grönsaksodlaren
19-02-2005, 11:57
Hej!
Vet någon var man får tag på sk. växtodlingskäppar? Dvs de käppar man ser utplacerade i jordbruksmarken vid odlingar av t ex sockerbetor, potatis etc.
Har varit bla på lantmännen utan resultat.
Någon jordbrukare eller ngn annan som vet?
Nä, vet inte alls vad du menar, kan du beskriva dem lite mer och berätta vilken funktion de fyller?
Mvh
Fenja
grönsaksodlaren
19-02-2005, 19:14
Sådana vita käppar som finns på bilden nedan!
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2005, 19:43
Aha nu vet jag också vilka käppar det är! Såna kallar jag riktkäppar för det är ju efter dem man ska försöka köra rakt med traktorn efter. Man sätter käppen längst ner på åkern och tar ut riktningen efter dem när man ska köra (men när jag kör ser det ändå ut som slalombana så himla lätt är det inte att köra rakt med en traktor när man inte är van traktorförare).
I så fall är jag ganska säker på att det är vanlig stängsel-/granstolp som du kan köpa på flera olika ställen: Såg/byggvarihus, Silvan, Granngården, Coop Forum. Den de säljer brukar dessutom finnas o flera olika längder och vara tryckimpregnerad för att hålla länge. De vitnar som de på bilden efter ett par säsonger. Finns även vit stängselstolp i plast som används till hästhagar som skulle kunna fungera...
Mvh
Fenja
Stakkäppar är det, användes tex på vägbyggen. Dimension 25 ggr 25 mm.
Jag brukade köpa buntvis på yrkes-brädgård. 25 st, 1 bunt brukar kosta ca 100 kr, fast det var länge sedan jag köpte.
Stängselstolpar e mkt tjockare.
grönsaksodlaren
19-02-2005, 20:30
Stakkäppar är det INTE! Stängselstolpar är det inte heller och inte heller plaststolpar för elstängsel.
Käpparna är av plast och inte alls som käpparna som man ser vid vägbyggen etc. (De är ju av trä) Käpparna ute i åkrarna är i plast, tror dessutom att de är böjliga och möjliga att köra över.
Någon som vet var man får tag på dem?
Vad jag minns från när jag läste på Ultuna (SLU) så finns det stakkäppar i plast. Kolla med någon på Fältförsökseneheten tex Carl.Westberg@lt.slu.se om han jobbar kvar där. Kanske kan du ringa hushållningssällskapet i närheten där du bor.
/Lasse
Här kan du titta...sök på stolp...vit krysstolpe kanske
NimaEller kanske här
Nordpost eller här
BoleMånga jordbruksprodukter har flera användningsområden.......
Sommartorparn
21-02-2005, 12:12
Alltså, jag tror också att bilden visar en sådan där plaststolpe som man sätter upp elstängseltråd med. Bönderna i min närmaste omgivning änvänder såna till allt möjligt, exempelvis som riktmärke när man är ute och kör på åkrarna. Lätt att slå ned och lätt att fästa grejer på också.
Sedd uppifrån ser stolpen ut som ett X . Uppifrån och ner har den på tre (?)ställen "hack" (på alla fyra sidor) som man kan fästa stängseltråden i. Är det inte såna du menar? Typisk vara som finns hos Lantmännen.
Snygg traktor du har förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.