Full version: Krukor att så i
jost
Vad använder ni att så i, typ krukor el torvbriketter el dyl. Det blir ju så dyrt att köpa. Kan man inte köpa sådanadär långa strumpor (och klippa av) som som handelsträdgårdarna har till sina sticklingar?
Jag har satt igång att tillverka rörbitar att så i av tomma kaffepåsar som jag klipper i remsor och rullat och sätter en frystejpsbit på. Det är ju lite pilligt. Kom gärna med bättre förslag.
kerstin z5-6
jag sår aldrig fröna så , ett o ett -ibland kommer ju inget o då står men där med tomma krukor, fyllda med jord i onödan -o platskrävande är det -

, torvbriketter möglar för mej -jag bredsår en sort för sig i askar -tomma bregott , fd plastlådor för diverse -mindre plastburkar för karameller , allt! Sen skolar jag ut i 9x9 minst som jag återanvänder om det går
mer än 200 sorter inne nu tar minimal plats
man kan även tillverka egna utskolningskrukor av tidningspapper , med spec mojäng smile.gif
jost
Vad är det för "mojäng"? och vet du var man kan köpa?
Tycker det är mer praktiskt att få en yttepytte jordklump med när man flyttar ut. Fast jag sår vissa saker i lådor också, godislådor är ju toppen de har ju färdiga lock som man bara borror lite hål i. Stapelbara också.
Åsa, mälardalen zon 2
Mojängen är en potmaker säljs exempelvis hos Runåbergs fröer.
kerstin z5-6
Javisst är det bra att få med en jordklump ? Men jag skolar ju ut sålådan -flera v ibland månader innan jag planterar ut växterna ....
åsgård
Brukar spara på de fina svarta lådorna som man köper kött i. Alldeles lagom storlek och djup på dem
MVH Kenneth
fiffigafrun
Jag sparar alla fyrkantiga perennkrukor o annat man får när man köper plantor. Har även köpt begagnade krukor billigt. Dessa använder jag främst när jag skolar om. Annars sår jag i mindre, bredsår alt flera i varje kruka o gallrar ifall det blir för tätt.
Lady Hamilton
Jag sår i minikap lådor, "gran/tall plast grejer"eller i såkrukor alltsammans kör jag med "självvattnande system" = Kappilärmattor under
jost
Nu har jag beställt en "mojäng" dvs en potmaker. Det ska bli spännande att prova!
kerstin z5-6
Yes - det var den jag menade -har inte testat den själv smile.gif
lisselbo
Har precis fått min potmaker, kan verkligen rekommendera den.
Ett tips är att vika ner en kant upptill så blir krukan lite stadigare.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon