Full version: Pelargonieskott
zaaritha
Jag tror "Den Phule" själv, har flyttat in hos oss!
Har tagit skott från flera pelargonier o satt i vatten som jag brukar!
Men---de ruttnar, får inga rötter!!
Eva St
Men sätt dem direkt i jord har funkat fint för mig
TeliaNet
kanske får de ingen luft?
jag har tagit sticklingar från annat genom att bara sätta i jord som står i lite vatten.
zaaritha
OK--ska testa att sätta i jord direkt.
Men--att sätta i vatten har funkat förut...........
Eva St
Hoppas det lyckas!!!!
Har något klingande i mina öron att rötter i vatten inte är så mycket att hurra för utan bättre kvalitet på dem direkt i jord om jag nu minns rätt
kerstin z5-6
generellt brukar växten ändå få göra nya rötter i jord när den sticks där , så vattenrötter är inte så funktionsdugliga -Sätt i jord du smile.gif
Annki
Det är något skumt i år! Och det är inte bara jag som drabbats av stora pelargondöden. Hörde nyss av en annan Odla-vän, som råkat ut för samma sak. Jag har testat både direktplantering och vattenglas. Skotten vägrar ta sig! Och nästan alla pellisar som var nya förra året har dött. De torkar bort, trots normal skötsel. Eller så mörknar stammen nedifrån och hela plantan dör. Moderplantor som jag beskar för två veckor sedan orkar inte sätta nya blad utan dör. Jorden är inhandlad på Rockdala, den "känns" bra. Och de har fått måttligt med vatten. Jag förstår ingenting. Detta har aldrig hänt mig tidigare...
Jejja
Ska man ta vanlig blomjord när man sätter skotten i jord, eller ska man ta såjord? Jag har bara provat att sätta i vatten, men tycker att de ruttnar bort innan det hinner bli nåt...
Margith
Använd såjord till sticklingarna och plantera om dem i vanlig blomjord när de fått rötter.
-asno-
Jag är inte expert, men jag sätter mina i vanlig jord och dom flesta klarar sig.

/Åsa
Lilla Selma
Usch, hoppas inte att "den phule" ger sig på mina nyuppkomna pelargonbebisar - då blir jag arrrrrrrgggghhh! mad.gif

Selma
Fenja
CITAT (Annki @ 19-02-2005, 13:38)
Det är något skumt i år! Och det är inte bara jag som drabbats av stora pelargondöden. Hörde nyss av en annan Odla-vän, som råkat ut för samma sak. Jag har testat både direktplantering och vattenglas. Skotten vägrar ta sig! Och nästan alla pellisar som var nya förra året har dött. De torkar bort, trots normal skötsel. Eller så mörknar stammen nedifrån och hela plantan dör. Moderplantor som jag beskar för två veckor sedan orkar inte sätta nya blad utan dör. Jorden är inhandlad på Rockdala, den "känns" bra. Och de har fått måttligt med vatten. Jag förstår ingenting. Detta har aldrig hänt mig tidigare...

EXAKT så har mina pellisar betett sig här med, säkert närmare en tredjedel av beståndet har gått bort! Jag fick tips om att kruka om dem och ge en näve blodmjöl till dem och det verkar som om de gillar det. Det har inte dött så många sedan dess. En pelargonkompis gissade på att det kunde vara ett jordbunde virus, men jag vet inte. Tydligen ska de svartna i stammarna då i alla fall.
Jag har inte provat att ta några skott ännu så jag vet inte hur de beter sig i år.
Mvh
Fenja
Annki
Hej Fenja! Jag tror jag vet vem som tipsat dig om jordbunden virus. Men det är märkligt i så fall. För jag har använt tre olika sorters jordar när jag skolat om. Visserligen härstammar alla från Hasselfors. Men virusangripna pellisar har jag sett, och det är inte det som sker här.

Även om jag lider med dig, så är jag glad för att vi är flera pelargonsamlare som drabbats. Så slipper jag känna mig ensam. sad.gif
Fenja
CITAT (Annki @ 19-02-2005, 23:10)
Hej Fenja!
Även om jag lider med dig, så är jag glad för att vi är flera pelargonsamlare som drabbats. Så slipper jag känna mig ensam. sad.gif

Jag måste säga detsamma tyvärr, trodde att det bara var jag som drabbats av stora pelargondöden i år. Om det är några särskilda du saknar extra mycket får du gärna pm:a mig, så delar jag med mig av sticklingar om jag har dem. Det finns i alla fall ett hundratal tappra kvar.
Men jag har och väntar en massa fröer av vildpellisar bland annat som jag sätter mitt hopp till!
Mvh
Fenja smile.gif
Eva i Skåne
Här har ni en till som är drabbad av pelargondöden sad.gif sad.gif
Det är just det fenomenet som Annki beskriver, alla de nya sorterna går ut. Det är ju ofta dem man bara har en planta av unsure.gif
Sen de gamla trogna sorterna är friska och fräscha och skulle kunna ge hundratals skott.

Jag tror jag köpte/ fick minst fem dekorativpelargoner förra sommaren. Inte en enda har klarat sig sad.gif sad.gif sad.gif
Jag som förälskat mig i dessa spräckliga blad. sleep.gif

Till lilla Selma vill jag säga:
Om jag fattat rätt är dina pelargonbebisar frösådda nu i vår. Då drabbas du inte av detta förrän möjligen nästa vinter unsure.gif . Det är övervintringens sista månader innan ljuset kommer tillbaka som är de kritiska månaderna. Men dina pellisar kommer säkert växa till sig och bli fina plantor som ger dig mycket glädje i sommar.
Ett litet råd. Glöm inte att toppa dina plantor flera gånger så du får täta knubbiga pelargoner. Det svider i hjärtat, jag vet rolleyes.gif , men du har igen det sen med vackrare plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon