Full version: Eran favorit mat?
*solis*
Jag undrar vilket är eran favorit mat?

Själv gillar jag bäst min egengjorda Klimpsoppa biggrin.gif

Idag kokade jag en STOR kastrull av denna goa soppan biggrin.gif
zaaritha
Kalops! Dillkött! Stekt salt sill m mycket lök!! Stekt fläsk m löksås!!!!
Men---jag äter mestadels linser, kyckling, fisk, råris; på grund av diabetes o att jag måste ner mer i vikt!!(Suck!)
ninnisky
raggmunkar med stekt fläsk och lingonsylt...
men äter väldigt gärna garpaccio (på oxfile) med olivolja och parmesanost också tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
*Felix matte*
Klimpsoppa!? kan det vara den jag gör då o då unsure.gif
kokt i mjölk är min...

Favoritmat har jag i massor...det växlar dag för dag (nästan) tongue.gif wub.gif
*solis*
CITAT (Felix matte @ 19-02-2005, 22:00)
kokt i mjölk är min...

Favoritmat har jag i massor...det växlar dag för dag (nästan) tongue.gif wub.gif

I min Klimpsoppa har jag kött och rotfrukter och klimpar gjorda på mjöl,ägg och mjölk och kryddor.
Kathy
biggrin.gif Sushi!!! wub.gif wub.gif wub.gif
zaaritha
Tvingades äta klimp, när jag var barn---kan ej med det nu!!
Likaså spenatsoppa, vidrigt! Fick sitta kvar i skolköket, tills jag ätit upp eländet!!!!!
*Felix matte*
CITAT (solis @ 19-02-2005, 22:06)
kokt i mjölk är min...

Favoritmat har jag i massor...det växlar dag för dag (nästan) tongue.gif  :wub:

I min Klimpsoppa har jag kött och rotfrukter och klimpar gjorda på mjöl,ägg och mjölk och kryddor.

Aha biggrin.gif... Låter som Köttsoppa med klimp rolleyes.gif unsure.gif fast i den har jag klimp gjord på vatten istf mjölk.

Min klimpsoppa = 2dl vetemjöl, 1 ägg, 2 kryddmått salt, mjölk till lagom ...lite lös ...konsistens.
Koka uppp mjölk med en klick smör...klicka i klimpsmet med matsked och låt koka i ca 15 minuter...servera med lite strösocker i soppan och knäckebrödsmacka med ost...Mmummmms! tongue.gif
Kalinsi
Jag vet inte om jag har någon direkt favoritmat,
jag älskar mat överhuvudtaget biggrin.gif
Ti bee
Också beroende av sushi! wub.gif Lite trist att vara när närmsta sushi-ställe finns 1 timmes bilresa bort. Det var lättare förut när jag var storstadsbo. Det är det enda jag saknar alldeles förfärligt från stan, sushin! Ja, den japanska maten i allmänhet! Lagar en del japansk mat hemma också. Varvat med good oldfashioned husmanskost förstås.
smile.gif
Ge mig sushiiiiiii! wub.gif wub.gif wub.gif
lotta_
CITAT (Kalinsi @ 19-02-2005, 22:42)
Jag vet inte om jag har någon direkt favoritmat,
jag älskar mat överhuvudtaget  :D

Samma här!
*solis*
CITAT (Felix matte @ 19-02-2005, 22:39)
kokt i mjölk är min...

Favoritmat har jag i massor...det växlar dag för dag (nästan) tongue.gif  wub.gif

Aha biggrin.gif... Låter som Köttsoppa med klimp rolleyes.gif unsure.gif fast i den har jag klimp gjord på vatten istf mjölk.

Min klimpsoppa = 2dl vetemjöl, 1 ägg, 2 kryddmått salt, mjölk till lagom ...lite lös ...konsistens.
Koka uppp mjölk med en klick smör...klicka i klimpsmet med matsked och låt koka i ca 15 minuter...servera med lite strösocker i soppan och knäckebrödsmacka med ost...Mmummmms! tongue.gif

Visst är det gott gotti gott gott med klimpsoppa
zaaritha
Som sagt: Glerrk!!
Kalinsi
CITAT (Ti bee @ 19-02-2005, 22:44)
Också beroende av sushi! wub.gif Lite trist att vara när närmsta sushi-ställe finns 1 timmes bilresa bort. Det var lättare förut när jag var storstadsbo. Det är det enda jag saknar alldeles förfärligt från stan, sushin! Ja, den japanska maten i allmänhet! Lagar en del japansk mat hemma också. Varvat med good oldfashioned husmanskost förstås.
smile.gif
Ge mig sushiiiiiii! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har ätit sushi köpt från ICA, den var faktiskt god!
zaaritha
Sushi--glerrk--igen!!
Snöflinga
Pite-palt, panerad rödspätta och de första färskpotatisarna med sill rolleyes.gif
renate
kokt i mjölk är min...

Favoritmat har jag i massor...det växlar dag för dag (nästan) tongue.gif  wub.gif

Oh,då är det den soppa min mamma kokade,den är god.
Caprice
Jag är oxå sushiälskare..!

Om ni har vägarna förbi Nacka Forum rekommenderar jag verkligen sushistället som ligger längst bort på övervåningen..

Ett litet snabbmatställe... Men de har alltid kanonfräscha råvaror..!

Dessutom är det ganska billigt..

Caprice
Boxer
CITAT (Scrollan @ 19-02-2005, 22:07)
biggrin.gif Sushi!!!  :wub:  :wub:  :wub:

wub.gif wub.gif wub.gif håller med
zaaritha
Rå fisk!? Dubbelglerrk!!
Eva i Skåne
Vad är ni för några??? laugh.gif unsure.gif
Klimp och suchi sad.gif wacko.gif Låter ju helt vidrigt i mina öron sleep.gif
Är det ingen som vill säga blodkorv också så blir detta en riktig urk-tråd för mig.

Blodkorv har jag samma erfarenhet av från skolans värld som Zaaritha har med klimpen.
mad.gif

Tur att smaken är olika!!!

Någon riktig favoriträtt har jag inte, men det finns mycket jag tycker är gott, även om ni kanske tvivlar efter vad jag skrivit här. tongue.gif
zaaritha
Bevare mej för denna vidriga blodkorv!! Urrk!
Ock paltbröd!!!!
Eva St
Oh Blodkorv är suveränt gott men Köttfärssoppa med Creme Fraiche + vitlök och aromat och ett gott glas vin det är inte fel vill jag lova
zaaritha
Blodkorv; kväljningar! sad.gif(
estet
Allt som är vitlöks och chili starkt...
Agger
Det här blev nog mest vad man INTE gillar. Så nu ska ni få höra på mums.

Pite-palt då förstås, jättegott men tyvärr mår min mage inte så bra på det, synd.

Sensommar, färskpotatis och surströmming, jag tror det är det jag längtar mest till.

Pajer! I alla dess former, I love it.

Köttsoppa med renkött, inga kryddor får tillsättas, renköttet är ju naturligt kryddat...mums, åsså klimp i då naturligtvis.

(Det är svårt att banta)
renate
CITAT (zaaritha @ 20-02-2005, 01:08)
Blodkorv; kväljningar! sad.gif(

Blodkorv med russin i och lingonsylt på,muns.

Asiatiskt mat ,mmmmmmmmmmmm gott.
renate
Sauerkraut mit Eisbein.
(surkål med lägg.) jättegott.
pejori
levergryta är min favomat wub.gif wub.gif
både med kycklinglever och ugnnötslever smile.gif smile.gif
netaave
Souvilaki, tzatsiki, fetaost, oliver.....åker snart till Grekland
Anki på Öland
CITAT (solis @ 19-02-2005, 20:34)
Jag undrar vilket är eran favorit mat?

Själv gillar jag bäst min egengjorda Klimpsoppa biggrin.gif

Fortsätt till den här länken så får vi alla ta del av soppan och kanske annat gott.
Anki
*Molly*
Sillbullar med korintsås är favoriträtten, indisk mat är också väldigt gott smile.gif
Kathy
CITAT (Caprice @ 19-02-2005, 23:49)

Om ni har vägarna förbi Nacka Forum rekommenderar jag verkligen sushistället som ligger längst bort på övervåningen..

Caprice

Nacka Forum?! Hoppsan...då är vi grannar då. laugh.gif *vinkar*

För er sushi-fantaster så kan jag tipsa om denna sida:

http://www.swejap.com/sushi/

Sushi-guiden online" wub.gif wub.gif
netaave

Caprice

Där har jag också handlat och kommer med all sannolikhet att göra så på torsdag. rolleyes.gif wub.gif
ninnisky
CITAT (renate @ 20-02-2005, 10:54)
Sauerkraut mit Eisbein.
(surkål med lägg.) jättegott.

Det ska jag laga nån gång i veckan som kommer. Gör du Sauerkrauten själv
eller köper du burk. Tycker inte jag hittar någon riktigt bra. TIPS?

Vad säger du förresten om Semmelknödel und Sauerbraten!
Betty
CITAT (Felix matte @ 19-02-2005, 22:39)

Sån klimpsoppa har jag inte ätit sen jag var barn. Trodde det var en "typiskt finsk bondmaträtt" ohmy.gif
CITAT
netaave Skickat den 20-02-2005, 12:38
--------------------------------------------------------------------------------
Souvilaki, tzatsiki, fetaost, oliver.....åker snart till Grekland  

wub.gif wub.gif wub.gif En av mina absoluta favoriter! Avundas dig din resa... tongue.gif
Kathy
CITAT (netaave @ 20-02-2005, 21:27)

Caprice

Där har jag också handlat och kommer med all sannolikhet att göra så på torsdag. rolleyes.gif wub.gif

Ja, Nacka Forum är poppis ibland Nacka-borna.

Jag vet att det finns en del som åker riktigt långvägars, bara för att handla hos oss. Festligt! biggrin.gif
Tesa
Jag älskar pasta med grönsaksröra med massor av vitlök och basilika.....eller rårakor med stekt fläsk.......eller älggryta med trattkantareller och klyftpotatis...eller.....Ääääh det går ju inte att svara på....det är ju olika beroende på vilken dag man frågar.....
Caprice
CITAT (Scrollan @ 20-02-2005, 17:21)

Caprice

Nacka Forum?! Hoppsan...då är vi grannar då. laugh.gif *vinkar*

För er sushi-fantaster så kan jag tipsa om denna sida:

http://www.swejap.com/sushi/

Sushi-guiden online" wub.gif wub.gif

Kul...! wub.gif

Vart bor du, Scrollan..?

Vi bor i Gustavsvik, Saltsjö-Boo...

Caprice
Kathy
Finntorp, Nacka. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon