Åsa E
Två av mina äppelträd har fruktträdskräfta. Inte så långt gånget ännu.
I vanliga fall kör jag grenklipp i kompostkvarnen och lägger klippet under buskar. Men grenar med kräfta i, det ska väl helst väck från tomten?

Det känns som slöseri med både tid och värdefullt material att köra kräftgrenarna till tippen. Kan man kompostera klippet i säckar t ex så att smittan dör ut efter ett tag?

Och är det så att alla grenar från det sjuka trädet bär på smittan, även om det inte syns något på just den grenen?

Hälsningar Åsa
Cilla
Hej Åsa,
Jag brukar bränna kräftsmittade grenar. Att mala ned till flis eller kompostera på annat sätt tror jag är som att be om spridning.

Det är sporerna i såren som sprider sig värst, men studier har visat att svampen är epidermisk, dvs finns i hela växten. För att minska smittrisken är det bäst att ta bort allt material från växter med kräfta.

Annat och lika viktigt för att minska smittrisken är att beskära på tidpunkter när andra lövträd har som bäst förmåga att försvara sig mot angrepp, dvs i juli och augusti. Och att beskära med måtta, eftersom de flesta kräftangripna träd har en snabbare grendöd än andra.

I år har jag haft glädjen att se flera stora och mycket gamla Åkerö äppelträd som beskurits mycket litet vart 3e och vart 5e år. Två av träden jag tänker särskilt på har väl spridd kräfta, men pga knapp beskärning klarar träden mycket bättre av svampen än hårt beskurna träd.
Åsa E
Bra att få veta vad som gäller.
Då blir det blir körning till tippen av grenarna. Jag skulle tro att de eldar upp trädgårdsavfall där.

Nu har jag en kanske dum fråga, men du säger att smittämnet finns i hela växten. Gäller det äpplena också?

Och om man beskär försiktigt osv, hur länge kan äppelträd leva med kräfta? Jag gissar att träden nu är 40-50 år.

Åsa
Cilla
Hej Åsa,

Ett träd kan leva mycket länge med fruktträdkräfta. Jag har kommit att se kräftan som en beskärare. Ibland beskär den grovt, dvs går in och stryper grova grenar. Ofta beskär den yngre grenar, dvs som en mer varsam beskärare. Ju grövre kräftan går åt trädet, desto mindre bör man skära själv.

Helt klart är att kräftan lätt sprider sig i vattenskott. Och eftersom kräftan gillar sådana gäller det att beskära så att dessa inte uppstår i trädet. har en grov gren ett sår - låt grenen vara. Kräftan stryper den så småningom men det tar flera år och blir en långsam beskärning som trädet har viss chans att hinna kompensera sig för.

Kräftan gillar vissa sorter, men den gillar framför allt stressade och svaga träd. Ju starkare träden är med god, luckrad jord kring rötterna och varsamma beskärare, desto mindre får kräftan grepp.

Intressant fråga om svampen lever i frukterna också. Jag skulle inte tro det, jag tror att den lever endast i veden. Jag har inte kommit åt studierna som visar att kräftan är epidermisk, har bara läst om studierna. Vill du söka själv heter svampen nectria galligena.

Hur man ska tolka kräftans spridningsbenägenhet gör att vi trädvårdare och rådgivare alltid ställs inför en massa svåra frågor. Bör vi återplantera träd i kräftsjuka träds rotområden? Hur noga bör man vara när man hoppar upp och ned i träd som har mängder av fnasiga sår - byta kläder när man går upp i ett friskt träd? Osv.

I en trädgård där man är beredd på att experiment ibland lyckas och ibland misslyckas kan man med relativt små åtgärder minska smittriskerna mellan träden minska kräftans grepp där den redan finns.

Praktiska knep som minskar kräftsvampens framfart:
- beskär på sensommaren torra dagar
- skär mindre än vanligt och låt kräftan vara din "medbeskärare"
- beskär inte så mycket eller så grovt att vattenskott uppstår
- rengör verktygen med hett vatten eller t-sprit mellan träden
- när du planterar nytt, välj bort träd som har stor benägenhet att få kräfta
- håll avstånd mellan träden när du planterar, ställ kräftbenägna sorter en bra bit från de andra eller ställ kräftobenägna äpplet Filippa emellan
Dzad
Vet någon om det gjorts några framsteg i bekämpningen av kräfta? Är glad att jag inte sett något av det här i vår trädgård, men det skulle vara förskräckligt om det skulle sprida sig i trädgården bland träden.

Vi har ett antal pilträd som beskärs hårt. Stora grenar har beskärts. Pilen verkar dock vara jättebra på att bilda nya kvistar från dessa stora grenar också... Är pilträd bra att förhindra kräfta? Har inte sett några syptom. Finns kräfta kanske mer allmänt på viss sorts jord eller vissa växtplatser?
Cilla
I fruktodlingar är kräftsvampen inte ett allvarligt problem, och förhindras antagligen av de besprutningar som görs mot annan svamp. Dessutom håller många fruktodlare sina träd under mycket kortare tid än vi våra kronträd, 15-20 år. Jag har sett kräftangrepp i odlingarna i Kivik, men mycket få.

Man har provat trichoderma mot kräftsjuka träd men experimenten är för små för att övertyga om effekten. Jag kommer att göra tester så småningom, men är helt övertygad om att de bästa sätten att förhindra kräfta oavsett trichodermas effekter är att

- undvika att plantera kräftbenägna träd i marker som är vattensjuka delar av året, eller som består av merparten ler

- i stort sett alltid plantera kräftbenägna träd "på kulle" och med dräneringsgrus i växtbädden (se plantering på www.juniper.se/tradvard)

- beskära rätt och lagom med noggranna snitt

- beskära vuxna kräftbenägna träd i juli-september (detta skulle man också kunna experimentera med, det finns för få studier som visar exakt vilken tidpunkt som är bäst)

- skydda marker kring träd med skivor, plattor ed vid byggen så att jorden inte sammanpackas, bygga upp skelettjordar under nya stenplattegångar, garageuppfarter mm. Sammanpackad jord ger obönhörligen kräfta på många träd.

Pil brukar klara sig från kräfta, men den kan få det. Kräfta på sälg har jag sett mer av. Ek har kräfta i mina trakter liksom ask, som verkar klara den sämre. Kräfta har jag också sett på lind här. Prunus, stenfruktsträd och buskar liksom prydnadsvarianter av olika träd, toppympade träd har besägenhet att smittas.

Mest smitta har jag sett på de så kallade familjeträden (fler fruktsorter satta på samma stam), på hårdbeskurna vuxna träd och på vissa äppelsorter som Åkerö, Transparente Blanche m fl.
Ann i Göteborg
Hej Cilla

Läste just att "Filippa" är mindre benäget att få kräfta. Jag behöver få till lite yngre äppleträd och skall noga ta en titt på F. Vet du om F. finns på svagväxande stam?

Vet du om andra äpplesorter som liksom F är mer resistenta mot kräfta?
Cilla
Hej Ann,
det finns inget lövträd vad jag vet som är helt resistent mot kräfta, men det finns de som är klart mindre kräftbenägna. Den minst kräftbenägna äppelsorten jag känner till är Filippa som jag på många håll sett stå tätt med präktigt kräftsuka träd, som har blivit felbeskurna och som ändå inte utvecklat sår. Jag har inte hört någon annan säga att en annan sort är lika motståndskraftig, men dt betyder inte att en sådan sort inte finns.

Sen finns en andra grupp som får kräfta om de felbeskärs eller står i sammanpackad eller sank mark, och där ingår en stor grupp. Jag nämner några på min sajt i samband med kräfta (skriver detta i hast, kan återkomma om du inte hittar).

Och så finns en liten grupp som jag tycker man kan undvika om man har kräftsjuka träd i närheten, men som man kan sätta in ympar av (klipps bort om de får kräfta) och det är bl a Åkerö, Cox-sorterna och Transparente Blanche.

Handeln brukar sällan sälja kronäppelträd på svagväxande underlag, man får beställa. Det är nog inte svårare eller lättare att få Filippa på en svagväxande grundstam än en annan sort.

Filippa är ett träd som jag tidigare tyckte var risig även om jag gillade frukten. Men jag har efter att ha bekantat mig närmre på senare år med några Filippaträd helt ändrat mening. Frukten kommer på långa fruktskott så det är inget träd man kortar in lite här och var, då klipper man bort fruktanlagen. Det bör inte planteras i vindutsatta lägen eftersom frukterna dinglar av när de smala fruktgrenarna vajar.

Blommen.... Helt fantastisk, bland de vackraste vårträden och äppelträden man kan se. Blommorna är stora, skålformade med distinkta kraftiga blomblad, rosaskimrande, kommer i yttersta grenverket och doftar starkt. Faller inte som skrynkeldrivor men som hela, rosavita flagor på marken.

Fruktsättningen på de träd jag följer är jämn och riklig. Kronan kan bli tät utan att frukten skuggas eller minskar (även om det finns gräns förstås) och det verkar på mig vara ett friskt äpple.

Ett Filippa kan man ha bara för blommen.
Ann i Göteborg
Tack Cilla

I vår trädgård står 4 st (1 Queen, 1 Vese, 2 st okänt ursprung) ca 60 år gamla träd och ett nytt - ett Amorosa på svagväxande ymp. Ett Cox Orange stod här tills för några år sedan men det var så fullt av kräfta att det inte gick att rädda. Ett Filippa har jag också haft, det var helt fritt från kräfta men det behövde jag ta bort (snyft!!) då vi byggde till huset. Du har helt rätt i Filippas växtsätt - inget av mina andra träd får frukten på långa spjut!

Så med dina råd nu så blir det ett nytt Filippa, såg att e-planta har och det blir att beställa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon