krukan
Jag har förstått att engelska pelargoner och t ex visa doftpelargoner behöver svala vintrar för att blomma. Om man tar en stickling från en blommande engelsk pelargon, kommer sticklingen att kunna blomma samma sommar då? Eller måste den växa kallt en vinter först? Samma fråga om rosengeranium (dr Westerlund). Och om moderbloman inte blommat, kommer inte sticklingen att göra det då, den sommaren?
Fenja
Det är bara att ta sticklingar och rota, jag gör det direkt i jord. När de vuxit till sig så går många i blom redan samma år, men ibland kan det vara smart att ta bort knopparna och låta sticklingen satsa på att växa till sig ordenligt innan den får lägga energi på blom.
P. graveolens 'Dr Westerlund' brukar gå i blom först när den blir riktigt stor och om den får vistas uteomhus hela sommaren.
Mvh
Fneja
krukan
Det låter riktigt bra. Då ska jag ta sticklingar av min engelska pelargon också. Dr Westerlund är bara en liten stickling, så jag får väl njuta av bladen i år då. Han luktar väldigt gott. Han ska definitivt få stå ute, när vädret börjar bli varmare.

Min sambo sniffade på sticklingennär den komi posten och utbrast : Den här hade ju min mamma när jag var liten! Ett telefonsamtal bekräftade hans näsas åsikt. Men hans mamma hade aldrig lyckats få den att blomma, så vi får väl se om jag lyckas bättre. tongue.gif
Anki på Öland
Engelska pelargoner behöver en köldperiod för att blomma. Om du tar en stickling nu och den inte blommar beror det på att det inte funnits något blomämne på just den kvisten. Inga nya sätts nu om den inte blir avkyld.
Förra sommaren ställde jag in min lilla Lord Bute i kylskåpet några dagar när den blivit så stor att det var dags att blomma och se, den började blomma efter ett par veckor. Iår står den och engelsmannen Gabriel i friggeboden där det är ca 5 grader sedan förra veckan för att få sin köldperiod.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon