|
Brandklipparen
20-02-2005, 20:46
Hur kan andra länders medborgare få rösta men inte vi? Är vi för korkade? Det tror inte jag. Jag tror istället att rädslan är så enorm att EU-kritiska Sveriges medborgare skall rösta nej och på så sätt hindra genomförandet av den nya grundlagen. Har inte vi rätt att göra våran röst hörd som till exempel spanjorerna? Jag tycker det är sk*t! Länge leve demokratin!!
Brandklipparen
20-02-2005, 21:10
Kommentera gärna era svar. Ja, jag vet att det kan vara svårt..................................
fruberglund
20-02-2005, 21:31
Vet inte riktigt vad den här grundlagen egentligen handlar om men som jag fattade det så var väl Spanien bara först ut att rösta och fler länder skulle följa sen???
Monica M zon 4
21-02-2005, 06:25
Självklart tycker jag vi vanliga medborgare ska få säga vad vi tycker i en folkomröstning. EUs nya grundlag berör oss alla!
wolkenkrabber
21-02-2005, 06:27
jo, alla har rätt att lägga sin röst, vi lever i en demokrati hoppas jag
I Spanien röstade ca 40% av medborgarna och av dem så röstade 77% ja. Jag tror inte att det var många promille av de som röstade, som verkligen visste vad de röstade om!
De är bara allmänt positiva till EU. Skulle vi ha folkomröstning i Sverige så skulle valdeltagandet förmodligen bli ännu lägre (jämför med EMU valet) och val + information skulle kosta minst 150 miljoner. Resultatet skulle förmodligen bli nej i Sverige, inte för att svenskar skulle veta mera eller skulle ha någon annan grundläggande uppfattning än spanjorer om själva frågan. Det skulle leda till att man antingen skulle modifiera förslaget, eller så skulle man få spendera ytterligare några 100 miljoner + ytterligare en folkomrösning (jämför med valet om högertrafik eller kärnkraftsomröstningen). Jag kan egenligen inte se något positivt med en folkomröstning, oavsett vilket ämne det gäller!
kristerh
21-02-2005, 09:22
Jag tycker våra politiker skall bestämma i den här frågan, vi har ju trots allt röstat på dem och gett dem förtroende att föra vår talan och rösta om div saker, varför skulle de inte kunna bestämma i den här frågan oxså det är ju det vi har dem till som sagt. krister
Emmaibäcka
21-02-2005, 09:48
Låt folket få rösta! Man kan ju säga att med de politiker vi har just nu så vill jag INTE låta dem bestämma detta! Vore helt klart en skillnad om de gick ut och sa att de politiker som väljs in efter nästa val ska få bestämma, men det vågar de inte  rädsla för för stora förändringar må ja säga. Verkar vara en bunt ivriga Ja-sägare, som inte tänker på konsekvenserna. En stor del av bestämmanderätten kommer alltså överlåtas till Bryssel. Inte vill jag att de ska besluta om tex. försvaret och skicka våra gubbar vart det behagar dem. EU kan vara bra till de internationella frågorna, men låt oss behålla bestämmanderätten över de typiska nationella frågorna! Denna samlade grundlag för EU utökar unionens makt väsentligt och gör det svårare att kontrollera den tilltagande centraliseringen. Den riskerar att leda till ökad byråkrati och fler detaljregleringar, vilket hämmar kreativitet och tillväxt. Det är min åsikt......
Copycat
21-02-2005, 10:04
Hejsa ! Anledningen till att Spanjorerna (dom som nu röstade) röstade på ett ja, kan ju tänkas vara att Spanien är ett av dom länder som tjänar mest på att vara med i EU. Sverige har inte i närheten av dom bidragen som Spanjorerna har.
Monica M zon 4
21-02-2005, 10:28
Sa dom inte på Rapport igår att Spanien fått totalt 80 miljarder i bidrag av Eu?! För 30 år sedan var Spanien en fattig diktaturstat idag är det ett modernt, demokratiskt samhälle. Klart dom är positiva till Eu.
CITAT (Monica M zon 4 @ 21-02-2005, 10:28) Sa dom inte på Rapport igår att Spanien fått totalt 80 miljarder i bidrag av Eu?! För 30 år sedan var Spanien en fattig diktaturstat idag är det ett modernt, demokratiskt samhälle. Klart dom är positiva till Eu. Det är väl bra om det är EU som hjälpt Spanien från att vara en "fattigt diktaturstat"? Det är ju bara en form av utjämning, precis som vårt kommunala utjämningssytem .
Monica M zon 4
21-02-2005, 11:05
Jo, visst är det jättebra! Jag menade att det är en förklaring till att dom är positiva.
Brandklipparen
21-02-2005, 19:48
Man skall betänka att det inför EMU-valet var en klar majoritet av de som sitter i Riksdagen som var för ett Svenskt medlemskap. När vi "vanliga människor" fick göra vår röst hörd, blev det dock ett rungande NEJ, med dunder och brak. Därför tror inte jag att politikerna representerar folket nu heller. Politiker i all ära, men i slutändan tycker jag att det är vi -folket - som ska bestämma.
Eva i Skåne
21-02-2005, 20:09
När vi röstade om EMU hade inte folket samma inställning som våra folkvalda. Jag röstade som majoriteten av de röstande, men hur många av oss var egentligen speciellt insatta i frågan? Massvis av information fanns, men hur många gav sig tid att verkligen sätta sig in i frågan? Vill inte påstå att jag ansträngde mig speciellt......
Jag lutar nog också åt att folkomröstningar är onödiga. Vi väljer ju ändå våra politiker att föra vår talan. Ska de då inte göra det också? Är det inte dom som ska vara mest pålästa och insatta i stora frågor?
Ibland funderar jag på om inte folkomröstningar är regeringens sätt att slippa ta ansvar. Om det i framtiden visar sig att resultatet av en folkomröstning kanske inte var så lyckat, DÅ behöver inte våra folkvalda bära hundhuvudet. "Ni har själv velat ha det så..."
Är det inte en replik som känns igen i vissa frågor i olika sammanhang, stora som små?
NEJ! Hur lite förtroende jag än har för den sittande regeringen har jag ännu mindre förtroende för alla okunniga tokar som får lov att rösta om saker de inte kan något alls om - Inkluderar här mig själv!!
Brandklipparen
21-02-2005, 20:34
CITAT (jendah @ 21-02-2005, 20:27) NEJ! Hur lite förtroende jag än har för den sittande regeringen har jag ännu mindre förtroende för alla okunniga tokar som får lov att rösta om saker de inte kan något alls om - Inkluderar här mig själv!!  Enligt mig har man även plikter i en demokrati: man ska sätta sig in i frågor man skall besluta om. Jag förutsätter att folk är kapabla att söka bakgrundsfakta i frågan. Om EMU-valet hörde man ofta att folk inte tyckte man fått tillräckligt med information. Till er har jag ett tips: Lyssna på P1, där förs många mycket intressanta debatter om aktuella ämnen. Det är helt klart en underskattat radiokanal.
För varje folkomröstning har folk allt mindre lust att sätta sig in i materialet... Det kommer stapelvis av "färgat" material - vilket är sant??? P1 är inte heller en särskilt pålitlig kanal när det gäller politik (jo, jag är P1 lyssnare...). De flesta har massor av annat i livet att sköta och helt enkelt inte tid att sätta sig in tillräckligt i ämnena för att fatta så stora beslut... Det man inte känner till så bra säger man ofta nej till... Anledningen att jag är för, är att jag bott större delen av mitt vuxna liv i ett "gammalt EU-land" och det var inte sämre än i Sverige... snarare bättre på många områden, sämre på vissa... Hur Sverige ser ut idag beror inte på EU... Det är min erfarenhet som gör att jag är för, jag är inte "rädd" för EU... Men detta är ju inte fakta...
Anders zon 1
21-02-2005, 23:56
Naturligtvis är riksdag och regering livrädda för att svenska folket skulle säga nej i en folkomröstning - det skulle ju fälla hela förslaget till grundlag i EU vilket skulle innebär att många års arbete och en massa dyra euro är slängda i sjön (för att inte tala om prestigeförlusten)!
Själv är jag inte "rädd" för EU och är varken för eller emot den nya grundlagen - jag vet helt enkelt alldeles för lite om den. Men jag tycker ändå att det är självklart att frågan antingen ska avgöras i en folkomröstning eller kanske ännu hellre av riksdagen, men först EFTER nästa riksdagsval. Annars fungerar inte demokratin!! Sittande regering och riksdag har inte några mandat att fatta beslut i den här frågan eftersom den inte fanns med vid valkampanjen inför förra valet. Har för mig att alla förändringar av Sveriges grundlag måste beslutas av riksdagen två gånger med ett riksdagsval emellan (eller något åt det hållet...). Visserligen innebär EU:s nya grundlag inte någon direkt förändring av den svenska grundlagen, men eftersom EU är en överstatlig organisation så kan inte jag dra andra slutsatser än att den svenska grundlagen ändå kommer att påverkas i allra högsta grad (eller åtminstone sättet vi använder den på)! Alltså är det befogat att använda samma praxis när det gäller beslutet om EU:s nya grundlag som för ändringar av vår egen grundlag.
Även om EU:s grundlag är komplicerad så kan säkerligen de viktigaste delarna sammanfattas i några få punkter som blir begripliga för alla (om det nu från makthavarnas sida verkligen finns något intresse för att folk ska förstå...).
Brandklipparen
22-02-2005, 09:32
CITAT (Anders zon 1 @ 21-02-2005, 23:56) Naturligtvis är riksdag och regering livrädda för att svenska folket skulle säga nej i en folkomröstning - det skulle ju fälla hela förslaget till grundlag i EU vilket skulle innebär att många års arbete och en massa dyra euro är slängda i sjön (för att inte tala om prestigeförlusten)!
Själv är jag inte "rädd" för EU och är varken för eller emot den nya grundlagen - jag vet helt enkelt alldeles för lite om den. Men jag tycker ändå att det är självklart att frågan antingen ska avgöras i en folkomröstning eller kanske ännu hellre av riksdagen, men först EFTER nästa riksdagsval. Annars fungerar inte demokratin!! Sittande regering och riksdag har inte några mandat att fatta beslut i den här frågan eftersom den inte fanns med vid valkampanjen inför förra valet. Har för mig att alla förändringar av Sveriges grundlag måste beslutas av riksdagen två gånger med ett riksdagsval emellan (eller något åt det hållet...). Visserligen innebär EU:s nya grundlag inte någon direkt förändring av den svenska grundlagen, men eftersom EU är en överstatlig organisation så kan inte jag dra andra slutsatser än att den svenska grundlagen ändå kommer att påverkas i allra högsta grad (eller åtminstone sättet vi använder den på)! Alltså är det befogat att använda samma praxis när det gäller beslutet om EU:s nya grundlag som för ändringar av vår egen grundlag.
Även om EU:s grundlag är komplicerad så kan säkerligen de viktigaste delarna sammanfattas i några få punkter som blir begripliga för alla (om det nu från makthavarnas sida verkligen finns något intresse för att folk ska förstå...). Det är också ett allternativ- att vänta till efter nästa val. Huvudsaken är att medborgarna på ett eller annat sätt har möjlighet att påverka
Anki på Öland
22-02-2005, 10:29
CITAT (Brandklipparen @ 22-02-2005, 09:32) Huvudsaken är att medborgarna på ett eller annat sätt har möjlighet att påverka Hur många folkomröstningar har vi haft sista 50 åren? Hur många har dom följt folkets röst? Anki
CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2005, 10:29) Hur många folkomröstningar har vi haft sista 50 åren? Hur många har dom följt folkets röst? Anki http://www.scb.se/templates/tableOrChart____65890.asp
CITAT (Brandklipparen @ 20-02-2005, 20:46) Hur kan andra länders medborgare få rösta men inte vi? Är vi för korkade? Det tror inte jag. Jag tror istället att rädslan är så enorm att EU-kritiska Sveriges medborgare skall rösta nej och på så sätt hindra genomförandet av den nya grundlagen. Har inte vi rätt att göra våran röst hörd som till exempel spanjorerna? Jag tycker det är sk*t! Länge leve demokratin!! Instämmer.
Brandklipparen
03-03-2005, 18:44
Ja om vi här i forumet fick bestämma så skulle det bli en folkomröstning Om jag skickar in dessa resultat till Göran, tror ni han lyssnar då ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|