|
Hur gör man? Är det svårt? Vad gör man formen av och måste den vara öppningsbar eller släpper betongen från t.ex. plast?
kerstin z5-6
18-02-2005, 22:40
Jupp det är jätte kul, formen kan vara av trä eller plast eller metall .. man kan ta olivolja i ,så släpper det lättare , rabarberblad är väldig kul att gjuta på  Plastburkar, badbaljor , träformar som går att ta isär -måste man ha -Ju större desto mer isärtagbart sas  Här är några ex  
ÅHH superfint Kerstin Beskrivning Beskrivning och gärna en ingående sådan
evelina
19-02-2005, 07:12
Så här gjuter du iaf rabarberblad. Rabarberblad
kerstin z5-6
19-02-2005, 11:21
Tråget är gjort i en "banankartong " av papp -med en mindre "innerkartong"-tillklippt av hönsnät-för armeringen +innanför det ytterligare en mindre pappkartong-för jordytrymmet , en del torv tillsatt i cementen
krukan är en hemmabyggd playwoodform isärtagbar , med en mindre hink -med hål i botten ingjuten inuti , i denna blandning hade vi fiber så armering behövdes inte, Hinken stod under gjutningen på en bit frigolit-så man får dran hål
Den lilla krukan är karamelllåda i plast med ingjuten vanlig blomkruka i plast Dräneringshål gjorda med vinkorkar i tråget o med frigolitstavar-bitar i krukorna
Ska man ha sina rabarberblad ute , rek jag i kalla zoner att klippa till hönsnät -mindre än bladet o lägga på efter 1 lagret cement -annars finns risk för att de spricker Andvänds metallskålar eller plastbadkar -barn badkar kan de oljas in Låt grejorna brinna ordentligt -tar 5 -6 dar för tråget Plast på , bevattna sakerna ibland så de inte brinner för fort Vill man ha bladen till fågelbad kan olika typer av vattentäta/köps i bygghandel/ penslas på ytan efter torkning eller blandas i cementen -
Lycka till
MrsBean
04-03-2005, 13:02
Hej Kerstin! Jag är ny här på sidan, och såg direkt dina fina krukor och "raberberblad". Har själv funderat att göra egna gjutningar av olika slag, men är väldigt osäker på vad jag ska använda. Vilken sorts cement/betong använder du? Det finns ju mängder olika ute på marknaden....jag blir snurrig...!! Vore tacksam för lite tips. MVH Caroline
kerstin z5-6
04-03-2005, 13:24
Ska jag göra mindre grejor köper jag färdig finbetong/cement på påse / 25 kg/innehåller allt -tillsätt vatten o vispa i hink med en tillsats på borrflugan (-eller rör med pinne ) En sådan räcker gott o väl till ett /flera rabarberblad och/eller en karamellburks kruka tex ..
Annars kan man slå på stort o köpa en stor påse / ha egen sand + betongblandare o dra ihop ett gäng som gör massor en solig söndag
Piggeplopp
07-03-2005, 09:39
Hejsan! Jag har en bra sida med mer information och tips som jag varmt rekommenderar: http://www.camillasgarden.se/MVH Pia
kristerh
07-03-2005, 09:56
Vilka snygga krukor du har Kerstin  det får en att vilja försöka. krister
pisanggoreng
08-03-2005, 18:45
CITAT (Piggeplopp @ 07-03-2005, 09:39) Hejsan! Jag har en bra sida med mer information och tips som jag varmt rekommenderar: http://www.camillasgarden.se/MVH Pia Wow, vilka snygga grejor!!
Ingrid Zon3
11-03-2005, 16:30
Jag har fått en bok som heter Betongprojekt för hem och trädgård, avLeif Qvist. Verkar jättebra. En fråga till er som jobbat med betong/cement: Det står väldigt tydligt att man ska skölja av alla verktyg direkt. Men var ska man skölja av det? Hur blir man av med "slumpen? Jag vill inte ha en hög betong i ett hörn av trädgården. //ingrid
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-02-2005, 22:40) Här är några ex  Kerstin, vad har du haft för form till den här? Snygg! Hur djupt ner är den "kruka"? Om du förstår hur jag menar... antar att inte hela är fylld med jord? Väger väl ton?
gammelnalle
11-03-2005, 22:30
Haver ni settur dennur??annars kanske det är värt att tittur påur???
kerstin z5-6
11-03-2005, 23:55
Formen har jag tvingat gubben att göra o den väger .. står på samma ställe hela tiden sas -Nytt förlag till ettåringar önskas
Aha!  Samlar formar inför sommarens (n)gjutningar, men en sån är alltså ingen idé att leta efter. Bra länk G-N! Fast alldeles för lite bilder.  "De fyrkantiga hålen i fågelbaden är tillverkade med hjälp av plastbunkar från storköp av godis." Jag vill se!!
Jag vill ha ett stort betongklot men hur ska jag göra det??? ... Jag har sökt bland de som säljer formar - inga klotformar någonstans... Mulle
Man skulle kanske kunna....  Ta en plastboll, göra ett hål på några cm och fylla bollen med betong, skaka den så den fylls jämnt. Men jag vet inte om det går att göra så, den kanske måste brinna "luftigt", det kanske blir för tätt? Antar att man måste ställa bollen i sand, att den måste ha stöd för att inte se ut som en diskus när den här färdig... Ni som kan sånt där, vad tror ni?? Jag köpte ett stort påskägg för några år sen (sparat det för kommande projekt) och som jag tänkte fylla med betong, men har inte kommit på än hur jag ska göra... Går väl knappast att fylla var halva för sej och smacka ihop dom och tro att betongen stannar kvar utan att sippra ut.
Man köper Finbetong, som man bara blandar med vatten. Plastbollar från leksaksaffären går alldeles utmärkt att använda till klot. Ställ den betongfyllda bollen i ex.vis en kruka/låda med sand så står den stadigt. Det tar ett par dar att brinna ihop.
Tack - jag ska testa! Mulle
Idag hittade jag denna roliga länk med massa tips och idéer för arbeten i betong men även annat roligt Camillas Garden
MrsBean
07-04-2005, 18:54
Hej Kerstin! Tack för din hjälp.Nu har jag införskaffat finbetong,plastbunkar,samlat en del kartonger. Så nu kan skapandet börja!! Jag är förväntansfull ska se om jag kan lägga in bilder på mina "mästerverk "sedan så ni får se!! MVH MrsBean
peterinas
07-04-2005, 19:17
jag jobbar på en loppis ska kolla där om man kan fynda några roliga formar att testa på  man lär så länge man lever
peterinas
07-04-2005, 19:19
jo en till sak . fick en tanke nu . om man gjort en form av tex ett rabarber blad . vad ska man lägga emellan sen om man vill kopiera det . gjuta i formen ? undrar om det duger med plast . har man inget mellan brinner dom ju ihop
Kjellepelle
07-04-2005, 22:43
CITAT (peterinas @ 07-04-2005, 20:19) jo en till sak . fick en tanke nu . om man gjort en form av tex ett rabarber blad . vad ska man lägga emellan sen om man vill kopiera det . gjuta i formen ? undrar om det duger med plast . har man inget mellan brinner dom ju ihop Hej. Man tillverkar ingen form. Rabarberbladet är formen.
peterinas
08-04-2005, 14:32
CITAT (Kjellepelle @ 07-04-2005, 23:43) CITAT (peterinas @ 07-04-2005, 20:19) jo en till sak . fick en tanke nu . om man gjort en form av tex ett rabarber blad . vad ska man lägga emellan sen om man vill kopiera det . gjuta i formen ? undrar om det duger med plast . har man inget mellan brinner dom ju ihop Hej. Man tillverkar ingen form. Rabarberbladet är formen. om man vill gjuta flera då? då borde det gå att använda den som form ? visseligen har man ett gäng rabarber som man gnager på . men det med form var bara n tanke som slog mig
CITAT (Piggeplopp @ 07-03-2005, 10:39) Hejsan! Jag har en bra sida med mer information och tips som jag varmt rekommenderar: http://www.camillasgarden.se/MVH Pia Vad mycket fint hon har gjort, väldigt smakfullt! Mänga här på Odla har också gjort fina saker i betong. Vi diskuterade detta förra sommaren så där finns massor av tips och idéer, det går väl att söka efter den. Det är jätteroligt att se allt fint som medlemmarna visar! Man får så mycket idéer och inspiration.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|