.
om dina växter saknar dagsljus så ska du välja TL-D 965/950 som är s.k dagsljusrör. lite kortare livslängd, annars är de bra.
Sylvia
Jag kör med Osram Lumilux 860, som jag tycker är rätt bra!
TeliaNet
CITAT (Sylvia @ 18-02-2005, 19:00)
Jag kör med Osram Lumilux 860, som jag tycker är rätt bra!

nämen vad trevligt, samma här.
de vanliga 800-serie rören har 25% längre livslängd och 50% mindre kvicksilver än 900-serien, det är ju bra för miljön.
860 ger de knubbigaste/kompaktaste plantorna, men PUR är 0.66.
TL-D 840 har 0.83

jag kör den tillsammans med fluora 77, PUR 0.71.

jag testar vilket som ger bäst resultat av lumilux 860+fluora77 VS. TL-D 840.
Ciczi
Jag har en fånig fråga kanske, men finns sådana är lampor som är bra för blommorna som vanliga glödlampor eller är det bara till lysrörsarmaturer?

Ciczi
TeliaNet
lågenergilampor är små och passar i en vanlig E-socket.
inte så effektiva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon