Full version: mimosa "rör mig ej"
krukan
Det finns sannerligen inte mycket skrivet om skötseln för denna växt. Jag har sått den och nu växer den friskt. Den är dock väldigt ranglig och svajig, pga sina stora blad. Kan jag toppa den så den blir mer grenad och mindre hög, eller ska jag låta den vara?

Den ser så bräcklig ut med sina känsliga löv att jag blir mer osäker än jag skulle vara om det varit en präktig pelargon rolleyes.gif
Fenja
Jag har aldrig toppat de jag odlat, mest när sonen var liten och tyckte att den var fascinerande. Men varför inte egentligen, det borde väl fungera? Jag brukade skola om mina bäbbar flera gånger, det gjorde dem definitivt kraftigare.
Mvh
Fenja
Eva St
Hallå vad då Mimosa säg inte att ni har odlat den vaaaaar får ni tag i den
zaaritha
Impecta
Fenja
CITAT (Eva St @ 20-02-2005, 01:35)
Hallå vad då Mimosa säg inte att ni har odlat den vaaaaar får ni tag i den

Rör mig ej - Sensitiva har Bröderna Nelson, du kan se den här, det är den tredje växten från början som beskrivs.
Mvh
Fenja
Eva St
Men det är Mimosa jag menar berätta mer ni som odlar denna
Fenja
Rör mig ej heter på latin Mimosa pudica, sensitiva (Fabaceae) och det är den som diskuterats i den här tråden. Försökte länka till Impecta, men sök på mimosa där så har de tre sorter och information om dem.
Mvh
Fenja
zaaritha
Jag tordes inte toppa min--men den dog.....
Under vintervilan!
Ruby
Jag vill utfärda en varning: Jag fick spinn på mina sensitivor förra året, så det var bara att slänga dem. sad.gif Tänkte trots detta försöka igen i år på en plats långt bort från övriga krukväxter för att minimera risken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon