Hej Kakaduan!
(såg ditt svar nu som först)
Jag
har skrivit klumpigt, och förstår att du protesterar mot mitt sätt att uttrycka det hela på.
Det var klumpigt av mig att peka ut
dig som någon att utgå ifrån i det jag diskuterar. I det mesta jag skriver, hade jag lämnat "dig" bakom mig, i mina tankar. Något som inte framkommer. Förlåt.
I detalj uppfattar jag det som du skrivit, att "de" inte kan sköta sina deklarationer och sin skatt, något som är sant, och som Mona också själv erkänt. Osv.
Sedan ser jag det i alla fall som en "slutsats", att detta har gjorts med medvetet uppsåt för att försöka lura och bedra andra.
Så tolkar jag det du skriver, när du skriver "Någon som tror att regler som gäller alla andra inte gäller henne! "
Jag är emot "dömande" på det här viset. Eller har jag missat något? Har Mona och Gudrun själva erkänt detta? Att det de gjort beror på att de trodde att reglerna för dem, var annorlunda än för andra?
CITAT
Jaa du, amaira... efter sig själv dömer man andra.
Ja visst!
Jag pratar inte om "andra" som något i motsats till mig själv. Jag pratade om "mänskliga mekanismer", och jag är i hög grad mänsklig

.
Precis det jag skriver om, gjorde jag själv för inte så länge sedan. Ibland "tänker" man utan att tänka...
I den här tråden.Något jag fick på moppo för, och sedan svarade såhär:
"Snöflinga!
Jag har haft något att fundera över, från och till, efter dina ord.
Jag tycker visserligen om grodor, men inte att ha dem inombords - och där låg bestämt en liten padda och jäste... .
Plockade fram den i dagsljuset, och tänka sig, den sprack .
Vill bara säg tack för hjälpen med saneringen .
Kramisar. "
Ja Kakaduan... det är mina egna tankar, utifrån mig själv, efter mina egna erfarenheter, visst är det det!
Är glad att du respekterar mig, och jag gör detsamma med dig och med dina åsikter, FULLSTÄNDIGT!!! Även om det inte alltid kommer fram på ett tydligt vis.
I mina skriverier om syndabockar, hade jag inte en tanke på dig Kakaduan, jag hade helt enkelt dragit vidare i mina tankegånger. Och det gör jag nu med:
Vad gäller "syndabockar", så används såna många gånger i syftet att
få känna att man själv är bättre, eller kanske bara helt enkelt "bra", att man duger.
Då behöver frågan inte vara om det varit "jag" eller "den" som gjort ett visst fel, utan det räcker så bra med att finna någon som gör fel över huvud taget, så man åtminstone inte gör
såååna fel själv.
Syndabockar kan man också skaffa sig (ja, jag med!!!, jag pratar om MEKANISMER) för att komma undan svåra känslor, det
hjälper att finna någon som man kan belasta för problem och svårigheter.
Sedan vill jag en gång till, säga att jag SKILJER på ansvar och skuld.
Så Gunvor:
CITAT
Oavsett hur politiker och andra offentliganställda sköter sin privatekonomi så kan man väl i rimlighetens namn kräva att ...
osv.
JA! definitivt!!!
Mitt inlägg i debatten, är från en lite annan "planhalva" eller hur man ska säga det.
Jag tycker nämligen att "eftertänksamhet" berikar mitt liv.
"Flummigt"?
Det kan säkert uppfattas så, men jag upplever det tvärtom.