Full version: Rosträsk i z 6-7?
Margith
Har ni några spännande förslag på rosor som fungerar i z 6-7? Gärna läckra bilder och gärna ett förslag på var man sen kan köpa dem.
Ja, nu ger jag er chansen att tippa ner en stackars oskyldig människa i ytterligare ett träsk
biggrin.gif Ja, perenn-frö-sådds-träsket har ni redan lyckats tippa ner mig i ! tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Kolla rosexpertens fotoalbum, Kerstin zon 5-6, hon har massor av olika sorter, hon kan säkert även hjälpa dig då hon tittar in här. rolleyes.gif / Helen
Margith
Oj Helen, hur många gånger tror du inte att jag har tittat där? biggrin.gif Men med hennes erfarenhet och kunskap, kan jag alltid tänka ''Äsch, den underbara rosen är säkert inte härdig mer än till z 3, men hon klarar den'' tongue.gif Min rosenrabatt ligger egentligen i z 6, men är så illa placerad att den förmodligen ligger i z 7 sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du ska se att snart kommer hon med både råd och tips om vilka sorter du klarar i din zon. Förresten du kanske är intresserad av att komma och möta kerstin i verkliga livet? Hon kommer till Luleå 23/3 och pratar just om rosor i kallt klimat, föreläsningen är i Örnässkolans aula kl.18.30 och det kostar 20:-, / Helen
kerstin z5-6
Hejsvejs smile.gif De rosor som är maginellt härdiga står som krukodlad i album -

Gallica rosor är underbara, men många har de finaste rosorna på gammal ved så det vill till att de inte fryser för mkt ..
Säkra kort för z 6-7, utan nån särskild orning i gruppen utan mest ur huvudet nu är tex
Ros :
Rosa mundi
Martin Frobishier
Morden Centennial
John Davis
Therese o >Louis Bugnet
William Baffin
Stanwall perpetual
Frulingsduft
Maxima
Minette
Prarie Joy , P Dawn
Alexander Mackenzie
John Cabot mfl
Samt antagligen de flesta av rosorna i album Kanadensiska rotäkta rosor
har då ej nämnt de vanliga -Hansa , sten ros , Tornedals ros Finlands vita osv osv
Klart du ska ner i träsket! smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Margith
Tack Kerstin!
Jag har letat en stund efter bilder och några hittar jag inte, men Martin Frobishier står numera högst upp på inköpslistan inför våren biggrin.gif De övriga har jag redan....
blink.gif Ja, förutom några som jag helt enkelt inte tycker om.
Kan det vara så att jag redan är längre ner i rosträsket än jag trodde? wacko.gif
Bilderna på de Kanadensiska rosorna skapar onekligen ha-begär, men du berättar väl mer om dem den 23/3? Lita på att vi ses då laugh.gif
kerstin z5-6
.. JO jag har massor med bilder med då smile.gif
fiffigafrun
Välkommen till rosträsket! Här blir man lätt kvar... tongue.gif

Hos mig i z6 (eller snarare nästan z7 pga läge o dålig dränering) växer nedanstående, men många av dem köpte jag i somras så vi får se hur de överlevt vintern i Sunderbyn. Ska också skaffa några kanadensare till William B o John Cabot + Davis. Vi syns den 23/3!

Nevada
Rosa glauca (daggros)
Polstjärnan
Vit Rugosa alba
Mme Boll (favorit)
Louis Bugnet (favorit)
Rose de recht (favorit)
Henry Martin (favorit)
Therese Bugnet (härdig!)
New dawn (får se hur den klarar sig)
Bonica
Maxima
Celestial
Charles des mills
Bonica
Martin Frobisher (härdig!)
Salet
Mme plantier
Rosa mundi
Hansa
Finlands vita ros
fruberglund
Direkt taget ur Allt om trädgård, härdiga rosor för zon 5 och uppåt. Allmogerosor/torparrosor kallar de dem.

Rosa pimpinellifolia, pimpinellros, zon 8
Harison´s yellow, zon 6
Officinalis (apotekarros), zon 6
Rosa Mundi (polkagrisros), zon 6
Hurdal, zon 7
Suaveolens, zon 7
Henri Martin, zon 5
Agatha, zon 6
Hollandica (holländsk ros), zon 6
Spek´s Improved, zon 6

Har ingen erfarenhet av någon av dessa och ansvarar heller inte för att uppgifterna är rätt eftersom jag tagit dem direkt ur en tidning.

Alla dessa har mer eller mindre doft enligt tidningen.
kerstin z5-6
Agnes-hur kunde jag glömma Agnes henne måste du ha ! Gul o underbar rugosa !!!! Jag har 5 st smile.gif
fruberglund
Missade visst några till som var i tidningen på samma uppslag, så går det när man är trött smile.gif

Kanske någon som nämnt dem innan men skriver med dem ändå smile.gif

Poppius, zon 8
Maidens blush, zon 6
Husmoderrose, zon 6
Rosa pimpinellifolia Plena, zon 8
Major (mormorsros), zon 5
Frankfurt, zon 7
Rosa majalis foecundissima, zon 8
Maxima (vit bondros), zon 7
Blush damask, zon 5
Minette (nordisk ros), zon 7
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon