|
tullmejs
20-02-2005, 06:11
Jag har ett ganska skruttigt päronträd som just inte ger någon frukt. Inte är det särskilt vackert heller. Jag har några alternativa åtgärder:
1) Ingen åtgärd. Enklast, utan tvekan!
2) Kapa vid marken. Lättare att klippa gräset, får lite päronved som jag kan låtsas planera att i en avlägsen framtid slöjda med. Stubben kommer jag knappast att orka ta bort, men det vore bra om den dör - torniga vildskott är av ondo.
3a) stympa. Det dör och blir insektsbo. (Högstubbe kanske 1,5 m). Får antagligen nåt snyggt som klättrar på sig.
3b) stympa, det skjuter nya skott varav några får bygga upp en ny krona. På bekvämare höjd än nuvarande.
Är någon av 3:orna realistiska? Vad har ni för tankar om mitt päronträd?
gammelnalle
20-02-2005, 11:19
Ge dig ut i de djupa skogarna och ropa på Fanto.... förlåt: ropa på Cilla!!! Hon brukar vara alert och svara.
Själv anser jag det vara näst intill en dödssynd att ta bort ett frukträd om det inte är en smittohärd...
Jag skulle nog ändå föreslå att du klipper ner rejält och ympar in några nya grenar av en lämplig sort. Säkert finns det någon i din omgivning eller bekantskapskrets som har lämpliga sorter. De till och med kanske KAN ympandets ädla konst.????
Lycka till
"Ett päron till Farsa"
Sommartorparn
20-02-2005, 11:44
En honungsros klättrandes i ett päronträd kanske?
fruberglund
20-02-2005, 16:31
CITAT (gammelnalle @ 20-02-2005, 11:19) Själv anser jag det vara näst intill en dödssynd att ta bort ett frukträd om det inte är en smittohärd... Oooops, vart hamnar jag då  Ska ta ner äppelträdet sen, dels för att det står så jädra dumt till (förra ägarna som var helt  på att plantera) och dels för att vi inte är så förtjusta i äpplen. En regel som jag har hört är att om man tar ner ett träd så ska man alltid ersätta det med ett nytt så det blir ett plommonträd på annan plats istället
gammelnalle
20-02-2005, 16:42
CITAT (fruberglund @ 20-02-2005, 16:31) CITAT (gammelnalle @ 20-02-2005, 11:19) Själv anser jag det vara näst intill en dödssynd att ta bort ett frukträd om det inte är en smittohärd... Oooops, vart hamnar jag då  Ska ta ner äppelträdet sen, dels för att det står så jädra dumt till (förra ägarna som var helt  på att plantera) och dels för att vi inte är så förtjusta i äpplen. En regel som jag har hört är att om man tar ner ett träd så ska man alltid ersätta det med ett nytt så det blir ett plommonträd på annan plats istället  eftersom jag inte vet vad du har för "andlighet" (DU har inte skrivit i andlighetstråden) så vet jag inte vart du skulle hamna..... men jag tror att ditt handlande är förlåtet OM du nu planterar ett annat FRUKT-träd.... (i min värld är du iallafall rentvådd......  ) ”Den som planterar ett träd har inte levt förgäves”
som det ju sägs.....
Hej tullmejs, Vad du gör beror ju på vad du vill med trädet.
1. Vill du ha ett friskt, vackert, fruktbärande päronträd: Tag reda på eller beskriv mer vad trädet har för problem på den plats det växer idag. Utebliven fruktsättning kan ha hur många orsaker som helst. Blommar trädet till exempel? Faller små kart? Har trädet blivit beskuret? Hur gammalt är trädet ungefär, dvs hur stor är stamdiametern? Hur är tillväxten, dvs hur långt och i vilken vinkel växer årsskotten, utvecklar de sidogrenar eller pinnar på rätt upp utan? Vilken zon står det i, står det i sol, i vind, i vilken typ av jord och vad finns i rotområdet kring trädet? Skruttiga kan träd se ut av många orsaker också. Beskriv mer så kanske man kan avgöra om trädet har chans att friskna till!
>2) Kapa vid marken. (...) torniga vildskott är av ondo.
Päronträd brukar skicka stubbskott, men om du vill fälla trädet kan du ju kapa ett par dm upp så har du större chans att få stubbskott utan tornar. Om du kapar en bit nedanför marken, lägger jord ovanpå och går över med gräsklipparen över skotten ett par gånger per år har du snart tröttat ut roten.
Personligen tycker jag att vildpäronsubbskott, som fö ofta är kvitten, är mycket vackra. Växer smalt och vackert ihophållet, ofta glänsande stammar, fina små skira vårblommor, ivriga buskar som är lätta att hålla smala.
>3a) stympa. Det dör och blir insektsbo. (Högstubbe kanske 1,5 m). Får >antagligen nåt snyggt som klättrar på sig.
Bra för att öka mångfalden av insekter i din trägård. Synd om päronträdet skulle haft en chans kanske. Men det beror på om du vill ha ett präonträd på stället förstås.
>3b) stympa, det skjuter nya skott varav några får bygga upp en ny krona. >På bekvämare höjd än nuvarande.
Inget alternativ. Om trädet är skruttigt nu får du ett än skruttigare träd och de grenar som skkjuter upp är vattenskott som pinnar kvastlikt rätt upp och inte får frukt på många år. Du kommer inte tycka bättre om detta träd än det du har idag.
tullmejs
22-02-2005, 18:49
Tack, nu vet jag genast mer! Nu har jag kommit ihåg att ta ett kort innan solen går ner, lite olycklig bakgrund = otydligt, men en allmän bild får man väl. >Vad du gör beror ju på vad du vill med trädet. Men det beror i sin tur på vilka förutsättningarna är, hehe. Trädet är typ 25 cm i diameter ett par decimeter upp. Jag tycker mig inte se just några sidoskott, det är mest vattenskott som skjuter upp. Zon 1, granne med tujahäck (några meter bort), plommonträd (inte heller alldeles nära) och en envåningsbyggnad. Jorden vet jag inte mycket om, med tanke på gräsmattans oregelbundna stuk och vissa grävningar på annat håll är det lerigt med sten. Jag har för mig att det blir en del kart som faller, men även om alla finge utvecklas bleve det nog mager utdelning. På den här punkten får jag sätta ett frågetecken. Två nya alternativ bjöd ni på, ympa (spännande) och låta vildskott leva och bli en fin buske - smidigt! Sparar man då ett, få eller alla? Och så har jag kunnat stryka alternativet "stympa och hoppas på god bättring". Vad mer kan ni nu lära mig med den nya informationen? :-)
Hej, Bra med bild, då ser man mer vad du menar!
Att trädet inte bär så mycket frukt är inte konstigt. För 4-5 år sedan blev det totalt stympat. trädet har varit tvunget att satsa på att bygga så mycket snabbväxande gren med blad först för att försäkra sig om överlevnaden, sedan kommer reproduktionen som är blomanlagen (som ur trädets perspektiv kan pollineras och bli frön, dvs kärnor inne i den skyddande frukten).
Det här trädet kan bära frukt igen och med lätt gallring i juli-augusti mellan de täta skotten, lite varje år, kommer det så småningom ha bättre balans mellan grova, äldre grenar och medelålders grenar och fruktved.
Om inte trädet står i vägen för något skulle jag absolut behålla det. Ett päronträd i full blom har ett stort prydnadsvärde och i övrigt blir päronträd i formen mycket vackra när de får växa i sin naturliga form, som är oval med tydligt topparti.
Utebliven fruktsättning beror oftast på: - stympning eller för grov beskärning. Det är 3-5årig bed som börjar sätta blom/fruktanlag och för nödskott somvattenskott tar det några år ytterligare
- att det inte finns ett annat päronträd i närheten som pollinerar ditt päronträd. Kan åtgärdas genom att man sätter ett till, att man ympar in nya sorter i det befintliga trädet, ger bort ett träd till grannen. Päron är också fint som häckar. har man ett buskage i närheten kan man trycka ned kärnor där (fast blomningen tar då tid att komma där).
Ympningen är mycket rolig att utföra och det hjälper till att få pollinering, samt at få flera sorters päron i trädet. Det tar ca 3 år innan ymparna bär blom och frukt.
Om du kapar i marknivå kommer du att få många skott som du får hålla efter som du vill ha det. Vackrare än ditt träd, som ser friskare ut än jag trodde det var, blir det definitivt inte. Frukt lär du knappast få på många år om än alls.
Hannele
23-02-2005, 08:32
Jag skulle avstå från att ta ner det trädet - där finns ju inte så mycket annat. Är den nyligen stympad, så kanske blomknopparna inte har hunnit utvecklas ännu? Blommorna växer ju på förra årets grenar. Så gör ingenting nu. Som Cilla föreslår, plantera en kompis till ditt träd, så det pollineras.
Ja, fast blomknoppar kommer på 3-4-åriga långskott och senare på vattenskott. Ett år till och det här päronet kan stå i full blom. Kanske kommer det att blomma redan i vår.
tullmejs
24-02-2005, 00:00
Lätt gallring låter bra, (ju lättare desto bättre). Fler träd på tomten är inte aktuellt. Med största sannolikhet avstår jag från ympning också, det finns mer trängande projekt :-) men rätt vad det är får man kanske fnatt.
Hannele, det är ett hörn där det inte ska vara mycket :-p ju mindre desto bättre, haha visst låter jag som en trädgårdsentusiast?
Tack för bra vägledning!
Johan.S
13-08-2006, 21:10
CITAT (Cilla @ 20-02-2005, 20:39) Personligen tycker jag att vildpäronsubbskott, som fö ofta är kvitten, är mycket vackra. Växer smalt och vackert ihophållet, ofta glänsande stammar, fina små skira vårblommor, ivriga buskar som är lätta att hålla smala. Såvitt jag förstår är päron alltid ympade på såkallad päronkvitten, till skillnad från tillexempel äpple, där det finns en mängd grundstammar. -Vad är päronkvitten egentligen för någonting, jag har svårt att hitta upplysningar om det? -Finns det olika starka grundstammar även för päron?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|