Jag har en blivande berså av rosenbuskar (mest albarosor). Jag avskyr att rensa ogräs och skulle vilja ha något fint som kunde täcka rabatten runt rosornas fötter. Jag satte till en början med lavendel som jag hoppades skulle bli en vacker häck framför rosorna. Tyvärr tror jag att läget blev för skuggigt och i vilket fall "hjälpte" svärmor mig med att rensa ogräs förra sommaren. Ett trevligt initiativ när jag var på jobbet. Hon hade dragit upp ALLA mina lavendelplantor och slängt dem på gödselhögen. Några få lyckades jag rädda och plantera om
Nu har jag varit på plantskolan och köpt två krukor med helt underbara luktvioler.

Kan det vara något för rosornas fötter? Eller vad ska man ha?
kerstin z5-6
19-02-2005, 21:44
Jag har alltid blandade rabatter rosor OCH perenner , violer , lammöra , allt med silvergrått bladverk är snyggt , men naturligtvis lavendel , något mer skuggtåligt är salvia nemorosa , Limonium -perenn risp , men i stort sett vad som helst som du gillar
Lämna en bit öppet för gödsel på våren o ev kupning .
Täck den delen med gräsklipp sen på våren så slipper du ogräs där ..
fiffigafrun
20-02-2005, 19:40
Violer och rosor är väl en fin kombination!
Vit hornviol sådde jag i fjol. Långblommare och jättefin ihop med rosor (spec rosa, purpur-röda sånna). Isop vit, rosa eller blålila som låg häck är också fin. Båda är lättsådda o blommar första året, i alla fall hos mig.
Jag har också perenner o rosor om vart annat i rabatterna.