ester
En tråk-fråga, men jag skulle behöva veta.
Vad krävs för att man ska kunna stänga av en allmän väg? Vi har en vägföreningsväg som går genom vår gårdsplan. De senaste tre åren har trafiken ökat jättemycket, från fyra åretsruntboende till tolv och dessutom driver en av grannarna ett djurpensionat med kunder som också trafikerar vägen. Plus att vägen används för skogsägare och deras maskiner och timmerbilar.

Vi vill dra om biten av vägen som går genom vår och grannens gårdar, men flera av grannarna är negativa och tänker rösta nej tillomdragningen bara för att det enligt dem inte gynnar dem. Det skulle inte medföra några ökade kostnader utan den nya vägen skulle bekostas av de bidrag vi redan betalar in. Småsint att inte ställa upp, tycker jag.
Och om det inte gynnar dem att vi får ett säkert boende för vår och grannens familj...ja, inte gynnar det då oss att de kan köra genom våra gårdar mad.gif
Om vi hade stängt vägen genom gårdarna hade övriga boende ändå kunnat ta sig hem, men de hade tvingats ta en annan väg, inte en omväg utan bara att åka in från andra hållet.

Hade det gått eller hade det varit helt omöjligt? Vi skulle gärna vilja använda hotet om att stänga vägen som en extra påtryckning i frågan om en ny väg.
amaira
Vad jag vet, så går det helt enkelt inte att stänga av en allmän väg, oavsett om den går rakt igenom mitt eget hus.
Så några sådana "hot" funkar inte.

Men nog borde det gå att komma förbi på annat vis? Jag menar, att få till det hela ändå? Jag vet bara inte hur...
Gunvor Nilsson
Lägg fram era problem för Länsstyrelsen i ert län och framhåll den ökade trafiken genom er gårdsplan. Egentligen är det väl styrelsen för er vägförening som skall göra det om ni ber dom om det. Är det vägföreningen som sköter vägen så borde det väl vara enskild väg och inte allmän väg!

Här kan du läsa om enskild väg!

/Gunvor
Kakaduan
Hittade detta som kanske kan vara till nytta:

http://henell.com/stadgar/nylag_lantm.htm

Kakaduan
Tesa
Tyvärr är just vägföreningar nåt som ofta leder till grannosämja...ofta pga att alla inte ser saker och ting på samma sätt....en skogsägare kanske tycker att det är viktigare med en bra vändplan...en bonde vill ha en bredare bro.... barnfamiljen vill dra vägen från sitt eget hus...osv osv

Pengarna som kommer in till vägföreningen skall väl fördelas så att så många som möjligt tycker det kommer till bäst nytta men en vändplan eller en omändring av sträckningen kostar ju en del och sen blir det ju mindre pengar över till underhållet i stället...
Sen beror ju prioriteringen på hur stor andel av vägen som man som fastighetsägare står för...det är väl ofta indelat i %...både när det gäller hur mycket man har att säga till om och hur mycket man får bidra med när det är utgifter
Men om ni står för kostnaden själva så är det säkert ingen som protesterar mot att ni stänger av vägen genom eran gård...

Är själv delägare i en vägförening där det träts om allt från dikeskanter till vändplaner och vem som är bäst lämpad att grusa backarna...bonden som inte bor på vägen...den unge krye som ska till jobbet varje dag eller den relativt pigga pensionären som har mest gott om tid...
Håhåjaja....jag försöker hålla mig undan och låter gubben sköta det där...jag tog på mig en alltför betungande uppgift i en tidigare vägförening genom att försöka reda upp vad som gällde...det hade inte hållts möten på 20 år och hälften av styrelseledamöterna hade varit döda i 10-15 år och många års bidrag hade man ingen aning om vartdetagit vägen..
Jag hann att flytta innan de fick ordning på det där men nu fungerar det ganska bra även om alla inte är överens alltid..

Hoppas det löser sig för dig...
ester
Tack för svar och länk!
Jo, kanske är det en enskild väg. Vi är en vägsamfällighet (heter det så). I vilket fall är det min man som är ordförande i föreningen och han sköter allt som behöver skötas för i stort sett ingen lön alls.
Vi får in en summa pengar i bidrag varje år och den räcker gott till underhåll och enklare reparationer. Sedan tillkommer de pengar som medlemmarna i föreningen betalar in. Summan är enligt överenskommelse och den ska gå till större vägarbeten. Alltså är det en prioriteringsfråga vad pengarna ska gå till. Och förutom att dra om vägen förbi våra gårdar istället för rakt genom så finns inga andra förslag om reparationer eller vägförbättringar. Dikat har vi gjort och i stort är vägen fin. Bara den biten genom våra gårdar och 200 meter efter gårdarna är så sönderkörd att den måste genomgå omfattande renovering och ändå skulle vägen aldrig bli säker då det finns skarpa kurvor och skymda krön förutom våra gårdsplaner. Renoverar vi vägen kostar det ungefär 2/3 av vad en omläggning skulle kosta, men en omläggning bekostar Vägverket till 60% och det skulle alltså kanske till och med bli billigare.

Surt är det med dessa småsinta gubbar. Själv hade jag aldrig stoppat ett förslag som gynnat någon annan bara för att jag inte vunnit på det. En av grannarna som tänker rösta emot vårt förslag har tänkt stoppa alla reparationer för han gynnas ju inte - han har nämligen ingen bil! blink.gif Men betala, det måste han ändå göra!
jendah
CITAT (ester @ 21-02-2005, 21:12)
En av grannarna som tänker rösta emot vårt förslag har tänkt stoppa alla reparationer för han gynnas ju inte - han har nämligen ingen bil! blink.gif Men betala, det måste han ändå göra!

Han kanske har besökare som kommer med bil? Man betalar ju inte bara för användande, utan även nyttjaderätt.. Kanske man kan påpeka för honom??

Tack och lov fungerar "vår" vägförening bra, kanske för att det bara är sex (snart sju) familjer, och vägen är så brant att ingen kommer någonstans om inte vägen sköts ordentligt... smile.gif

Lycka till!
grönsaksodlaren
Följande gäller!

Eftersom det finns en vägsamfällighetsförening är vägen en enskild väg. Den förvaltas och vårdas av samfällighetens medlemmar, vanligen de med mark intill vägen.

Söker vägsamfällighetsföreningen bidrag av vägverket för underhåll, krävs det att vägen hålls öppen för allmän trafik. Erhåller man inte bidrag kan man utan vidare stänga av vägen och endast tillåta de med särskilt tillstånd att nyttja vägen.

Väljer man att inte ta emot bidrag är det bara att stänga av vägen.

Beslut som fattas inom vägsamfälligheten utgår ifrån sk. andelstal, där olika fastigheter (medlemmar) har olika stora andelar beroende på hur deras fastigheter är beskaffade. Detta avgör även hur stor del som resp. skall bidra med för underhållet. T ex en gård med aktiv verksamhet skall betala mer än en sommarstugeägare.

Det går således inte att hota med att stänga av en del av vägen om bidrag från VV erhålles.
Tar man inte emot bidrag måste ev avstängning fattas genom ett majortitetsbeslut av vägsamfälligheten.

Nydragning av väg är kostsamt vilket innebär att en del av bidragen får läggas till det istället för annat underhåll etc vilket förklarar grannarnas missnöje. Bekostar däremot Ni hela omdragningen av vägen borde det gå bra, så länge inga servitut, nyttjanderättsavtal e dyligt belastar vägen förbi gårdsplanen.
Enda möjligheten är antagligen att Ni bekostar hela omdragningen av vägen. Tror nyetablering av t ex grusväg går på cirka 1000:- metern. Är vägen 150 meter blir det cirka 150 000:-. Detta gäller då vid nyanläggning och är en grov uppskattning.
amaira
CITAT (jendah @ 21-02-2005, 21:33)
CITAT (ester @ 21-02-2005, 21:12)
En av grannarna som tänker rösta emot vårt förslag har tänkt stoppa alla reparationer för han gynnas ju inte - han har nämligen ingen bil!  :blink:  Men betala, det måste han ändå göra!

Han kanske har besökare som kommer med bil? Man betalar ju inte bara för användande, utan även nyttjaderätt.. Kanske man kan påpeka för honom??

Framför allt behöver en väg vara farbar för olika utryckningsfordon! Det är grundtanken, till "tvånget" att vara med i vägsamfälligheter, som jag har förstått det!

Även om "jag" varken har bil eller utnyttjar vägen, behöver det finnas en väg för eventuella brandbilar eller ambulanser att ta sig fram.
Sjuk, råka ut för en olyckshändelse, eller att huset tar eld, kan ju faktiskt drabba även honom.
solkatten
Jag tycker absolut att din man som är ordförande i föreningen ska ha betalt för sitt arbete! Det är nog årsstämman som godkänner det. Om de inte godkänner det (medlemmarna verkar ju snåla) så kan han avsäga sig uppdraget och då måste andra gå med i styrelsen. Folk brukar vara motvilliga till sådant arbete. Finns det inga som vill vara med i styrelsen kan man inte ha någon förening. Då kan jag väl tänka mig att vägen och dess användninga bestäms av markägaren. Om jag förstod det rätt så kan grannarna komma till sina fastigheter från ett annat håll så ni behöver inte känna er skyldiga över att ha satt nån på pottkanten...
ester
CITAT (grönsaksodlaren @ 21-02-2005, 23:08)
Nydragning av väg är kostsamt vilket innebär att en del av bidragen får läggas till det istället för annat underhåll etc vilket förklarar grannarnas missnöje. Bekostar däremot Ni hela omdragningen av vägen borde det gå bra, så länge inga servitut, nyttjanderättsavtal e dyligt belastar vägen förbi gårdsplanen.
Enda möjligheten är antagligen att Ni bekostar hela omdragningen av vägen. Tror nyetablering av t ex grusväg går på cirka 1000:- metern. Är vägen 150 meter blir det cirka 150 000:-. Detta gäller då vid nyanläggning och är en grov uppskattning.

Suck! Då är det kört ifall vi inte får ett majoritetsbeslut om en omläggning. Det rör sig om drygt 300 meter väg och några 300 000:- har varken vi eller grannarna. Visst är vi de som gynnas mest av en omläggning, men så som vägen är nu är den inte säker och på vintern och vid tjällossning måste man åka en annan väg för då är just den biten av vägen inte farbar. En ny väg hade varit bra för alla, men tyvärr finns de dem som sätter käppar i hjulen. Vi och grannen skulle ju skänka av vår mark för framdragning av den nya vägen.
För övrigt så sköts underhållet av vägen med samma pengar som vanligt så därifrån kommer det inte att tas några pengar. Vi har inte betalat vägavgift förut, men summan som ska in varje år från och med nu har alla kommit överens om och de pengarna ska ju användas. Det kostar ju varken mer eller mindre för gubbarna oavsett vad vi gör med pengarna. Hade det funnits trettio andra förslag om förbättringar och vägarbeten så kan jag förstå dem, men förutom vårt förslag om en ny och säkrare vägsträcka så finns endast ett förslag om ett nytt vägräcke på ett ställe och det räcket är redan beställt.

Då blir det till att hoppas på en rejäl lottovinst... sad.gif
grönsaksodlaren
Generellt är det enklare och biligare i längden att rusta upp en väg än att bygga nytt. En nyanläggning kostar inte bara det året den uppförs, det tar tid innan en grusväg sätter sig osv så man får räkna med en relativt hög kostnad för den nya vägsträckan ett bra antal år framöver.
Normalt erhåller man inte bidrag till mer än det nödvändiga underhållet för att vägen skall befinna sig i ett konstant acceptabelt skick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon