stennie
Hej !

Hej allesammans..

Efter att länge ha läst en massa intressanta inlägg här på forumet, kommer nu min första fråga.
Undrar om det finns någon här som är duktiga på Begonior?
Jag har haft en i många år, för några år sedan blommade den jätte mycket med stora klasar av rosa blommor....sen misskötte jag den i några år, men i fjor planterade jag om den och den har växt kollosalt i vinter, är nu över en meter hög.

Skulle gärna vilja veta mera om denna om det finns någon som vet.
Även tips om hur man bäst sköter den, för att få den att blomma igen.

Mvh Stennie
zaaritha
Det är väl en "änglavinge"!
Kolla på Google!
Fläckbegonia, heter den så?
igl
jag är ingen expert på begonior men jag tror att det är någon slags buskbegonia. jag har en själv som ser ut som din. förra sommaren satte den fart och växte. det blev som raka pinnar upp. sedan blev det sidogrenar. jag har inte haft utrymme att ha den svalt som förra vintern, så nu är den ca 250 cm hög. otroligt!!!
jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. den kommer förmodligen att blåsa omkull när jag sätter den ute på altanen i sommar. för ute vill den stå. men inte i full sol,och den kräver mycket vatten.
vill ha tips på vad man gör med den???????????

mvh
inger
Dan i Nacka
Trivs den så växer den så det knakar men det går bra att klippa ner den ordentligt när man tycker att den blivit för stor.
Jag har haft min i rumstemperatur ett par år nu och den blommar snällt fastän jag klippt ner den i stort sett varje år.

(Begonia maculata)
Fenja
Ingen av er som har änglavingsbegonian som kan tänka sig att sälja eller byta ett par sticklingar? Pm:a mig i så fall, så blir jag jätteglad!

Vad den heter har nog besvarats här:Begonia

Mvh
Fenja
BELLA
Änglavingar finns det många sorter av. "Canes" kallas de på engelska. "Svinöron" kallades de åxå el "mormors begonior"
Jag har sticklingar av en sort som heter "Medora". Bild finns i mitt fotoalbum på AoT´s hemsida (aNNa BELL).
Kajsa
Har samma höga Begonia, och jag tror det är Begonia Corallina Lucerna, den har rödaktiga undersida på bladen. Min är 2 m hög, brukar förnya den ibland den kan bli ful med åren annars, den kan blomma året runt. Man får följa med, med stora krukor, växer fort, för torrt kan bladen torka och krulla ihop sig, göda den regelbundet.
Kajsa
Begonia
Luzerna stavas med z skrev fel först, svårt hitta en bra bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon