Full version: Aska?
Krille
Har hört att man kan gödsla med aska?Någon som vet om det stämmer?
Eva St
Och vad är det som trivs med aska
Krille
Haha...det var ett bra svar,men jag har faktiskt hört att det är näring i aska...har väl fel kanske?
tullmejs
Kalium, fosfor o kalk verkar det vara mest av i aska. Se gröna rums svar nedan

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11226&a=168786
-asno-
Hmmm - men blir inte potatisen skorvig av aska? Även om den gillar den tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Jo men bärbuskar som vinbär gillar det .-sen är det väldigt bra för fröer som vill gro efter skogsbrand .. men det är en annan sak smile.gif
Betty
Och så sägs det att aska är bra mot pionrost, - men det är ytterligare en helt annan sak... tongue.gif
gammelnalle
Den som söker skall och finna....

Här har du ytterligare en länk från det eminenta forumet odla.nu. Någon som hört talas om odla.nu??
sleep.gif smile.gif smile.gif
Pia-Maria
Jag har läst att lupiner tycker om det.
Jag blandar lite (ett spann) aska i min öppna kompost och rör runt, sen jordförbättrar jag med det, och hittentills med gott resultat!
Jord och alla ämnen som finns i den, som bör vara där och ej bör vara där är ju en hel djungel, men jag testar på liten yta och ser resultat bra ut så fortsätter jag, alla har vi olika förutsättningar i vår bit av jorden.
Snöstorms hälsningar från Gotland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon