Full version: Orchidé cymbidium
Rossi
Jag har idag köpt ett vackert exemplar av en Orchidé cymbidium och lagt ut ett foto av den i mitt album om ni vill titta.

Jag har i princip ingen erfarenhet alls av orkidéer och tänkte därför be om er hjälp. Jag har förstått att den vill stå ljust men inte i direkt solsken och att den ska torka upp mellan vattningarna.

Är det lätt att få den här sorten att blomma om? Har ni några andra skötseltips?

Den är ju verkligen pampig så det vore kul om man lyckades.
Annlo
Ja, som jag har fattat det så vill de ha sol på sommaren gärna utomhus lite skyddat för blåst och skuggas bara när solen är som allra starkast mitt på dagen!

De växer mycket så de kräver en hel del vatten.

På hösten o vintern så måste de förvaras svalt ca 10-12 grader för att kunna blomma om sommaren därefter. Då kräver de inte så mycket vatten.

Lycka till!

Titta in på någon orkidée sida tex www.neovita.com/orkideer/ om du vill läsa mer!

Annlouice
ninnisky
CITAT (Rossi @ 19-02-2005, 15:02)
Jag har idag köpt ett vackert exemplar av en Orchidé cymbidium och lagt ut ett foto av den i mitt album om ni vill titta.

Den var verkligen läcker...

För ett antal år sedan köpte jag också en sådan (rosa). Den hade 8 blomstänglar och var hur läcker som helst. Blommade i ca ett år. Därefter såg den mest ut som en vassrugg. Jag skötte den efter alla konstens regler, satte ut den på sommaren, vattnade, vattnade inte, gödslade och planterade om. Men efter tre år vissnade den bort.
Tror inte kemin stämde mellan mig och blomman, men jag tänker nog köpa en ny och göra nytt försök - om jag hittar någon vill säga!

Dig önskar jag lycka till. Du fixar den säkert smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon