nypan
så är det dags för mina första pioner, två varianter har jag nu beställt, dels immaculee (örtartad) samt trädpionen high noon, som enligt uppgift har citrongula blommor och remonterar. nu ni som kan pioner; vad ska dessa älsklingar erbjudas för att de ska trivas multumbäst? sol, det har jag förstått, men de bästa växtbetingelserna i övrigt. har lerjord men humusämnen ska väl tillsättas, tips önskas./ nypan tackar på förhand.

ps. detta med att pionerna helst ska planteras på höstkanten; vad göra för att vårplantering ändock ska resultera i bästa resultat?
Gunvor Nilsson
Jag har köpt och planterat mina pioner - också en trädpion - på våren. Gjort ordentliga gropar, ca 50 cm djupa (hård lerbotten) och fyllt med blandad köpeplantjord, lite kogödsel och lite grus och bottnat med benmjöl som är långtidsverkande. Och ingen av dom har protesterat och tjurat för att det inte blev höstplantering. Trädpionen har jag varit extra rädd om och bäddat in den i två pallkragar på höjden över de två vintrarna jag haft den och den överlevde åtminstone förra vintern och växte till sej fint över sommaren. Jag hoppas att den kommer att blomma i år!

/Gunvor

En av mina pioner
kerstin z5-6
Samma erf som ovan .. vår plantering av trädpion-trots att det är "fel" (-eg >Buskpion -då trädpion är ett försvenskat namn av engelskan Tree peony )
lerjord luckars med grovt material , inte stark gödning de första åren - benmjöl är säkert bra skydda plantan mot att brytas av tung snö samt stark vårsol .
Inga problem med härdighet -Prakt exemplar finns tex i Piteå
min blommade fint redan år tre -Göder numer på våren med måttliga mängder kogödsel
Christer i Falköping
Kolla om buskpionen är ympad! Om den är det skall ympen ned c:a 15cm under jord och helst skall man plantera den i 45°vinkel. Detta för att buskpionen skall skapa egna rötter ovanför ympen. Den är inte speciellt kräsen vad jorden beskaffar. Men ge den gärna lite trädaska mot slutet av sommaren, det gillar den. Det finns ämnen i askan som hjälper den med övervintringen. Surjord är inget den är speciellt förtjust i, snarare då åt det andra hållet. Full sol gör bara att den blommar över snabbare, men halvsoligt är bra om du kan plantera den så. Dessutom har man kommit framn till att buskpionerna i sig gillar att planteras på våren, men eftersom de flesta är ympade på en vanlig pionrot, så pratar men om höstplantering även för den. Men det har aldrig brytt mig, jag planterar den när jag får tag i den biggrin.gif
Christer.
Xelma
Beställer ni dem speciellt eller tar er plantskola hem dem?

Jag vill ha bl a en Paeonia suffruticosa ssp Rockii (vit med mörkröd mitt), och en champagnefärgad som jag tror heter Paeonia x lemoine 'Souvenir de Maxime Cornu'
nypan
hej, jag har beställt från www.blomstergarden.se båda pionvarianterna. liksom en fantastisk (?) hosta med namnet remembering diana som terra nova har också, förstås, annars tar plantskolorna hem det mesta man önskar sig:-)/nypan
josohl
Kan även tipsa om sidan: http://www.pionkompaniet.se/
Dock inte nyttig för plånboken, men blir helt ha-galen!
Köpte och planterade en "Zhu Sha Lei (Paeonia Suffruticosa)" i början av oktober och kan inte nog längta efter vår!
fruberglund
Ohhhh, den här gillade jag. Fast 580 spänn...nja, då kommer nog den snåla smålänningssidan i mig fram smile.gif

Det står ju inget om zoner heller!?

kerstin z5-6
De är fullt härdiga i LULEÅ tongue.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-02-2005, 12:57)
De är fullt härdiga i LULEÅ tongue.gif

Tjohoo...äntligen nåt jag kan köpa. Då får det nog bli en sån sen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon