CITAT (zaaritha @ 18-02-2005, 22:36)
Ja, vad tycker ni?
Tre av sextiosju våldtäktsanmälningar går till rättegång!
Horribelt!
Horribelt, är ett bra ord.
Vad
jag tycker?
Att rättsproceduren i samband med våldtäkt, inte kan diskuteras i samma andetag som rättsprocedurerna i samband med andra brott.
Av två anledningar tycker jag inte det:
1. Den individuella kränkningens fruktansvärda djup och personliga skadeverkningar i form av psykiska skador och många gånger förstörda LIV!
2.
Attityderna , vad gäller våldtäkt.
En stor del av befolkningen (i Sverige pratar jag om nu, säkerligen är andelen ännu större i många andra länder) vet inte ens vad det
egentligen handlar om!!!
Detta gäller främst män. Tyvärr.
Nu kan jag inte hänvisa till källmaterial, och inte orkar jag leta reda på det heller, men det finns flera utredningar om det här.
Och kontentan av det hela är, att om tre av sextiosju väldtäktsanmälningar går till rättegång - så är det ingenting mot
mörkertalet som aldrig anmäls.
Kvinnojourer t.ex. som får in kvinnor som utsatts för våldtäkt, önskar givetvis att kvinnorna ska anmäla - men är också fullt förståeliga om kvinnan "inte vill".
Just för att det inte finns några garantier för att hela proceduren INTE blir så jobbig och påfrestande och kränkande och psykiskt skadande, att den drabbade kvinnan inte mäktar med!!!
Skadorna på slutet, kan bli ännu större - utan att någon våldtäktsman blir dömd dessutom.
Rättsväsendet är URUSELT på att ta hand om våldtäkts-drabbade kvinnor!!!!! Och möjligheterna till rättvisa, är inte så stora...
Jag är i grunden upprörd över hur misshandlade och utsatta kvinnor "generaliseras" av samhällets attityder.
Oavsett om det är kvinnor som lever i långvariga destruktiva relationer, eller en tonårstjej som EN gång blir full och sedan våldtagen av ett gäng killar som "tycker" att det är okej att "passa på".
Och givetvis avskyr jag ALLA former av våldtäkt, och övergrepp.
Och alla former av övergrepp över huvud taget,
oavsett om den utsatta är kvinna, barn eller man,
eller ett "oskäligt" djur.
Det finns ett uttryck:
"Slå mig en gång, det är ditt fel.
Slå mig hundra gånger, det är mitt fel."
Så reagerar människor ofta, med skuld, när man blir utsatt för meningslöst våld som man inte förstår.
Det är EN sak.
En annan sak är, att även
andra människor lätt reagarar på samma vis. Alltså:
"Fick du stryk, stackars dig. Fick du stryk hundra gåner? Vad hade du gjort? Det måste var DITT fel!"