zaaritha
Ja, vad tycker ni?
Tre av sextiosju våldtäktsanmälningar går till rättegång!
Horribelt!
Eva St
Helt sjukt!!!!!!!! Man blir mörkrädd
*Felix matte*
Instämmer!
Så länge vi har domstolar som "befolkas" av både pedofiler och våldtäktsmän så har vi inget bättre att vänta...sorgligt nog. sad.gif
Fenja
Jag tycker att det finns några frågor som behöver svar innan man kan tycka något alls om detta, nämligen: Varifrån/från vem kommer uppgiften? I Sverige överhuvudtaget eller gäller det ett visst län, stad eller utomlands eller? VARFÖR går bara tre av sextiosju våldtäktsanmälningar till rättegång? Tillbakatagna anmälningar? Nedlagda förundersökningar på grund av bevisbrist? Eller vad? Jag har svårt att tro att det skulle finnas så många domare som sitter och lägger ner våldtäktsmål för att de tycker att det är okey att våldta fruntimmer, ärligt talat...
Mvh
Fenja
zaaritha
Läste det på text-TVnyheterna fredag kväll.
Fenja
Tack Zaaritha! Här är en länk: SVT text. Men det säger ju tyvärr inte så mycket om bakgrunden.
Mvh
Fenja
zaaritha
Nej, det har du rätt i!
Men--nå´n gång borde väl rättsväsendet ta våldtäkter på allvar?
Jag har en väninna, som på fullt allvar påstår:-" Man kan ej bli våldtagen, om "man ej vill"...............
Jisses, vad vi grälat om det!
Hon tror heller inte på att detta med pedofiler är som det är....
"Överdrivet", säjer hon!
Agger
CITAT (zaaritha @ 19-02-2005, 01:52)
Nej, det har du rätt i!
Men--nå´n gång borde väl rättsväsendet ta våldtäkter på allvar?
Jag har en väninna, som på fullt allvar påstår:-" Man kan ej bli våldtagen, om "man ej vill"...............
Jisses, vad vi grälat om det!
Hon tror heller inte på att detta med pedofiler är som det är....
"Överdrivet", säjer hon!

Är din vännina sumobrottare då, eller?? Hon kanske har karatekunskaper.
Har hon hört någon BE om att få bli våldtagen...? Du måste ta ett snack till med henne, om du orkar:)

Pedofiler, ja, det är sjuka människor det. DÄR borde det vara lemlästning som straff (måste väl inte nämna vilken lem), och Inlåsning för evigt. Hur ini glödheta... kan man tända på små barn????

mad.gif mad.gif mad.gif
Ralf
Det som vore mest intressant att få reda på är hur stor procent av andra brott som leder vidare.
Hur många av alla inbrott klaras upp tex? Jag är tämligen säker på att uppklarningsprocenten som leder fram till domstol är lika låg.
adrian
Och mörkertalet ÄR bra mycket större än dessa, tyvärr.

Jag känner 3 st tjejer som har blivit våldtagna och en som lyckades slå sig fri, men INGEN ville anmäla detta...

Tyvärr, så är det vanligt och OM de nu skulle det så sållas det ju bort och i slutändan så...

Blir det kanske som i många andra fall, inget kan bevisas... mad.gif
Agger
CITAT (Ralf @ 19-02-2005, 09:02)
Det som vore mest intressant att få reda på är hur stor procent av andra brott som leder vidare.
Hur många av alla inbrott klaras upp tex? Jag är tämligen säker på att uppklarningsprocenten som leder fram till domstol är lika låg.

Ja visst, så tror jag också att det är. Här leder ingenting fram till domstol, såvida det inte rör sej om ekobrott, då jäk-r gå det snabbt.
adrian
Hellre inbrott än våldtäkt, för man kan inte ta någon försäkring mot våldtäkter... wink.gif
*Felix matte*
Här finns lite statistik
Ralf
CITAT (Agger @ 19-02-2005, 09:07)
CITAT (Ralf @ 19-02-2005, 09:02)

Ja visst, så tror jag också att det är. Här leder ingenting fram till domstol, såvida det inte rör sej om ekobrott, då jäk-r gå det snabbt.

Ekobrott är lika dåligt skötta som all annan brottslighet. I Huddinge polisdistrikt tog man ej tag i ekobrott som var rörde belopp undr 750.000:- för några år sedan, dom blev helt enkelt liggande.
amaira
CITAT (zaaritha @ 18-02-2005, 22:36)
Ja, vad tycker ni?
Tre av sextiosju våldtäktsanmälningar går till rättegång!
Horribelt!

Horribelt, är ett bra ord.

Vad jag tycker?

Att rättsproceduren i samband med våldtäkt, inte kan diskuteras i samma andetag som rättsprocedurerna i samband med andra brott.

Av två anledningar tycker jag inte det:

1. Den individuella kränkningens fruktansvärda djup och personliga skadeverkningar i form av psykiska skador och många gånger förstörda LIV!

2. Attityderna , vad gäller våldtäkt.

En stor del av befolkningen (i Sverige pratar jag om nu, säkerligen är andelen ännu större i många andra länder) vet inte ens vad det egentligen handlar om!!!

Detta gäller främst män. Tyvärr.

Nu kan jag inte hänvisa till källmaterial, och inte orkar jag leta reda på det heller, men det finns flera utredningar om det här.

Och kontentan av det hela är, att om tre av sextiosju väldtäktsanmälningar går till rättegång - så är det ingenting mot mörkertalet som aldrig anmäls.

Kvinnojourer t.ex. som får in kvinnor som utsatts för våldtäkt, önskar givetvis att kvinnorna ska anmäla - men är också fullt förståeliga om kvinnan "inte vill".

Just för att det inte finns några garantier för att hela proceduren INTE blir så jobbig och påfrestande och kränkande och psykiskt skadande, att den drabbade kvinnan inte mäktar med!!!
Skadorna på slutet, kan bli ännu större - utan att någon våldtäktsman blir dömd dessutom.

Rättsväsendet är URUSELT på att ta hand om våldtäkts-drabbade kvinnor!!!!! Och möjligheterna till rättvisa, är inte så stora...

Jag är i grunden upprörd över hur misshandlade och utsatta kvinnor "generaliseras" av samhällets attityder.
Oavsett om det är kvinnor som lever i långvariga destruktiva relationer, eller en tonårstjej som EN gång blir full och sedan våldtagen av ett gäng killar som "tycker" att det är okej att "passa på".

Och givetvis avskyr jag ALLA former av våldtäkt, och övergrepp.

Och alla former av övergrepp över huvud taget,
oavsett om den utsatta är kvinna, barn eller man,
eller ett "oskäligt" djur.

Det finns ett uttryck:
"Slå mig en gång, det är ditt fel.
Slå mig hundra gånger, det är mitt fel."

Så reagerar människor ofta, med skuld, när man blir utsatt för meningslöst våld som man inte förstår.

Det är EN sak.
En annan sak är, att även andra människor lätt reagarar på samma vis. Alltså:
"Fick du stryk, stackars dig. Fick du stryk hundra gåner? Vad hade du gjort? Det måste var DITT fel!"
*Felix matte*
Mari yxmördad - på ett ”fint” och ”humant” sätt

ett klipp ur artikeln
Luleå tingsrätt skriver i sina domskäl att mördaren inte tagit livet av Mari på ett "särskilt plågsamt" sätt. Han har inte heller visat någon "hänsynslöshet eller råhet utöver det vanliga" när han högg ihjäl henne.

Hur kan man säga så sad.gif
Blomstertanten
Tror sällan jag har läst något så dumt !!!!! mad.gif wacko.gif
Ralf
CITAT (Felix matte @ 19-02-2005, 10:40)
ett klipp ur artikeln
Luleå tingsrätt skriver i sina domskäl att mördaren inte tagit livet av Mari på ett "särskilt plågsamt" sätt. Han har inte heller visat någon "hänsynslöshet eller råhet utöver det vanliga" när han högg ihjäl henne.

Hur kan man säga så   sad.gif

Men du har ju själv gett svaret tidigare:
CITAT (Felix matte @ 18-02-2005, 22:46)
Instämmer!  
Så länge vi har domstolar som "befolkas" av både pedofiler och våldtäktsmän så har vi inget bättre att vänta...sorgligt nog. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 19-02-2005, 11:17)
CITAT (Felix matte @ 19-02-2005, 10:40)
ett klipp ur artikeln

Hur kan man säga så   sad.gif

Men du har ju själv gett svaret tidigare:
CITAT (Felix matte @ 18-02-2005, 22:46)
Instämmer!  

Nu var det ju så att det svaret gav jag ang "Tre av sextiosju våldtäktsanmälningar går till rättegång!Horribelt!"

Att Tingsrätten skrev som de gjorde i sina domskäl...Tycker inte du Ralf och också alla andra...både kvinnor och män...att det är obegripligt.
När en person slår ihjäl en annan med yxa...betecknas det som att han inte visat någon "hänsynslöshet eller råhet utöver det vanliga"!

I klartext tyder jag det som att det tillhör vardagen att klubba ner en o annan med yxa...är ju inte något utöver det vanliga wacko.gif mad.gif

Frågar igen...Hur kan man säga så sad.gif
zaaritha
Totalt galet!! Hur döms det, egentligen??
Detta rättssamhälle ger mej skrämselhicka!!
Ralf
Felix Matte, Du gav ju svaret i det som frågan gällde sveriges rätttsväsende, där säger du att "domstolar som "befolkas" av både pedofiler och våldtäktsmän".

Och den andra texten kommer ju från en domstol! Som befolkas av ja just det..... Så jag förstår inte din fråga/upprördhet.
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 20-02-2005, 00:11)
Felix Matte, Du gav ju svaret i det som frågan gällde sveriges rätttsväsende, där säger du att "domstolar som "befolkas" av både pedofiler och våldtäktsmän".

Och den andra texten kommer ju från en domstol! Som befolkas av ja just det..... Så jag förstår inte din fråga/upprördhet.

ja men så dumt av mig wacko.gif
Kakaduan
Det är väl inte så konstigt?!

Det vet väl alla att vi kvinnor egentligen vill bli våldtagna. Att det är allas vår hemliga dröm? Att vi menar Ja när vi säger Nej! Att om vi klär upp oss i kjol och kvinnligt högklackat så är det för att bli inslitna i en bil på väg hem senare på kvällen och har vi dessutom tagit några drinkar eller druckit lite vin/öl, så är det bara att köra - även om vi är medvetslösa eller sover. Helst av ett helt grabbgäng eller ishockeylag. Ju fler dess bättre!

I de få fall det faktiskt KAN vara fråga om våldtäkt är det ju vårt eget fel att det skedde utan vittnen, bandspelare och kameror. Utan det är det ju svårt att bevisa något, eftersom vårt ord inte är att lita på.

OBS! Ironi!

Kakaduan
Gossen Ruda
Visst kan det tyckas hårt att brottslingar inte blir dömda, vilket brott det än gäller, men det är många gånger sämre att en oskyldig blir dömd. Ofta är det svårt att i efterhand bevisa att en våldtäkt har ägt rum eftersom samlag oftast sker i tvåsamhet. Ni kanske tycker att lagen skall ändras? Det räcker att en kvinna pekar ut en man och säger att han har våldtagit henne? Hon kanske skall välja straff också? Onödigt att blanda in domstolarna!

I Sverige är det faktiskt så att en person är oskyldig tills dess motsatsen bevisats. Skall vi ändra på det?

Tror knappast att dom fallen som läggs ner handlar om kvinnor som dras in i bilar och dylikt. Kanske är det så att mannen bjuder upp kvinnan till lägenheten med förespegling om ett kaffe med dopp och kvinnan som aningslöst tror att doppet gäller i kaffekoppen! tongue.gif

På tal om pedofiler och lemlästning mm. Läser i tidningarna om ett par i Sörmland där kvinnan hade samlag med pojkar i 12-13-årsåldern. Mannen instruerade och tittade på. Hmm, det är alltid män som våldtar kvinnor och pedofiler som våldtar barn. Nåt som inte stämmer här!!!!! Skall man skära bort nöjesfältet på kvinnan och sy ihop för gott? Eller kapa snoppen på pojkarna? Svårt fall. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon