Full version: krukor
inglis
Jag har köpt stora svarta krukor på Rusta,riktigt bra faktiskt,tror ni att jag måste göra hål i botten,det är väldigt kraftig plast nästan som gummi.
Lena i Torslanda
Jag gör dräneringshål i allt som jag planterar i: Skulle inte våga köra utan. Risken för kvarstående vatten med röta som följd vore överhängande. Jag planterar i kraftiga stora svarta hinkar med handtag som jag köpt från Willab. Jag har borrat hål i samtliga och har tomater mm i dem. Enkla att ta ut och tömma på hösten.
Enkelt ayy göra hål om du använder borrmaskin och kraftigt borr.
Fenja
Jag skulle nog satsa på att göra hål i dem, risken är annars stor att det blir vatten stående i botten som gör att rötterna ruttnar. Men du kanske kan prova med ett rejält lager lecakulor i botten om du inte vill göra hål...
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Var ska du ha krukorna?

I villket fall är jag övertygad om att du bör borra dränerigshål.

Och tänk på att svarta hinkar blir stekheta i solen....(lá kocka rötter, inte bra) rolleyes.gif

I mitt växthus brukar jag gräva ner mina en bit i sanden, och sedan lägga dit lite gräsklipp
uno
Borra några hål 2 cm upp från botten så får du lite vattenreserv.

Willab har en bra kärra att trsp krukorna med. Kanske lite dyr men den spar ryggen.
åsgård
CITAT (uno @ 21-02-2005, 15:54)
Willab har en bra kärra att trsp krukorna med. Kanske lite dyr men den spar ryggen.

Kan bara hålla med Uno. Enkelt att flytta krukorna. Sedan så sparar man ryggen
MVH
Kenneth
kerstin z5-6
En pirra är jättebra -fat på jul är också lysande -4 hjul i gummi på Rusta + 3 brädbitar -utmärkta transportörer- har massor :)annars skulle det inte gå här ..
solkatten
Jag har odlat mycket i blomhinkar, såna som affärerna får snittblommor i, och inte har jag gjort några hål i dom. Då får man passa så när det blir mycket vatten i dom lägger man dom ner och låter vattnet rinna ut. Främst händer det när man inte har plantor som bladar ut sig så regnet hamnar i hinken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon