Min julstjärna från julen står i ett fönster mot sydväst tror jag och den har tappat de flesta blad.
Likadant går det för bekantas julstjärnor.
Hur gör man egentligen för att få den att klara sig året om?
Läste att man ska vattna mycket. Gör inget om inte bladen blir röda, men gröna blad skulle jag gärna ha året om.
ninnisky
19-02-2005, 18:19
Christer i Falköping
19-02-2005, 19:18
Den får aldrig utsättas för kyla eller drag, då tappar den bladen. Det räcker med en kort stund när blomman transporteras från lastbilar till butiker, för att det skall hända. Inte säkert att det går att rädda den, men ställ den varmt och ljust så kan det gå. Som du skriver skall den inte bli helt torr, men även för mycket vatten kan knäcka den. Byt gärna jord i krukan också. Du kan ju pröva med att beskära den lite med, det kan stimulera den till ny bladsättning.
Christer.
min julstjärna tappade nästan alla bladen när jag glömde vattna den. Jag klippte ner den kraftigt, planterade om den och var noga med vattnet. Den sköt massor av nya skott och levde sedan glatt fram till sommaren, då jag flyttade och tyvärr var tvungen att kasta den. Den blev jättestor och vackert mörkgrön.
Om du får den att piggna till så klarar den sig nog. Man ser tydligt när den vill ha mer vatten. Bladen börjar sloka och då vet man att det är dags!
zaaritha
20-02-2005, 01:39
Förr om åren har mina julstjärnor vuxit väldigt o t.o.m. fått nya röda högblad!
Men--inte nu..........
Vissnar ner totalt!
Av julstjärnorna som inhandlades i december 2003 stod ett exemplar kvar tills november 2004. Sedan slängde jag ut den för att ge plats åt nya. Den som klarade 1 år var ett riktigt praktexeplar som fick vatten vid behov och mycket sol (fast det var ju ganska lite av den varan under sommaren

) Den stod i ett fönster åt väster.
Ciczi
Jag burkade köpa utblommade uppstammade julstjärnor (som träd). De tappade visserligen bladen men kom alltid igen. Jämt fuktig och mycket ljus vill den ha.
Fast jag tror att det kan vara stor skillnad från julstjärna till julstjärna eftersom de är olika hårt drivna.
E
*solis*
22-02-2005, 13:18
Min väninna köpte efter Julhelgen 7 stycken S T ORA julstjärnor.
Nu finns det endast blad högst upp på blommorna.
Vad kan hon göra för att det blir nya blad ner till eller går det överhuvudtaget?
kristerh
22-02-2005, 14:16
CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:18)
Vad kan hon göra för att det blir nya blad ner till eller går det överhuvudtaget?
klipp dem, då kommer nya skott.
krister
*solis*
22-02-2005, 19:02
CITAT (kristerh @ 22-02-2005, 14:16)
CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:18)
klipp dem, då kommer nya skott.
krister
menar du långt ner?
Jag har två som nog är över tre år gamla nu. Den ena, den som stått närmast fönstret, har många röda högblad nu på nästan alla toppar. De brukar blomma runt nyår men i år kom de senare.
När jag tröttnar på de röda bladen brukar jag beskära den strax under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.