fruberglund
Ni som har mycket rosor, kan ni fortfarande se det vackra i var och en av rosorna eller kan det bli för mycket?

Kan tänka mig att det blir för rörigt och för hopblandat för ögat.

Eller???
Kajsa
Det kan bli rörigt, flyttar om varje höst färger som skär sig för mycket. Tycker jag funderar igenom allt innan jag beställer, men så kommer det upp en lilja i en stark färg som jag glömt eller en perenn. Men jag vill ha många sorter och från olika rosgrupper, trädgården är ingen utställning utan min och fam. privata glädje. Dom vill alltid ha fler liljor och jag fler rosor , men jag bestämmer oftast biggrin.gif Här ett ex på lite färgkrockar men det får vara kvar, jag gillar det ändå, olika sorterna är viktigare för mig.

Färgkrockar
kerstin z5-6
För mycket rosor -totalt omöjligt - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2005, 17:32)
För mycket rosor -totalt omöjligt - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Haha, trodde väl inte det tongue.gif
ester
CITAT (fruberglund @ 19-02-2005, 15:19)
Ni som har mycket rosor, kan ni fortfarande se det vackra i var och en av rosorna eller kan det bli för mycket?

Kan tänka mig att det blir för rörigt och för hopblandat för ögat.

Eller???

Rosor kan man ALDRIG få för mycket av!!! wub.gif
I min trädgårdplanterar jag rosenbuskarna (för än så länge har jag inte skaffat rabattrosor) så att de inte blandas hej vilt färgmässigt. Två eller tre buskar av samma sort efter varann. Och så försöker jag få till de så att de inte blommar precis samtidigt som grannbusken för att slippa doftkrockar.

Mina föräldrar har chockrosa och ljusgula rabattrosor vid sin entré och båda sorterna blommar samtidigt. Plus att det finns ljusrosa och röda pioner i samma rabatt.
Jag brukar faktiskt titta bort när jag går förbi - så gräsligt är det! wacko.gif
fruberglund
Du får väl hjälpa dem då smile.gif

Jag ska hjälpa svärmor sen för hennes rabatter ser för tråkiga ut.

Svärmormor (kan man säga så smile.gif ) brukar gnälla på henne och säga att din pappa skulle blivit bedrövad om han sett det här. Svärmorfar var trädgårdsmästare och svärmor har alltså inte ärvt hans kunskap och intresse.

Så då får en annan rycka in biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
fiffigafrun
Nä för mycket rosor kan det väl inte bli bara de inte skär sig färgmässigt så det ser föör plottrigt ut.

Därför är jag själv noga m att hålla mig till en färgskala. Ljusrosa, mörkrosa, lilarosa, silver, vit, vinrött-purpur kör jag med genomgående. Men dessa färger blandas däremot huller om buller utan någon större planering. Har nog rätt plottrigt hos mig förrutom färgmässigt då.

Allt som drar åt gult, tomatrött, skär (gulaktigt rosa) orange eller aprikos t o m går bort hos mig av den anledningen. Visst solrosor, dahlior etc i andra färger har jag haft men de räknar jag som tillfälliga besökare.

Men sen tycker jag om att blanda rosor m pioner, liljor, perenner etc man behöver ju inte baaara ha rosor enligt mig.
Caprice

Håller fullständigt med...!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Caprice
Exotic
CITAT (Kajsa @ 19-02-2005, 16:50)
Det kan bli rörigt, flyttar om varje höst färger som skär sig för mycket. Tycker jag funderar igenom allt innan jag beställer, men så kommer det upp en lilja i en stark färg som jag glömt eller en perenn. Men jag vill ha många sorter och från olika rosgrupper, trädgården är ingen utställning utan min och fam. privata glädje. Dom vill alltid ha fler liljor och jag fler rosor , men jag bestämmer oftast biggrin.gif Här ett ex på lite färgkrockar men det får vara kvar, jag gillar det ändå, olika sorterna är viktigare för mig.

Färgkrockar

WoWwww-Underbar Färgkrock tycker jag wub.gif rolleyes.gif
Exotic

Får bara nicka och hålla med Kerstin ...jag som bara har börjat med allt vad trädgård heter rolleyes.gif smile.gif laugh.gif
160kvm stort hus
Det kan väl ha lite med att göra om duhar tid att stanna upp och titta på allt?
Se de små detalerna, blommorna och annat som inte är iögonfallande på en gång?
Typ som en 3-d bild. ( ni vet dom som var i aftonbladet för ett par år sedan )

Eller?

Mvh G
Cilla
Inte förrän jag river mig varje stig jag går över tomten kommer jag tycka det blir för mycket rosor här sedan rostokeriet satte igång på allvar. Frågan är bara hur man ska få rosor att trivas bland alla träd jag har, har planterat och vill plantera...

Men många rosor är visst förnuftigt också ;-). Det gäller ju att sätta många rosor så att någon hinner blomma innan rådjuren avnjutit dem!
Mia, zon 3
Jag kan inte heller se att det skulle kunna bli för mycket rosor...... wub.gif Fast nu har jag ju en hel del plats kvar fortfarande.... Eftersom jag gillar många av "strössel-blommorna" (sånt som kan spridas ut lite överallt, men som inte täcker så bra) så är rosor kanonsällskap - en rabatt med rosor och någon fin markt%äckare kan strösslas med hur mycket aklejor, valeriana, verbenor etc som helst! Och så älskar jag hornvioler - också perfekta med rosor!
Försöker (som tidigare talare) att hålla mig hyfsat inom vissa färgskalor på begränsade områden. Jag ÄLSKAR att plocka in blommor, gärna i stora fång, så jag måste ha mycket av allt för att det inte ska se skövlat ut när jag varit framme.
Satte luktärter i en gammaldags rosbuske ett år, för jag tyckte det blev bra stöd för luktärterna, plus att busken fick en andra blomning som man kan plocka hur mycket som helst av. Det gick kanon hela den säsongen, men sedan visade det sig att de vissna luktärtstänglarna inte ville lossna ens under vintern, och hur jag än plockade så satt det kvar en massa "fnas" ändå. Så nu får luktärterna hållas på ställningar eller i höga perennner som man kan klippa ned till nästa säsong.
Kajsa
Jag blandar också en massa lagom stora perenner med rosorna, aklejor är givet har sått många sorter i år. Alunrot, här ska bli alla dom där nya sorterna i år med färg, olika salvia, nävor, också sått flera i år, liljor är vi alla glada i, i fam. Luktärterna brukar få klättra på granen, sparar stammen varje år och spar lite av grenarna, det fungerar även till klematis. Bara rosor i rabatten blir stelt, men jag har också gett bort en hel del som jag tycker är tråkiga perenner för att få plats med alla rosor, det är ett enda stort pussel hur allt ska in nu. I år ska jag gräva bort ett par låga thujor och buskar, fy för dom, för att få in fler rosor.
Sommartorparn
Vad sägs om doftkrockar. Kan det bli för mycket? Så att den enskilda rosens doft inte kommer till sin rätt?
noranettan
Näe, det kan aldrig bli för många rosor, färgkrockar eller doftkrockar. (tycker jag) Man ser och minns den ros man senast tittade på. Blir det för gruvliga samplanteringar så finns alltid vita rosor eller vita perenner att stoppa mellan. När jag sitter vid en av mina sittplatser bland rosorna så är det den samstämda doften jag njuter av.
rolleyes.gif Anette
Kajsa
Vilken underbar bild Anette! Jag minns inte vad mina rosor doftar, har dålig koll på dofter, när Flora Linnea lägger ut texten om allt en ros doftar blir jag bara förvånad hur dom får till det. Rosens färg/utseende om den är frisk, härdighet osv är viktigast för mig, ev doft kan vara en bonus, men här tänker vi nog olika. Den starkaste doften har mina orientliljor i trädgården, den minns jag.
noranettan
Jag tror Flora Linnea är duktiga på dofter. Jag vill minnas att de brukar ha doftvandringar några gånger per säsong. Jag tror tom att de haft en person som till yrket är somelier (?) och som är proffs på att beskriva dofter och aromer. Om Helsingborg inte låg så himla långt bort (från mig sett) så skulle jag gärna vilja vara med på en sådan vandring.
sleep.gif Anette
Kajsa
Anette
Berätta vad det är för rosor på din bild wub.gif
noranettan
Området som sådant kallar jag för "Rosenrotundan" och inspirationen är från Järnaseminariet. Vid klätterstolpen till h sitter ´Johanna Röpke´, den bleka rosen främst är ´Duchesse de Montebello´ den mörka rosen till vänster är ´Tuscany´och den gula rosen bakom är ´Belle Renaissance´. Rosorna längs staketet i bakgrunden är också gallicor. Jag älskar gallicor och har nyligen börjat erkänna att jag samlar på dom! biggrin.gif Anette
Kajsa
Ja, tänk vad mörk Tuscany ser ut, underbar satte en förra våren men fick inga blommor då, ej heller på Camaieux men i år måste det bli. Har beställt Belle des Jardins och Cardinal de Richelieu till våren, ja Gallica rosorna är otroligt vackra, var tvungen köpa till en Rosa mundi i höstas, så jag får ha den andra vid uteplatsen där jag kan se den när jag sätter mig.

Rosa Mundi
noranettan
Andra måstehagallicor är La Belle Sultane (eller Violacea som den heter numera) och Duchesse de Bucchleugh. Mörka skönheter båda två.
smile.gif Anette
fruberglund
Tack, tack, tack Anette smile.gif

Har funderat mig galen på vad det var för ros jag beställt eftersom jag inte fick någon bekräftelse...Violacea var det ju smile.gif

Ska genast skriva en lista på vad jag beställt så jag vet vad jag har att vänta mig till våren.

Det är nog risk för både doft & färgkrockar men det struntar jag i smile.gif Är nog mer bekymrad att det skär sig med huset istället för med varann (rött hus & lila ros t.ex.)

Det blir nog bra med mina 10 nya rosplantor, nu ska jag bara försöka bestämma vart de ska stå någonstans också smile.gif
zaaritha
Jag har inte förr vart en "rosenmänniska"--men har nu tänkt om!
Fast---det ÄR ju buskar jag föredrar!
Sommartorparn
CITAT (noranettan @ 04-03-2005, 21:02)
Jag tror tom att de haft en person som till yrket är somelier (?)

Det förklarar varför Flora Linneas doftbeskrivningar är fullständigt obegripliga! biggrin.gif

Men jag föreställer mig att lika lite som man blandar skvättar från olika vinsorter i samma karaff i tron att resultatet blir extra gott, lika lite planterar man starkt doftande rosor bredvid varandra i tron ju mer desto bättre. Eller?
kerstin z5-6
Tvärom skulle jag vilja säga .. ju fler doftande rosor desto bättre biggrin.gif
Mia, zon 3
Har aldrig heller upplevt att dofterna "krockar".... Inte ens i stora rosarier, de har ju alla sorter huller om buller (eller snarare väldigt systematiskt ordnat....). Det är ju inte alla som doftar på håll heller, somliga måste man i närkamp med för att sniffa på. Och somliga doftar genom hela trädgården.
Och så har vi de där med doftande blad, glöm inte dem! laugh.gif
MB1965
Jag tror inte att det går att ha för många rosor- om de inte är sjuka/sjukliga.

Har väl 46 rosbuskar, 12 sorter nu. Planerar lite muschata (stavas det så? ) men har inte hittat en plats ännu på vår tomt (700kvm).

Däremot saknar jag dofter från några av rosorna ( de som fanns i trädgården ). Har ingen lust att plocka dom inte.
Kajsa
Nu har jag gått med i Svenska Rosensällskapet och igår fick jag första nr. av Rosenbladet, så rosnojjan kommer att accelerera, det är bara inse att jag får gräva bort mer av gräsmattan biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Kajsa @ 11-03-2005, 15:52)
Nu har jag gått med i Svenska Rosensällskapet och igår fick jag första nr. av Rosenbladet, så rosnojjan kommer att accelerera, det är bara inse att jag får gräva bort mer av gräsmattan biggrin.gif

Jag med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Gick med för nån vecka sen men har inte fått något Rosenblad än...kommer väl smile.gif

Finns ingen lokalkrets i Jönköping men har pratat lite med Henny på Svenska Rosensällskapet och nu kanske det blir en. Har anmält mitt intresse att vara aktiv i lokalkretsen i så fall smile.gif
Kajsa
Vad kul, vad mycket vi ska lära oss av alla rosvänner biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon