Bodiil i Värmland
Sambon skvallrade om att mina arbetskamrater tänker förära mig ett äppelträd i födelsedagspresent. Dom hade frågat honom om lämplig sort. Det har han ingen aaaaaning om så därför blev han nödd och tvungen till att skvallra. Det är lång till närmaste äppelträd så jag bör nog ha två. Tips på goda sommar äpplen som klarar zon 5/6 önskas.
Tackar på förhand gör
Bodiil.
Anders zon III
Kommer genast att tänka på Stenbock. Har bara smakat en gång men tyckte det var väldigt gott.

Medelstort träd med lång skördetid p.g.a att äpplena mognar olika fort. Ganska stort, nästan vitt, äpple med fast, aromatiskt, svagt syrligt kött Mognar i (augusti-)september. Härdighet zon VI.

Silva pollinerar Stenbock.
Hannele
Säfstaholm, Rescue, Silva, Transparante Blanche, Bergius, Antonovka, Särsö, Huvitus, Rött och Gult kaneläpple, Rödluvan, Gyllene Kitajka eller Charlomovsky överlever nog hos dej.

Tänk, om du kan få ett familje-äppelträd: ca 3-4 sorter på ett träd!
Cilla
Upp till zon 5: Alexander, Atlas, Close, Förlovningsäpple, Hornsberg, Huvitus, Jaspi, Lavia, Mantet, Maikki, Melba, Oranie, Raike, Ranger, Röd Atlas, Röd Melba, Snövit, Stenbock, Stor Klar Astrakan, Wealthy.

Upp till zon 6: Antonovka, Antonovka safranoje, Charlemovsky, Gul kanel, Gyllene Kitajka, Hornö, PJ Bergius, Risäter, Rödluvan, Röd Kanel, Suislepp.

Upp till zon 7: Borgowskoje, Kitajka Sufranoje

Många av de du nämner Hannele klarar enligt Anton Nilsson max zon 4, men om man har bra, vindstilla förhållanden kan nog de fungera i zon 5 också.

Familjeträd har fördelarna att de har fler sorter på samma träd, och nackdelar att de ofta blir helt obalanserade och svårbeskurna eftersom växtsätten är så olika. Dessutom drabbas de ofta av svampsjukdomar som fruktträdkräfta. För egen del tycker jag det är bättre att plantera en sort och när det vuxit upp en bit ympa in nya sorter. Om de sjuknar kan man skära bort dem utan att behöva ta bort en hel krongren.

Bodil - alla de nämnda sorterna är inte sommaräpplen. Kolla här för att se när de mognar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon