krukan
Jag har frsttt att engelska pelargoner och t ex visa doftpelargoner behver svala vintrar fr att blomma. Om man tar en stickling frn en blommande engelsk pelargon, kommer sticklingen att kunna blomma samma sommar d? Eller mste den vxa kallt en vinter frst? Samma frga om rosengeranium (dr Westerlund). Och om moderbloman inte blommat, kommer inte sticklingen att gra det d, den sommaren?
Fenja
Det r bara att ta sticklingar och rota, jag gr det direkt i jord. Nr de vuxit till sig s gr mnga i blom redan samma r, men ibland kan det vara smart att ta bort knopparna och lta sticklingen satsa p att vxa till sig ordenligt innan den fr lgga energi p blom.
P. graveolens 'Dr Westerlund' brukar g i blom frst nr den blir riktigt stor och om den fr vistas uteomhus hela sommaren.
Mvh
Fneja
krukan
Det lter riktigt bra. D ska jag ta sticklingar av min engelska pelargon ocks. Dr Westerlund r bara en liten stickling, s jag fr vl njuta av bladen i r d. Han luktar vldigt gott. Han ska definitivt f st ute, nr vdret brjar bli varmare.

Min sambo sniffade p sticklingennr den komi posten och utbrast : Den hr hade ju min mamma nr jag var liten! Ett telefonsamtal bekrftade hans nsas sikt. Men hans mamma hade aldrig lyckats f den att blomma, s vi fr vl se om jag lyckas bttre. tongue.gif
Anki p land
Engelska pelargoner behver en kldperiod fr att blomma. Om du tar en stickling nu och den inte blommar beror det p att det inte funnits ngot blommne p just den kvisten. Inga nya stts nu om den inte blir avkyld.
Frra sommaren stllde jag in min lilla Lord Bute i kylskpet ngra dagar nr den blivit s stor att det var dags att blomma och se, den brjade blomma efter ett par veckor. Ir str den och engelsmannen Gabriel i friggeboden dr det r ca 5 grader sedan frra veckan fr att f sin kldperiod.
Anki
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon